• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarde zoeken obv naam tabblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tiene91

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2017
Berichten
51
Ik heb jullie hulp nodig, maar geen idee of het mogelijk is wat ik wil.

Ik wil in cel AP18 een waarde berekenen. Nu wil ik dat als volgt doen: op basis van de naam van het project (Olde zoals benoemd in cel D18, wat de zoekwaarde is voor de tabbladen) wil ik zoeken in alle tabbladen (waarvan er 1 is voor ieder project die gaat komen). Maar uiteindelijk moeten de waarden komen uit het tabblad dat dezelfde naam heeft als het betreffende project (cel D18).
Wanneer het bijbehorende tabblad gevonden is, moeten hieruit dus de gegevens komen. De waarde die in cel AP18 moet komen, is de kostprijs van daksystemen van project "Olde" --> in het tabblad dus alleen rekeningnummer 7005 in dit geval (waarde 5.221,83). Deze waarde moet dan weer gezocht worden op basis van het gegeven uit cel AP17 (Daksystemen) en dan, denk ik, verticaal zoeken in Kolom I en horizontaal zoeken vanuit de gevonden waarde in het tabblad "Olde"??

Wanneer deze formule bekend zou zijn, zou ik deze door willen trekken naar onderen naar volgende projecten en deze formule ook toepassen op de andere voorkomende kostprijzen e.d.
 
Deze zou dat moeten doen:
Code:
=SOM.ALS(INDIRECT(D18&"!A1:A100");7005;INDIRECT(D18&"!C1:C100"))
 
Tot dusver bedankt, deze formule werkt prima, het begin heb ik nu.

Nu kom ik alleen bij het volgende probleem...

Voorbeeld, wat als ik deze formule toe wil passen op de kostprijs van accessoires, maar er meerdere soorten accessoires aanwezig zijn. Dan kom ik er niet alleen met het rekeningnummer 7005, maar moet ik juist alleen de rekeningen 7036, 7042 en 7100 hebben als uiteindelijke waarde van de kostprijs. (dus eigenlijk een optelsom van 7036/7042 en 7100)

Wat ik eigenlijk wil: dat hij de cellen AP17/AQ17 etc. gebruikt als zoekwaarde (criterium). Met gebruik van deze cellen als criterium moeten meerdere waardes gevonden kunnen worden die als "soort groep" de naam van de zoekwaarde hebben (in mijn geval daksystemen/dakgoten/accessoires etc.) zoals deze staat in kolom I in tabblad "Olde".

Dus de zoekwaarde cel moet dan denk ik verticaal gezocht worden in kolom I (tabblad "Olde") waarna de bijbehorende waarde in kolom C gevonden moet worden. Enkel moeten eigenlijk alleen de rekeningnummers gezocht worden in de range 7000 t/m 7999 (de inkooprekeningen). En ik weet niet of dat weer mogelijk is, omdat ik kolom I ook met een formule gecreëerd heb?
 
Het gemakkelijkste is sommeren van steeds dezelfde formule met het aangepaste artikelnummer.
 
Code:
=SOMPRODUCT((INDIRECT($D18&"!$C$2:C100")*(INDIRECT($D18&"!$I$2:$I$100")=AP$17)*(INDIRECT($D18&"!$A$2:A100")>7000)*(INDIRECT($D18&"!$A$2:A100")<8000)))

Deze doet dat op voorwaarde dat je voor je nummers overal numerieke waarden gebruikt en geen tekstwaarden.
 

Bijlagen

  • invulsheet 2017(cobbe).xlsx
    35,7 KB · Weergaven: 208
Super. Werkt perfect, deze oplossing zocht ik.
Hartelijk dank.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan