TP link Archer C7 versie 2 alternatieve firmware

Status
Niet open voor verdere reacties.

satshow

Moderator
Forumleiding
Moderator
Lid geworden
12 jun 2001
Berichten
3.878
Besturingssysteem
Linux KDE Neon
Office versie
Libreoffice
Ik heb de Archer C7 v2 router met deze firmware 3.15.1 Build 160616 Rel.44182n. Volgens mij is dat de laatste officiele firmware. Ik las dat deze ook alternatieve firmware kan draaien.

Wat heeft deze eigenlijk voor toegevoegde waarde? Ik kwam deze tegen. Is dat een goede alternatieve versie of zijn er betere versies te vinden? https://forum.lede-project.org/t/gc...p-link-archer-c7-v2-ac1750-lede-firmware/1382
Hoe krijg ik die eigenlijk gedownload uit github?

Of kan ik er beter van af blijven en is de standaard firmware goed genoeg?
 
Er zijn verschillende redenen:

1) 90% van de routers wordt niet meer ondersteund na 2 jaar. Maar een router kan in principe makkelijk 10 jaar mee. Als je een veilige router wilt houden na een zekere periode is het handig om eventueel alternatieve software te gebruiken
2) Je wilt de router volledig benutten met alle features die de router echt heeft. VLAN's, meerdere QoS niveau's, gast WLAN (in geval van wireless router), kleine VPN server, IPv6 support, etc. kan allemaal met de meeste moderne routers, maar de makers sluiten deze opties af vanwege product-differentiatie of dat ze bang zijn dat gewone gebruikers door alle opties het bos niet meer zien.
3) je hebt algemene interesse in routering en/of open source projecten en je wil er graag eens mee knoeien of ervaring opdoen.

Ik heb jaren routers gedraaid met alternatieve firmware en zelfs mijn eigen firmware gecompileerd. Veel van geleerd. Uiteindelijk ben ik nu over naar een semiprofessioneel alternatief (ubiquiti). De routers worden standaard 10 jaar gesuppord, alle geavanceerde opties kun je netjes gebruiken van een uniforme omgeving, etc. Nadeel is wel dat je er dan echt wel wat moeite in moet stoppen om een en ander uit te vogelen.

"Beter" is een relatief begrip. Je krijgt de mogelijkheid om je apparaat precies zo te gebruiken zoals je zelf wil, met de meest up-to-date veiligheid. Aan de andere kant is alternatieve software vaak laag ge-optimaliseert voor specifieke hardware (goed kijken naar performance dus) en krijg je misschien een hoop opties waarvan je niet goed weet hoe je die moet gebruiken. Indien de maker van je router al tijden geen updates meer uitbrengt, ben je onder de streep eigenlijk altijd beter af vanwege de veiligheid.
 
Dank je wel. Ik ga eens zoeken wat er allemaal op de markt is en wat de ervaringen zijn voor mijn router.
 
Overigens zie je op die GIT pagina dus 4 bin files. Squash-eu etc. Dat zijn de files die je nodig hebt. Op de hoofdpagina staat uitgelegd welke je moet hebben/wanneer. squash is het filesysteem, en de "EU" versie heeft de lokale kanalen geactiveerd. Je kunt ook kijken bij "tomato" en "DD-WRT" voor alternatieve firmware
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan