kan SSD niet formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

gerardbaart

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2007
Berichten
191
Ik heb een oud laptopje (met linux mint ) waar ik een ssd in wil zetten.
Maar nu lukt het me maar niet om de ssd eerst te formatteren. Dat zou toch moeten voordat ik er uberhaubt iets mee kan doen , toch?
Ik heb een SATA-to-USB adapter en daarmee heb ik de SSD aan mijn PC gehangen.
het leek vooralsnog heel (te...) simpel te gaan. De pc ziet een nieuwe schijf en vraagt of deze geformatteerd moet worden: ja dus.
even wachten... en dan: "de schijf kan niet geformatteerd worden blablabla mogelijk beveiligd met alleen lezen blablabla"
Het lijkt me niet dat de ssd op alleen lezen staat.
dus poging 2: Via computerbeheer/schijfbeheer daar zie ik alleen schijf 0 mijn HDD van PC, maar geen andere schijven.
poging 3: minitool partition wizard: daar komt zowaar naast schijf 1 mijn HDD, een schijf 2 van 111,8 GB tevoorschijn. (Disk 2 MBR)
dus format disk, apply. Minitool gaat aan de gang, disk word geformatteerd en na 30-40 seconden : gelukt.
Echter dan is mijn ssd schijf verdwenen. Minitool geeft alleen nog maar mijn HDD aan
Nergens meer te vinden , ook niet via minitool.

kan iemand mij vertellen wat er mis is gegaan en hoe ik de SSD weer terug kan vinden. met een andere tool ofzo?
 
Je kunt de schijf indelen tijdens installeren, een home partitie en een swap als en een Linux distro op moet, met Windows kan dat ook overigens.
Op de schijf zal nog geen partities staan en dan is die ook niet te formatteren, hoeft ook niet.
 
bedankt voor de reactie
het probleem zit m nu in het feit dat de SSD niet herkent wordt.
ik kan m dus niet gebruiken.

de oude laptop heeft geen mogelijkheid om te booten via usb, heeft geen cd
dus heb ik mijn laptop-hdd eruit gehaald en aangesloten met SATA-to-usb adapter op mijn PC. Daar heb ik vervolgens linux op gezet en toen weer ingebouwd in de laptop.
Werkte prima.
nu heb ik dus een SSD voor de laptop, en wil ik hetzelfde doen.
maar ik kan niet iets installeren op iets wat niet herkent wordt.
en dat is dus nu het geval.
De SSD is foetsie.
 
En als je de SSD even rechtstreeks aan de pc hangt? Of kan dat niet ivm geen SATA?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan