Nieuwe pc ouder dan trage ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

karine

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 feb 2001
Berichten
3.606
Ik heb enkele maanden geleden een nieuwe pc gekocht met de laatste I5 processor erin en 8GB ram en hierbij een SSD.
De oude HP van 5 jaar oud staat nu boven en deze had een oude I5, 4GB ram en ook een SSD.
Videokaart zijn beide on board.

De software is op beiden pc's hetzelfde de laatste versie van Windows 10, het enige verschil is dat op de nieuwe True image draait.

Wat me nu stoort is dat het opstarten lang duurt in vergelijking met de oude HP.
De HP start op een 5tal seconden op tegenover de nieuwe daar wel 20 seconden over doet vanuit sluimerstand.

Zou het nu kunnen dat True image zo een zware impact kan hebben op de nieuwe pc alhoewel met dergelijke hardware dit toch niet te merken zou mogen zijn ?
 
Dat komt waarschijnlijk door de "bloatware" die veel merk-pc's meegeleverd krijgen. Dat is een soort van promotie-software waar de leverancier voor betaald krijgt en vooledig overbodig is, maar wel uw pc ernstig vertraagd, i.i.g. bij het opstarten.
HP levert veel bloatware met hun nieuwe pc's.

Om daar vanaf te komen: download, installeer en run Ccleaner en ga dan naar Tools (in linker kolom) en dan "Startup" en disable dan alles wat er niet thuis hoort.
Een andere optie is het gratis tooltje PC Decrapifier: https://www.pcdecrapifier.com/
Die haalt alle bloatware in een klap weg.


Sommige van die bloatware zijn zelfs schadelijk.
Daarom ook verstandig om Malwarebytes Antimalware er op los te laten.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je ook even de titel van je post moet aanpassen ;)
 
Het gaat hier niet om een merk pc.
PC is dus kaal afgeleverd en heb er zelf Windows opgezet.
Ccleaner staat er op en al de overbodige zaken zijn uitgeschakeld.
Er staat Eset smart security op en ook Windows defender is actief.
 
pc-decrapifier ruimt ook aardig wat op. Tool doet wat zijn naam al zegt.
 
Wat ook behoorlijk kan vertragen zijn allerlei clouddiensten die aan het synchroniseren slaan bij windows start.
Zet die eens uit in de automatische windows startup (met ccleaner) en kijk of dat verschil maakt.
Zet so-wie-so alles uit in de automatische windows start-up wat niet perse automatisch gestart hoeft te worden (dropbox, skype, spotify. live update, printers, etc. etc.)

En dan zijn er ook nog eens de nodige MS-services die van alles en nog wat aan gegevens van uw pc naar MS sturen. Zet die ook eens uit (ook fijn voor het beschermen van uw privacy).
Dat kan eenvoudig met shutup10: https://www.oo-software.com/en/shutup10
 
Laatst bewerkt:
pc-decrapifier ruimt ook aardig wat op. Tool doet wat zijn naam al zegt.
De software is op beiden pc's hetzelfde de laatste versie van Windows 10, het enige verschil is dat op de nieuwe True image draait.
Als exact hetzelfde op beide pc's gedaan zou zijn... zouden eigenlijk beiden daarvan last zouden moeten hebben en daar lijkt het niet op. De oude pc is net zo snel als de nieuwe...


Hmmm... paar zaken:
  • Wat bedoel je exact met "op de nieuwe True image draait." Doet die dan wat "live"? Schakel met een uit bij opstarten of zo en dan?
  • Heb je het bios al geupdate?
 
pc-decrapifier heb ik uitgevoerd maar deze vond niets en ook shutup10 heb ik laten draaien en hier de standaard ingesteld.
De clouddiensten zijn op beiden pc's gelijk dus daar kan het niet aan liggen.
Bios is van 02/2017.
IK heb in ccleaner alles uitgezet behalve Eset maar het verschil blijft bestaan.
Misschien eens een image terug zetten naar enkele maanden geleden.
 
Hmmm... paar zaken:
  • Wat bedoel je exact met "op de nieuwe True image draait." Doet die dan wat "live"? Schakel met een uit bij opstarten of zo en dan?
  • Heb je het bios al geupdate?
Nog één over ....

Plus nog deze
Wat bedoel je exact met "op de nieuwe True image draait." Doet die dan wat "live"?

Is CCleaner nog een mogelijke veroorzaker. Ivm andere hardware kun je dat soort zaken niet uitsluiten, immers ook al schrijf je dat beiden Win10 zijn, ze zijn uiteraard niet aan elkaar gelijk, er worden heel veel andere drivers geïnstalleerd, denk aan:
ander ....
  • moederbord
  • CPU
  • GPU
  • etc...
Ik heb het nooit zo op programma's die zo diep in het systeem ingrijpen waar je als gebruiker niet van weet hoe ze het exact doen.
Ik zou altijd liever weten, ok, deze sleutel verwijderen we en daarom... maar dat laten volgens mij amper weten.
 
Laatst bewerkt:
Die true image zit inderdaad diep in het systeem, ik ga deze nu verwijderen en kijken wat het resultaat is.
Ook Ccleaner verwijder ik in kijk wat het resultaat is.
Ergens zit het al langer goed scheef want bv de pc herstarten door ook heel lang.
Zijn vooral veel services van True image die meedraaien lijkt me.
 
Zal malwarebytes eens laten draaien.
In ieder geval het verwijderen van True image maakt zo goed als geen verschil.
Opstarten en herstarten blijft een stuk langer duren dan op de oude pc.
 
Acronis True Image is inderdaad iets wat je systeem behoorlijk belast, met name de versies sinds 2015...dat heb ik aan der lijve ondervonden.
Ik heb er dus voor gekozen om de 2011-versie terug te installeren en daarmee heb ik dat "vertragings-probleem" niet.
Ik heb echter wel in de msconfig alles van Acronis uitgeschakeld zoals "schedulerservice", Truemonitor" en "SAOBmonitor"....
Ook heb ik GoogleDriveSync uitgeschakeld, daar werd ik echt doodziek van..
 
Ik schakel altijd meteen de meeste functies uit in msconfig, alleen degene die echt gewenst/noodzakelijk (virusscanner) blijven actief.
Al die programma's die zo graag "in de systeem tray" willen staan... :(
 
Zou eens kijken bij Energiebeheer of beide ingesteld zijn op maximale prestaties. En ook onder > Eigenschappen SSD > Beleidregels > Beleid voor schrijfcache. Verder is voor het opstarten Glary Utilities handig. Je kan uitschakelen maar ook bewerken en individueel vertragen als je dat wilt.
 
Hardware acceleration in- en uitschakelen testen.
 
Hoi,
Sluimerstand
Deze optie is ontworpen voor laptops en is mogelijk niet beschikbaar op een pc. (De sluimerstand is bijvoorbeeld niet beschikbaar op pc's met InstantGo.) De sluimerstand gebruikt minder energie dan de slaapstand en wanneer u de pc opnieuw opstart, bevindt u zich weer op het punt waarop u was gebleven (maar het opstarten duurt langer dan het ontwaken uit de slaapstand).
Gebruik de sluimerstand op een laptop of tablet wanneer u weet dat u de computer gedurende een langere periode niet zult gebruiken en in die tijd niet in de gelegenheid bent om de batterij op te laden. Controleer eerst of deze optie beschikbaar is op uw pc en schakel deze vervolgens in. Bron:MS
https://support.microsoft.com/nl-be/help/13770/windows-shut-down-sleep-hibernate-your-pc.
Conclusie: Gebruik de slaapstand i.p.v. de sluimerstand en kijk in je Bios of de turboboost optie aanwezig is onder "advanced".

MS is het zelf schuld dat deze verwarring ontstaat, ze hadden het moeten laten toen het voor iedereen duidelijk was.
Nee, nieuw OS dus andere regels, lekker puh!! Zoek het maar lekker zelf uit.
 
Laatst bewerkt:
En nog iets: de ene SSD is de andere niet, zeker niet qua snelheid.

Dus: zijn die twee SSD's identiek, zelfde merk, zelfde typenummer etc.?
 
En nog iets: de ene SSD is de andere niet, zeker niet qua snelheid.
Zou eens van beide een Speccy weblink willen zien, zie m'n sig.
Meestal kun je niet voor de sluimerstand kiezen op een desktop, tis immers bedoeld voor notebook's.
Ook wordt vaak gebruik gemaakt van "snel starten" een variatie op bovenstaande.
https://support.microsoft.com/nl-nl/help/13770/windows-shut-down-sleep-hibernate-your-pc
Tevens zijn alle drivers en services al geladen.
https://computertotaal.nl/artikelen/pc/snel-opstarten-in-windows-10-69508/
 
Hallo

Volgens mij dien je het verschil te zoeken in de hardware.

Met name het initialiseren tijdens het opstarten.

De verschillen tussen beide p.c.'s eens bekijken d.m.v. een p.o.s.t. card ???

Dergelijke kaartjes kosten zo goed als niks ... koop er in extremis 2 , en zet de p.c.'s naast elkaar ... kun je onmiddelijk zien wat waar/wanneer vertraging heeft.

https://www.benl.ebay.be/itm/2-4-Di...hash=item4b2742585a:m:mj4CQbUXaq_6m2cfc4iXoTg

N°4 p.c.i. p.o.s.t. card kost 1.88€

Peter
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan