beeld plotseling breed

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bazar

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2003
Berichten
689
Ik open Outlook 2016. Open de mail van Radar en wil verder naar die site. Plots slaat het beeld weg en zie direct een kader met DVI en het beeld wordt breed en de pictogrammen groot. Getracht via beeld dit te veranderen. Lukt niet. De kleine pictogram staat aangevinkt. Ook de sites zijn nu breed in beeld gebracht. Sluit de pc af. Krijg dan slechts twee mogelijkheden. Sluiten en opnieuw opstarten. De slaapstand is verdwenen. Kan in helpmij geen antwoord vinden. Gaarne een oplossing.
 
Begin eens iets meer te vertellen:

Welke hardware, welke videokaart, welke windows versie, hoe is de monitor aangesloten enz
 
Moeilijke vragen. Heb Windows 10 en een kast plus scherm. Alles werkte perfect. Wellicht hebt u een mogelijkheid dat ik die overige vragen kan opzoeken.
 
Het enige wat het aangeeft is wat er aan fouten zitten. Ook AMD Phenom II x6 1055t processor
 
Het probleem is nu denk ik dat de grafische drivers niet goed geladen zijn. Windows 10 download standaard ook updates voor de drivers, dit moet je bij instellingen van Windows Update zelf uit zetten als je dat niet wil. Je kan bij Apparaatbeheer de grafische apparaten of beeldscherm adapters uitklappen en onder Eigenschappen controleren welke driver je gebruikt en of deze goed werkt. Kijk ook welke versie en uitgave datum het is. Bij een net nieuwe uitgave zal u de vorige versie moeten downloaden of van het cd'tje halen.

Misschien is de knoopcel batterij van de BIOS leeg en de Setup van de computer naar Standaard Waarden gegaan. Meestal komt er daarover een melding in beeld. Daarbij kan de grafische chipset geen informatie meer krijgen over de instellingen en het Energiebeheer niet meer samenwerken met de grafische chips of de grafische kaart voor uitschakeling van het beeld. Daarom komt de slaapstand niet meer voor in het lijstje. De instellingen voor Energiebeheer moeten in de BIOS dan opnieuw worden ingegeven en na plaatsing van de knoopcel (meestal 3 Volt, die van de Action) eerst Standaard Waarden selecteren. Bij een leeg batterijtje kan de computer onregelmatig gaan aftellen of de tijd en datum kloppen niet meer maar computers reageren allemaal anders hierop. Bij twijfel de spanning van het batterijtje meten (3 Volt is 2 X 1,5) en in de kast noteren wanneer die vervangen werd om het de volgende keer voor te zijn. Bij iedere uitname eerst weer Standaard Waarden in de BIOS selecteren.
 
1e alinea.
Download automatisch; Toch even uitgevoerd. Geeft aan laatste update.
apparaatbeheer: geeft onder eigenschappen aan correct.

2e alinea.
batterij lijkt goed. Datum en tijd zijn nl correct.
er is geen foutmelding op het scherm verschenen.
 
Mooi, al geef ik altijd aan dat de laatste versie van een driver niet de juiste hoeft te zijn en niet de beste. Ga dus altijd naar de versie die je daarvoor had wanneer er pas een andere driver werd geïnstalleerd.

Wanneer de monitor kabel in een aansluiting van de kast zelf zit, dan gebruikt u de grafische chipset op het moederbord. Deze gaan op den duur wel eens stuk. Probeer dan een grafische kaart, dat is in een slot. In dat geval, wanneer het probleem hiermee verholpen is en de resolutie juist kan worden ingesteld, zal dat ook de beste upgrade voor de computer zijn en deze merkbaar sneller maken.

Als het een fout is van de monitor dan adviseer ik om de stekker ervan er een paar minuten uit te halen en dan ondertussen ook even op de aan/uit knop te drukken. Hopelijk is de monitor zo gereset als deze zich heeft vergist of verkeerde informatie geeft.
 
Alinea 1 en 2 zijn ietwat boven mijn vermogen.

3 heb ik uitgevoerd. Bovendien sluit ik de computer regelmatig uit. Dus stroomloos. Stekkers uit stopcontact. Dat levert niet het gewenste resultaat op.
 
Vraag hulp in de buurt, dan kan er ook een andere monitor op worden aangesloten. Misschien heeft u nog andere aansluitopties zoals HDMI op computer en monitor. Anders toch (laten) kijken naar waar de aansluiting voor de monitor op de computer zit. Is deze op de printplaat, het moederbord, dan zit deze bij alle andere stekkers. Is deze op een grafisch kaart, dan bij de langwerpige metalen sloten van brackets die er uit gehaald kunnen worden. Zie hier: http://www.bsicomputer.com/prodimg/9850/tank-860-hm86-4-slot-fanless-embedded-pc-overview.jpg Links zijn de aansluitingen van het moederbord en rechts de slots voor onder andere een grafische kaart.

Probeer eens bij Windows een minder belastend thema. Geen Airo is al voldoende, dus zonder doorzichtige vensters. Ga naar Eigenschappen van beeld via het contextmenu bijvoorbeeld en dan naar de naam van het grafische stuurprogramma. Zet de schuifbalk van Kwaliteit naar Snel. Kijk of u de voorgeschreven resolutie van de monitor ziet staan in de lijst en of u deze kan selecteren. Als die resolutie er niet is en u kan deze ook niet aanmaken dan heeft u waarschijnlijk toch de voor u verkeerde driver van Windows geïnstalleerd gekregen. Als u via Apparaatbeheer weet welke grafische chipset u heeft dan kan u de voorgaande driver downloaden van de site van de fabrikant of wanneer het een grafische kaart betreft vaak ook bij de maker daarvan. Het is belangrijk voor u om te weten welke versie u nu heeft. Dit staat bij Eigenschappen in Apparaatbeheer.
 
Beste deskundige.

Ik denk dat uw wijsheid en mijn kennis te ver uit elkaar liggen. Zeer zeker mbt de hardware. Ik dank u voor uw inzet.
 
Daarom gaf ik ook de link van Peerby. Student aan huis kan natuurlijk ook. Of gaan netwerken, dus rondvragen of iemand in de kennissenkring er naar kan kijken.

Soms helpt het terugzetten naar een systeemherstelpunt bij Systeemherstel. Kan geen kwaad maar alles wat na die tijd werd geïnstalleerd dat moet opnieuw.
 
Nog een nabrander. Ik heb een handmatige update gedaan. Dat duurt "even". De breedte wijzigt niet, doch het lettertype is duidelijker.
 
Tekst is meestal pas duidelijk als "Clear Type" geselecteerd is. Bij problemen met leesbaarheid altijd deze instelling zoeken met Help en zeker maken dat deze is gekozen.

Bekijk alstublieft deze video, waarin alles wordt gedaan wat ik heb geadviseerd over de driver. In minuut 0:40 blijkt de lijst met beschikbare resoluties grijs maar laten we hopen dat dit bij u niet zo is. Selecteer daar de resolutie van de monitor. Volg anders de rest van de video. Daarin ziet u bij minuut 1:35 de uitgifte datum van de driver en de versie. Hierna wordt de grafische driver weggehaald en een andere geïnstalleerd die mogelijkheden biedt voor het instellen van de juiste resolutie.

https://www.youtube.com/watch?v=M9Jx__xnz0I

Ik ga ervan uit dat Windows een nieuwe driver heeft gevonden en automatisch installeerde. Het signaal viel toen even weg en de monitor reageerde met een mededeling dat er signaal binnen kwam op de DVI ingang.

Dat betekent ook dat u met automatisch updaten waarschijnlijk de zelfde driver bleef houden. Misschien is dat toch een goede en alleen het instellen van de juiste resolutie nog nodig want ik lees niet dat u dit geprobeerd heeft. De monitor werd dan niet herkend. Als u de resolutie van de monitor niet weet dan kan u deze op Internet zoeken op model en bij specificaties. De bovenstaande video is in de Engelse taal.
 
Heb meerdere malen de video afgeluisterd en bekeken. Een groot gedeelte had ik reeds in de nederlandse versie belopen. Dit gaat mij echt te ver. Wat zeer opvalt is, dat ook de tekst in dit tekst vak gecorrigeerd wordt in het engels. Ook het afsluiten van een site "confirm close" gaat in die taal. Zelfs het overmaken van geld via de ING wordt alles rood onderstreept.
 
Invoervelden maken gebruik van de standaard tekstverwerker maar ik denk dat je het in het Engels corrigeren kan verhelpen door met rechts te klikken op een invoerveld en te kiezen voor Taalinstellingen. Hier komen de beschikbare talen en moet je een afvinkje zetten bij: Deze taal gebruiken voor spellingscontrole.
 
Laatst bewerkt:
Wellicht een te late reactie. Maar begin van het jaar sprong mijn beeld weer in zijn juiste proporties terug. Wel even via beeld de juiste grootte ingetikt en alles lijkt prima. Ook getracht om het engeld weg te krijgen. Het Nederlands via firefox gedownload en het engeld blijft. Ondanks dit, toch dank voor uw aller inzet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan