PC blijft hangen bij het opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sippie

Gebruiker
Lid geworden
19 jul 2008
Berichten
24
Beste mensen,

Omdat het vanmorgen de tweede keer is dat de PC zoals gebruikelijk, niet gewoon opstart, wil ik graag weten wat er mis kan zijn. Een week geleden ongeveer had ik hetzelfde: bij het opstarten blijft hij hangen en het enige wat ik op het scherm zie zijn van die bolletjes in een rondje die maar blijven cirkelen. Verder komt ie niet. Het enige wat dan rest is via de stroom de desktop PC uit te zetten want hij reageert nergens meer op.

Ook vanmorgen had ik het alleen duurde het ditmaal langer voordat hij tóch opstartte en ik hem kon gebruiken. Het kan zijn dat ik in beide gevallen vergeten ben om hem de avond ervoor, af te sluiten. Zeker weet ik dit niet. In ieder geval is het erg lastig want ik kan dan niks meer.

Is er iets wat ik kan doen en/of uitzoeken? Alvast bedankt.
 
Dit klinkt als een kapotte schijf, zitten er diagnostic tools in de bios? Ik zou die ff runnen en als het een hard disk is maar gaan overwegen om over te stappen op ssd.
 
Diagnostic tools in de bios? Geen idee. Weet ook niet hoe ik dat moet doen. ?
 
als je de pc opstart zie je eerst een zwart scherm, je ziet vaak in grijze letter staan: press f2 of esc voor acties. Je wil nu niet de bios in, je moet zoeken naar boot opties. Bij hp machines druk je bijvoorbeeld altijd op escape en dan kun je kiezen wat je wilt. Het kan zijn dat jouw machine deze functies niet heeft. Wat voor pc is het en hoe oud?
 
als je de pc opstart zie je eerst een zwart scherm, je ziet vaak in grijze letter staan: press f2 of esc voor acties. Je wil nu niet de bios in, je moet zoeken naar boot opties. Bij hp machines druk je bijvoorbeeld altijd op escape en dan kun je kiezen wat je wilt. Het kan zijn dat jouw machine deze functies niet heeft. Wat voor pc is het en hoe oud?
Ah, ja, klopt, alleen gaat het hier héél snel, kan het bijna niet zien. Ik heb ook een HP, maar hoe oud hij precies is weet ik niet, ik heb hem refurbished gekocht, zeker vijf jaar geleden.
 
oh bij hp is het gewoon meteen op escape hameren tot er wat gebeurt, gewoon pc aan doen en 30 keer op esc drukken
 
Als het goed is kom je in een scherm waaronder staat f1 system diagnostics en dan zou ik dingen gaan proberen als short DST en alles wat valt onder hard disk. Ik denk dat in jouw geval dit wel vrij snel duidelijk word. Als het nou echt stuk is kun je het beste een nieuwe schijf kopen en daar Windows op installeren. Dan kun je de oude schijf aan de pc laten hangen zodat je daar de data weer vanaf kan halen.

P.S verdoe niet te veel tijd aan lange scans hier gaat heel veel tijd inzitten
 
Laatst bewerkt:
Ja het kan de hardeschijf zijn. Probeer een bootbare CD of DVD. De Windows installatie schijf of een boot cd zou een mogelijkheid kunnen zijn. Voorwaarde is dat in de BIOS het optische station als eerste in de bootvolgorde staat en deze optie actief gemaakt is. Met deze hulpschijf of met die van Windows kan je gemakkelijk ook de hardeschijf controleren. Die van Windows controleert het opstarten van de gedetecteerde Windows installaties sowieso en op de bootdisk staat vast wel een geheugen controle programma. Een waarschuwing, wanneer je schijfcontrole doet met automatisch repareren dan zou je wel eens in een bijzonder langdurig proces kunnen komen waarmee je de gegevens van een hele partitie ook nog eens onleesbaar maakt. Doe dus eerst geen herstel opties. De kans dat je een kras hebt gemaakt in de File Allocation Tabel is groter wanneer je niet weet hoe je de computer uit zet. Goed nieuws is dat je de computer in de slaapstand kan uitzetten zolang die niet goed meer opstart.

Dingen van de computer uitbouwen is na de andere adviezen te hebben opgevolgd denk ik een goed idee. Een defect geheugenreepje of netwerkkaart kunnen dit bijvoorbeeld veroorzaken. Ik denk het alleen niet.
 
Beste mensen,

Omdat het vanmorgen de tweede keer is dat de PC zoals gebruikelijk, niet gewoon opstart, wil ik graag weten wat er mis kan zijn. Een week geleden ongeveer had ik hetzelfde: bij het opstarten blijft hij hangen en het enige wat ik op het scherm zie zijn van die bolletjes in een rondje die maar blijven cirkelen. Verder komt ie niet. Het enige wat dan rest is via de stroom de desktop PC uit te zetten want hij reageert nergens meer op.

Ook vanmorgen had ik het alleen duurde het ditmaal langer voordat hij tóch opstartte en ik hem kon gebruiken. Het kan zijn dat ik in beide gevallen vergeten ben om hem de avond ervoor, af te sluiten. Zeker weet ik dit niet. In ieder geval is het erg lastig want ik kan dan niks meer.

Windows is aan het initialiseren en kan ergens geen verbinding mee maken, als het de bootschijf zou zijn wordt Windows niet eens opgestart.
https://www.raymond.cc/blog/a-very-...nges-in-windows-files-registry-and-processes/
Zijn diverse monitoring tools voor om te ontdekken wat.
 
Er kunnen natuurlijk verschillende dingen aan de bootschijf mankeren maar als Windows af en toe wel succesvol blijft starten en dus alles kan vinden en lezen dan gaat mijn belangstelling naar een update proces wat steeds probeert.

Het is veel werk maar na Windows Update te hebben geraadpleegd, kan je zien wat er op de computer opstart met AutoRuns van Sysinternals. De onbekende namen in de lijst even zoeken met Google en aantekeningen ervan maken. Iets als een cloud backup services of indexering (Windows Search Service) kan dit doen of een virus scanner. Updaters van programma's staan er om bekend dat die de computer in beslag nemen. Malware ontdek je ook met AutoRuns. AutoRuns hoeft niet te worden geïnstalleerd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan