Hoe lang kan mijn pc nog zo mee?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stormbreaker

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
16 nov 2009
Berichten
1.481
Beste leden,

Mijn zelfbouw pc is inmiddels al bijna 5 jaar oud. De schijven zitten behoorlijk vol, vooral de externe harde schijf van 1 TB. Nu maakt mijn externe schijf wel automatisch een back-up. Allereerst: kan ik dat beter uitzetten?
Dan, na bijna 5 jaar snel (maar zeker niet probleemloos) draaien merk ik dat de snelheid van de pc nu langzaam omlaag gaat. Sommige programma's openen duurt langer en af en toe loopt ie heel even vast of staat ie te ratelen.
Ik heb nu niet echt budget een nieuwe te kopen, maar zijn er mensen die weten of een zelf samengestelde pc met onderstaande specs het nog heel lang (lees: ten minste 3 jaar) probleemloos uit gaat houden?

Summary
Operating System
Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
CPU
Intel Core i5 3450 @ 3.10GHz 31 °C
Ivy Bridge 22nm Technology
RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 798MHz (9-9-9-24)
Motherboard
ASRock B75 Pro3-M (CPUSocket) 25 °C
Graphics
S24B350 (1920x1080@60Hz)
1024MB ATI AMD Radeon HD 7800 Series (Gigabyte) 25 °C
Storage
119GB M4-CT128M4SSD2 (SSD)
465GB Western Digital WDC WD5000AAKX-00ERMA0 (SATA) 26 °C
931GB Seagate Expansion USB Device (USB (SATA)) 29 °C
Optical Drives
HL-DT-ST DVDRAM GH24NS95
Audio
Realtek High Definition Audio
Operating System
Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
Computer type: Desktop
 
Heb het programma gedownload. Er komt zoveel uit dat het gelijk vastloopt bij het opstarten van het programma.
[edit] het is een enorme lijst wat opstart, ik ga dit eens bekijken.
 
Kijk eens naar de Gezondheidstoestand van de schijven met CrystalDiskInfo. Maak eens schoon met CCleaner en verwijder oude herstelpunten. Kan ook met CCleaner. Automatisch een back-up maken lijkt mij ook niet nodig. Af en toe een systeemback-up maken en van data kun je ook handmatig.
 
Dank voor de tips. Ik ga dit morgen oppakken, dan ga ik eens kijken of ik de pc bijv. met CCcleaner wat gezonder kan maken.
 
Maak een backup (of een extra) van al je gegevens, dus mail fotos docs etc...
Steek mi de energie in een schone installatie, dus is na ca 5 jaar aardig vervuild.
Zo'n systeem kan best dan weer redelijk snel worden. Maak meteen een goede image en je kunt hem vaker terugzetten als het systeem weer trager wordt.

Verder:
Je hebt een SSD: 119GB M4-CT128M4SSD2 (SSD)
Als daar Windows op staat kan het wel maar het is wel krap.
En: De schrijfsnelheid van jouw SSD is niet super 175 MB/s

Je zou nog naar een snellere en grotere kunnen gaan, rond de 256 GB en snelheid minimaal ruim 500 MB/s.
Kijk maar eens rond, als je toch niet helemaal tevreden bent over een schone installatie op de huidige SSD kun je dat overwegen:
https://tweakers.net/categorie/674/...5_ZvNu6i2IZUZyIa3JfQyntZg6K4djMTL7r_c1KWcc_4C
 
Laatst bewerkt:
Heb het programma gedownload. Er komt zoveel uit dat het gelijk vastloopt bij het opstarten van het programma.
[edit] het is een enorme lijst wat opstart, ik ga dit eens bekijken.

Je dient in de tabbladen login en sheduler tasks te kijken en uitvinken wat niets met de drivers en anti virus heeft te maken.
Daarnaast de services die niet van Windows zijn kritisch bekijken.
Je kunt dingen die zijn uitgevinkt als het moet weer aanvinken.
Ccleaner ruimt alleen overbodige bestanden op, daar wordt niets sneller van.
En de SSD is groot zat als er alleen Windows op staat.
 
Er staat natuurlijk niet alleen Windows op. Als er Office bij komt en vast niet alleen (bijv spelletjes? of andere ruimte vreters...) dan is 128 GB krap.
En voor SSD's is het nu eenmaal niet aan te raden ivm versnelde wear om ze te vol te laten lopen. Bij 128GB zit je daar heel veel sneller aan dan bij een 256GB type.
En dan is die SSD die erin zit niet de snelste, ze zijn toch wel een heel stuk sneller geworden, logisch technologie van meer dan 5j geleden, de huidige SSD's zijn gewoon echt sneller.
 
Op de SSD staat alleen Windows, en wat belangrijke programma's (denk Office ook) maar het meeste staat op de HDD en de externe HDD. Ik zal virusscanner ed. even uitvinken bij het opstarten.
[EDIT] als ik de virusscanner uitvink bij Logon in het Autoruns programma geeft de pc direct problemen.
Ik denk dan ook dat ik meer naar de hardware moet kijken, bijv. het advies over de SSD. Maar nu heb ik wel een OEM versie waarbij Windows op de SSD zit. Hoe werkt dat met een nieuw SSD dan?
 
Laatst bewerkt:
Die kun je probleemloos opnieuw installeren, deze wordt automatisch geactiveerd als er internetverbinding is.
Anders kloon je de oude naar de nieuwe SSD maar dan blijf je wel met een oude, vervuilde Windowsinstallatie zitten die dan weer niet maximaal presteert op de nieuwe SSD.
 
als ik de virusscanner uitvink bij Logon
uitvinken wat niets met de drivers en anti virus heeft te maken
Hú? zij dat je die juist NIET moest uitvinken, zo ook voor drivers niet.
Die juist niet uitvinken en die SSD is nog helemaal niet zo slecht, denk dat die niet de oorzaak is.
Maak eens een screenshot van opstarten, via of msconfig of via die Ccleaner, gereedschap en opstarten en eventueel van geplande taken en zet die hier neer via TinyPics b.v.
 
Oh, ik las dat verkeerd Lange Pier. Maar wat bedoel je met msconfig? Moet ik de pc dan opnieuw opstarten of moet ik een screenshot maken van msconfig?
 
Welke Anti virus wil je houden, lijken er nu 3 op te staan en dat heb men niet graag.
Daarnaast wordt er zoveel mee opgestart wat echt niet nodig is, Spotify, Itunes en nog veel meer, onduidelijk is wat er achter staat bij al die Intel items.

Zou eerst alles van AVG, Bullguard, McAffee deïndstalleren en na een reboot alleen AVG free installeren zonder al die poespas die ze aanbieden, die bescherming is voldoende.
En verder alleen die voor de drivers van Realtek, Intel en AMD laten staan, de rest kan echt allemaal weg, al- die software kun je gewoon starten als je die nodig hebt.
 
Ik heb gisteren besloten een A-keuze, bij Azerty.nl, GTX 670 te kopen. Het is niet de nieuwste kaart maar de setup zou er wel wat op vooruit moeten gaan. De kaart kostte ook maar 129 euro, aangezien ik niet zoveel meer game maar de pc huidige games niet meer trekt (alleen games voor 2015). Met de GTX 670 zou er bij veel games toch een serieus verschil zijn. Het gaat om een ASUS GTX 670 2GB Direct CU II Top edition, dus dat is de beste en hoogst standaard geklokte van alle mogelijke GTX 670's. Tevens besloten een aftermarket cpu koeler voor LGA socket 1155 wat ik heb te kopen, een Antec C40. De videokaart zou in de behuizing moeten passen en de cpu koeler zou de maximum hoogte niet moeten overschrijden. Daarnaast heb ik ook nog even aan de voeding gedacht, maar die moet wel voldoen: ik heb een XFX 550W Pro (80 plus bronze) en die trekt een GTX 670 denk ik wel.

In 2019/2020 als we verplicht op W10 over moeten omdat W7 niet meer wordt ondersteund wil ik kijken of naast de windows upgrade andere onderdelen geupgrade kunnen worden. Denk aan mobo-geheugen-processor(+koeler dan ook) en wellicht ook de voeding.
 
Vandaag de GTX 670 en de Antec C40 geinstalleerd en het werkt! Een vooruitgang in games denk ik. Mooi is om te zien dat de processor nu ipv gemiddeld rond de 32/33 graden, rond de 28 graden is, terwijl ik gewone taken uitvoer.
[edit] dus idle gemiddeld over de cores 28 graden ongeveer. Dat is iig geen verslechtering.
 
Laatst bewerkt:
Dan, na bijna 5 jaar snel (maar zeker niet probleemloos) draaien merk ik dat de snelheid van de pc nu langzaam omlaag gaat. Sommige programma's openen duurt langer en af en toe loopt ie heel even vast of staat ie te ratelen.
Dit was de vraag...
Moeten we het hier mee doen? Over de temperatuur lees ik niks eerder in de vraag en het laatste antwoord gaat bijna alleen daar over
Een vooruitgang in games denk ik.
Dus wat ben je nu tov van je oorspronkelijk echt ermee opgeschoten?
 
Temperatuur is idle soms zelfs 26 graden ipv 32-35 dus dat is wel een verbetering. Ook krijg ik meer FPS in games, maar bij beide GRID games is iets geks aan de hand. Als ik vsync on zet gewoon keurig 60 FPS. Maar als dit off staat krijg ik wel meer FPS (veel meer dan de HD 7850 1 GB) maar wel veel FPS drops en lag. Ik las op sommige fora dat dit iets met het GeForce Experience centre te maken heeft en dat je dan met oude drivers moet werken?

Mijn setup is nu (op de CPU zit dus de Antec C40 koeler):
Summary
Operating System
Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
CPU
Intel Core i5 3450 @ 3.10GHz 29 °C
Ivy Bridge 22nm Technology
RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 798MHz (9-9-9-24)
Motherboard
ASRock B75 Pro3-M (CPUSocket) 30 °C
Graphics
S24B350 (1920x1080@60Hz)
2047MB NVIDIA GeForce GTX 670 (ASUStek Computer Inc) 28 °C
Storage
119GB M4-CT128M4SSD2 (SSD)
465GB Western Digital WDC WD5000AAKX-00ERMA0 (SATA) 29 °C
931GB Seagate Expansion USB Device (USB (SATA)) 31 °C
Optical Drives
HL-DT-ST DVDRAM GH24NS95
Audio
Realtek High Definition Audio
 
Daar moeten de video experts maar iets over schrijven...
Hoeveel GB ruimte heb je op de SSD over?
Temp ... heel netjes....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan