• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Combineren van formule Countifs en frequentie without duplications

Status
Niet open voor verdere reacties.

JorisBeek

Gebruiker
Lid geworden
28 nov 2017
Berichten
14
Beste allemaal,

Gister ben ik onwijs snel en effectief geholpen, dank daarvoor. Vandaag zit ik met een opvolgend probleem.
Ik heb tot nu toe twee onderdelen opgelost:
a. een kolom (H) met events, waarvan ik wil tellen hoeveel unieke events er zijn geweest. Hiervoor gebruik ik de formule: =SUMPRODUCT(1/COUNTIF(H2:H1785;H2:H1785)) Deze werkt uitstekend

b. Een kolom (E) met de datum, waarbij ik events op een dag wil tellen. Hiervoor gebruikt ik de formule: =COUNTIFS($E:$E;">=42897";$E:$E;"<42898") waarin de getallen de specifieke dag voorstellen die ik wil tellen.

Ik wil nu het volgende: de twee combineren. Dus ik wil per dag weten hoeveel unieke events er zijn geweest. Events krijgen een specifiek getal toegewezen, dus daarop werkt de eerst formule.

In het voorbeeld zijn de blokken oranje die ik uit wil rekenen. Ik ben benieuwd, alvast dank voor het meedenken!

JorisBekijk bijlage Voorbeeld.xlsx
 
Een typisch gevalletje voor een draaitabel.
 
Hoi snb,

Zou je dat kunnen verduidelijken? Zelf denk ik dat namelijk niet omdat ik één waarde wil krijgen voor het aantal. Zou je mij kunnen helpen met een voorbeeld?

Dank alvast!

Joris
 
bijvoorbeeld:
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    268,6 KB · Weergaven: 44
Bij het maken van een draaitabel, vinkje zetten bij: Add this data to DataModel
 
Hoi Eric en snb,

Gekeken of het met de draaitabel lukt, en dat kan zeker. Echter loop ik toch tegen een probleem aan en daarvoor moet ik wat meer uitleggen over waar ik het voor wil gebruiken.
Ik krijg event data van verschillende mensen op verschillende dagen. Wat ik als eerst doe is voor elke persoon een specifiek tabblad aanmaken waarin enkel zijn events staan. Mijn vraag ging over zo'n tabblad.
Als ik een tabblad heb gemaakt (persoon A) wil ik deze +/_ 100x kopiëren zodat ik voor elk persoon (persoon B, C .. ZZZ) een tabblad heb waarin ik dan weer analyses kan doen over de events (zie mijn vraag). Als ik in een tabblad een draaitabel gebruik en dit tabblad kopieer refereert de data in de draaitabel nog naar het originele tabblad (van persoon A) en niet het tabblad wat ik heb gekopieerd (van persoon B, C, ...ZZZ). Ik heb het tabblad zo ontworpen dat wanneer ik 1 rij aanpas (in tabblad persoon B) hij uit de volledige data alle events van persoon B genereert en daar weer analyses over doet.

De draaitabel lijkt me dus niet direct een oplossing. (ps, het gaat om onderzoeksdata, daarom kan ik niet heel specifiek zijn.
 
Zet alle gegevens waarop je analyses wil uitvoeren in 1 werkblad.
Als je onderzoekseenhied een personn is, is die het erste veld (kolom) , de datum het tweede veld(kolom), de soort event het derde veld, etc.

Als je gegevens niet kunt delen, is een openbaar forum, waar ieder van elkaar moet kunnen leren, niet zo'n handige keuze.
Over methode en struktuur kan natuurlijk geanonimiseerd worden uitgewisseld.
 
Laatst bewerkt:
Annoniem voorbeeld

Zet alle gegevens waarop je analyses wil uitvoeren in 1 werkblad.
Als je onderzoekseenhied een personn is, is die het erste veld (kolom) , de datum het tweede veld(kolom), de soort event het derde veld, etc.

Als je gegevens niet kunt delen, is een openbaar forum, waar ieder van elkaar moet kunnen leren, niet zo'n handige keuze.
Over methode en struktuur kan natuurlijk geanonimiseerd worden uitgewisseld.

Ha snb,

Begrijpelijk, en inderdaad al een hoop geleerd hier. Daarom een anoniem bestand, wellicht kunnen jullie helpen of leren ;).
Afijn, in het eerste tabblad staat de data zoals ik ze binnen krijg. Ik heb enkel de kolommen erin gezet die nu relevant zijn. In A de ID van personen. In B de sessie. In C de datum en tijd. In E het event. En in F een specifiek nummer voor een interest (E6 en E12 zijn bv verschillende events van dezelfde persoon met dezelfde interest)

In het volgende tabblad heb ik het persoonlijke tabblad voor 459 aangemaakt. Daarin staat helemaal rechts een tabel wat een overzicht geeft van deze persoon. Bv X4 is het aantal events op 11-6-2017 en Y4, Z4 en AA4 zijn deze events opgesplitst over de dag. (Zie bv AC4 tm AF4 voor 12-6-2017)

Mijn vraag gaat over AB4, AG4 etc. Hierin wil ik per dag het aantal unieke interests tellen.

Daarna wil ik dit tabblad kopiëren en in Kolom A alle "=459" vervangen door "=574" dan werkt alles door en krijg ik de tabel voor deze persoon.

In het overzicht tabblad krijg ik dan netjes te zien wie voldoet aan bepaalde voorwaarden per dag. Ik moet dit van 140 personen doen, dagelijks. Dus ik haal data zoals in het eerste tabblad uit een database en plak die in mijn macro waardoor alles doorgerekend wordt en ik kan zien welke personen genoeg events hebben.

Mocht je vragen hebben, stel die gerust. Onwijs bedankt en tof dat je zo meedenkt!

Bekijk bijlage Test1_Annoniem.xlsxJoris
 
Baseer de draaitabel op het eerste werkblad met alle gegevens.
Gebruik de ID als filterveld.
 
Baseer de draaitabel op het eerste werkblad met alle gegevens.
Gebruik de ID als filterveld.

snb,

Ik waardeer je hulp enorm, maar ik denk dat een draaitabel geen optie is voor mij. Als ik namelijk iets verander in het tabblad waarop de draaitabel gebaseerd is veranderd de tabel niet mee.
En dat is juist wel de bedoeling..

Ik heb je idee uitgevoerd, maar als ik dan bv een ID verander in een nummer dat er nog niet inzat zie ik die niet terug in de draaitabel. Dit zelfde gebeurd als ik een datum verander...
Mocht het lukken met een formule zou dat top zijn.

Joris
 
Duik eerst eens wat meer in het verschijnsel draaitabel. refresh, event, alvorens onjuiste beweringen te doen.
En dat kost tijd; dus geen 'grote stappen, snel thuis'.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan