Is een harde schijf echt leeg?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mcl

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
3.413
Hallo,
Ik wil een externe harde schijf verkopen. Daar staan gegevens op.
Mijn vraag:
Als ik hem formatteer, zijn dan alle gegevens gewist en kan niet met bv Recuva teruggehaald worden?
Groet,
Martin
 
Als deze gezero-filled is, dan kan er echt geen data meer vanaf gehaald worden.
Zoek een disk wiper, dan ben je er haast zeker van dat er niks meer kan worden afgehaald.
 
Waarschijnlijk bedoeld PHP4U hetzelfde met disk wiper maar ik zou er een File shredder op los laten. Gratis mogelijkheden genoeg te vinden.
 
George W. Bush-Trump.jpg
Kan ook met CCleaner (Gereedschap en Instelling onder Opties) en Glary Utilities.
 
Hallo

Controleer deze eerst eens d.m.v. "crystaldiskinfo" ...

Status dient uiteraard goed te zijn ....

Potentiele koper zal dit normaal gezien ook controleren ...

Nuttige (elementaire) info was uiteraard ook merk/typenr/ouderdom te vermelden ...:eek:

Peter
 
- niks gezegd, alleen verbaasd -
 
Laatst bewerkt:
Beste Peter,
Dat is toch de vraag helemaal niet. Wil je die schijf nou verkopen of niet? Straks krijgen we ergens anders op dit forum de vraag van de potentiële koper of die schijf van Martin wel goed is...
 
Hallo,
Ik wil een externe harde schijf verkopen. Daar staan gegevens op.
Mijn vraag:
Als ik hem formatteer, zijn dan alle gegevens gewist en kan niet met bv Recuva teruggehaald worden?
Groet,
Martin
Met de juiste tools kun je altijd gegevens terughalen, of mensen dat gaan doen is het tweede.
Minste kans dat er nog wat teruggehaald kan worden is met Dban.
https://dban.org/
Maar waarom verkopen, dingen kosten geen drol meer en wat je ervoor nog kunt krijgen nog minder.
 
Als ik hem formatteer, zijn dan alle gegevens gewist
Dag, Formatteren is wissen. Bij wissen wordt alleen een letter van de bestandsnaam weggehaald dus staat alles wat niet overschreven is met andere bestanden nog altijd op de schijf.

Volg het advies van CCleaner te gebruiken voor het overschrijven van de lege ruimte. Eén maal overschrijven is voldoende.

Het reconstrueren van data kan, na één keer overschrijven, in een laboratorium waar de magnetische kracht van iedere bit wordt nagemeten. Dat is forensisch en nogal duur. Zo kom ik er op dat een enkele gang voldoende is.
 
Ik kan het met andere tools alles gewoon terughalen, dat hoeft echt niet in een lab., éénmaal overschrijven heeft totaal geen zin dan, door de diepte magnetisatie is alles terug te halen.

Ze hebben tools zoals Dban niet voor niets ontwikkeld........
 
Laatst bewerkt:
Lange Pier, dat DBAN lijkt niet voor particulieren te zijn en hoe weet jou computer hoe sterk magnetisch de afzonderlijke bits op de schijf zijn dan? En waarvoor?
 
Nou, dit is niet onderbouwd. Wat is "zogenaamd leeg?" Daar gaat het topic nou juist over. We willen weten wat nou wel en wat nou niet echt weg is.

Met willekeurige enen en nullen overschrijf je de hele lege ruimte. Er kunnen zo geen bestanden in gedeelten staan die je niet overschrijft. Dat kan je thuis en zonder apparatuur niet terughalen.
 
Ze hebben tools zoals Dban niet voor niets ontwikkeld........

Dit kan ik mij alweer herinneren. Het programma heeft als toegevoegde waarde dat het een harde schijf kan on-formatteren. Er staat dan geen bestandssysteem meer op. Ik weet nog steeds niet of een harde schijf hierdoor daarna weggegooid kon worden. Kan dat "nuken" altijd of kleven er toch bezwaren aan?
 
Tis een 0'en schrijver die je veel passes kunt laten doen zodat ook de diepte magnetisatie 0'en worden.
Heb je een zo goed als maagdelijke harde schijf die je weer kunt gebruiken.

In de fabriek wordt de ATA schijf 1 x geformatteerd om de tracks en clusters in te delen, dat is een low-format, de latere formatteringen delen alleen de sectorgrootte in na het maken van de mbr of gpt bootsector en partities.
Een low-format is dan ook niet meer mogelijk bij ATA schijven.
 
Het was Killdisk wat de schijf stuk maakte. Toch niet DBAN. Normaal zou Windows een schijf weer moeten formatteren. Dat killen is heeft dan risico's maar het zal wel aan de schijf hebben gelegen.
 
Killdisk doet hetzelfde, 0'en schrijven, ook wel gebruikt en de schijven werkten nog prima erna.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan