• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

leeftijd berekenen op aanmelddatum, verdeeld in categorien

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nellekuh

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2010
Berichten
60
Een simpele formule om de leeftijd te berekenen is =DATUMVERSCHIL(K3;NU();"y")
Maar..... ik wil de leeftijd berekenen aan de hand van de aanmelddatum in A3. NU() vervangen door A3 werkt niet ;)
Daar is vast een kleine wijziging op mogelijk.

Maar ik wil ook graag de leeftijd in categorie vastleggen. Natuurlijk kan door aparte tabel met alle leeftijden van 18 tm 99 en verticaal zoeken maar mooier zou zijn als dat in 1 formule kan.
De leeftijdscategorien ZIjn :
tm 18
19 tm 25
26 tm 35
enz
65 en ouder

Wie kan en wil me de juiste formule geven of hoe ik dit anders kan oplossen?

Alvast dank
 
A3 zou moeten werken in je formule. Is de datum in A3 wel een echte datum? Soms is het tekst en kan excel er niet mee rekenen.

Code:
=DATUMVERSCHIL(K3;A3;"Y")

Hoe je dat met categorieën wil vastleggen moet je maar even in een voorbeeldbestandje laten zien.
 
Het lijkt erop dat de "datum" in A3 geen datum is maar tekst. Als dat in orde is kan je met de categorien bezig.
 
Zoiets?
 

Bijlagen

  • 1-leeftijdcat bepalen met excel formule.xlsx
    8,8 KB · Weergaven: 54
of zo:
 

Bijlagen

  • leeftijdcat bepalen met excel formule.xlsx
    8,9 KB · Weergaven: 48
Of zonder tabel.

Code:
=OPZOEKEN(DATUMVERSCHIL(C2;A2;"y");{0;19;26;36;46;56;65};{"tot 18 jaar";"19 tm 25 jaar";"26 tm 35 jaar";"36 tm 45 jaar";"46 tm 55 jaar";"56 tm 64 jaar";"65 jaar of ouder"})
 

Bijlagen

  • leeftijdcat bepalen met excel formule.xlsb
    7,9 KB · Weergaven: 52
Alle aangeleverde mogelijkheden werken. Mijn voorkeur gaat uit naar de tabel, omdat ik daarin gelijk de telling kan opnemen. Prachtige oplossingen, wat is excel toch een fijn programma en wat is er nog veel te leren!

Dank dank dank
 
Als je toch met een tabel wilt werken, kun je ook volstaan met vert.zoeken en een benoemd bereik:
Code:
=VERT.ZOEKEN(DATUMVERSCHIL(C2;A2;"Y");cat;2;1)
 

Bijlagen

  • leeftijdcat bepalen met vert_zoeken.xlsx
    9,2 KB · Weergaven: 47
@robdgr, Sinds XL-2017 zijn benoemde bereiken een beetje uit de mode. Je kan dan beter van een bereik een tabel maken. Is ook gelijk een dynamisch bereik.;)
 
@VenA, In XL-2010 kun je ook met tabellen werken, en zijn net zo dynamisch. Maar in dit geval lijkt me dat overbodig;)
 
@VenA en Ad: Dank. Deze methode zit nog steeds in mijn systeem, vandaar het kennelijk nu overbodige gebruik. Ik ga hem in 2016 ook eens meer toepassen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan