Driver

Status
Niet open voor verdere reacties.

alex341

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 nov 2017
Berichten
2
Ik heb een nieuwe Mirco SD kaart gekocht, met adapter. Deze kan ik direct in mijn Windows 10, HP Probook 450 G2 laptop steken. Dan kan ik er echter niets opzetten; ik krijg de melding dat de schijf schrijfbeveiligd is.

Als ik de SD card in mijn vaste PC steek, kan ik er gewoon naar schrijven. Als ik de SD card via een USB card reader op mijn laptop aansluit kan ik ook gewoon lezen en schrijven. Ook lezen gaat via de ingebouwde SD Card reader prima, maar schrijven (en formatteren, directory aanmaken, e.d.) gaat niet. Dit was in het verleden geen probleem, dus het is ofwel de hardware die kapot is gegaan, ofwel een niet goed werkende driver.

Het lijkt me sterk dat de hardware kapot is gegaan, aangezien de reader dan ook de kaart niet meer zou kunnen lezen. Dus het ligt waarschijnlijk aan de driver. Ik heb de laptop zelf drivers op de HP site laten zoeken en updaten, maar dat verhelpt het probleem niet. Nu heb ik ergens gelezen dat je dan beter de drivers kunt downloaden van de partij die de hardware (en de firmware) van de cardreader heeft gemaakt. Mijn vraag: hoe kom ik er achter wie de manufacturer van mijn card reader is en hoe installeer ik de meest recente (en hopelijk werkende) drivers?
 
Zoek op programma's als HWInfo, die laten je veel info over de hardware zien.
https://www.hwinfo.com/download.php
Als deze niet genoeg info geeft zoek je een ander programma.
Ze staan ook op het forum vaak genoemd, effe de zoek functie gebruiken.

Je kunt ook nog even testen of het verwijderen van de driver en herstarten helpt.
 
Laatst bewerkt:
Hallo en welkom op het Helpmij.nl forum.

Nieuwe kaarten hoeven niet te worden herkend door oudere kaartlezers, de gleuf in de laptop is niets anders dan de kaartlezer. Dus er kan een probleem zijn met de herkenning dat heel normaal is. Wiggel ook eens want de contacten kunnen ruim geworden zijn doordat de vorige kaart dikker was en op een anders plaats contact maakte.

Verder is de schijfletter natuurlijk anders als je de kaart rechtstreeks inbrengt. Een kaartlezer heeft meerdere stations. Kijk dus bij Eigenschappen van dat station of je daar wel alle rechten voor hebt.

Op deze pagina staan zowat alle mogelijke acties, anders is het berusten en een ander kaartje proberen voor in de laptop rechtstreeks. https://techlogitic.net/easy-steps-to-remove-write-protection-from-sd-card
 
Bedankt voor de eerste reacties.
Allereerst: ik weet wel wat van computers en software. Het is niet zo dat ik de "standaard" zaken niet geprobeerd heb. Ik ben administrator op mijn systemen en heb alle rechten. Daarom vond ik de melding dat ik niet mocht schrijven ook zo apart. Nu is het wel zo dat verschillende pakketten verschillende meldingen geven: schijf is vol of geen schrijfrechten. Ook expliciet als administrator formatteren, kopieren of directories maken gaat niet.

@route99: ik heb het programma gedownload en gedraaid. Leuk programma'tje trouwens. Ik zie alleen nergens expliciet de SD Card reader. Zit die normaal op de Root USB Hub (daar zie ik namelijk wel een "samengesteld USB apparaat" van Chicony. Maar ik heb ook ergens gelezen dat het een Realtek card reader zou moeten zijn. Nu kan ik alleen van Realtek de ethernet adaptor vinden. Maar het lijkt me toch onwaarschijnlijk dat realtek een SD cardreader integreert met een ethernet module...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan