• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Pop-up met draaiend rondje (of zandloper)

Status
Niet open voor verdere reacties.

linkav

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2007
Berichten
465
Beste,

Ik heb een excel-bestand en de gebruiker op een knop klikt wordt er data verzameld SQL-server tabellen en worden ze daarna gepresenteerd in een nieuw tabblad. Afhankelijk van de geselecteerde periode (begin- en einddatum) wordt er meer of minder gegevens opgevraagd en zal het dan ook langer of minder lang duren alvorens het resultaat klaar is.
Omdat gebruikers nogal ongeduldig zijn wou ik een pop-up laten zien met een tekst en hierop een draaiend rondje of een draaiend zandlopertje.

Is dit mogelijk?
 
Het is in ieder geval een van de betere manieren om de zaak te vertragen en de gebruiker nog langer te laten wachten.
 
Neem boven in je macro deze regel op:
Code:
Application.Statusbar = "De gegevens worden opgehaald"

en vlak voor "End Sub":
Code:
Application.Statusbar = False

Dit zorgt er voor dat op de statusregel links onderaan het scherm de tekst getoond wordt dat de gegevens worden opgehaald.
 
Bedankt Haije,

Ik heb jouw code geimplementeerd samen met
Application.Cursor = xlWait
...
Application.Cursor = xlDefault
 
Of zo...
 

Bijlagen

  • Wait cursor On WebBrowser.zip
    22,1 KB · Weergaven: 86
Hallo Jan Karel,

Dat is gedeeltelijk wat ik bedoel. Het schermpje is perfect maar zodra het schermpje getoond wordt gaat de uitvoering van de code niet verder en dat is wel de bedoeling. Zodra de regel frmWait.show uitgevoerd is, wordt de uitvoering gestopt en het is wel de bedoeling dat er doorgegaan wordt. Wordt het schermpje gesloten met het kruisje, gaat de uitvoering van de code verder. Hoe los ik dit op?

Code:
    Dim frmWait As ufWait
    Set frmWait = New ufWait
    
    gblFrmWaitAanroep = "frmShowResult"
    
    frmWait.Show
    
    'Controle Prioriteit is uniek
     Set Wb = Workbooks(gblWorkbookName)
     
     For Each WrkSht1 In Workbooks(gblWorkbookName).Sheets
         blnPrioOK = True
         tmpPrio1 = WrkSht1.Range("G2").Value
         
         For Each WrkSht2 In Workbooks(gblWorkbookName).Sheets
             If UCase(WrkSht1.Name) <> UCase(WrkSht2.Name) Th





Kan het kruisje (sluiten schermpje) weggelaten in Excel?
 
Hey Jan Karel,

Als ik het kleine schermpje open (door er dubbel op te klikken) zie ik inderdaad een een 'draaiend' circeltje, maar als ik het schermpje open vanuit vba zie ik dit niet, wel net voordat het schermpje weer gesloten wordt in code, verschijnt even het circeltje. Wat kan de oorzaak hiervan zijn?

Graag hoor ik van je.
 
wellicht kun je hier (ook) wat mee,
credits in het bestand
 

Bijlagen

  • Copy of Spinner v21.xlsm
    1,8 MB · Weergaven: 109
Inderdaad bij F5 werkt het gewoon, maar als ik in vba-code het formulier open zie ik dit:

Naamloos2.JPG
 
Vreemd, ik kan het niet reproduceren. Hoe open je het formulier (welke code)?
 
Beste JK,

ik ben uitgegaan van de code die je gepost hebt op 06/12 ron 15u45 (hierboven)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan