• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Foutieve datum rood maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

bvermeulen

Gebruiker
Lid geworden
21 mei 2012
Berichten
90
Kan ik door bijv een voorwaardelijke opmaak een datum die foutief is vermeld rood op laten lichten?

Het gebeurd namelijk wel eens dat iemand in een bestand de datum 01.12.2017 vermeld ipv 01-12-2017, hierdoor werken er bepaalde formules niet.

Het resultaat van de cel moet dan zijn dat wanneer ze de datum met een . vermelden, Excel ziet dat het geen datumnotatie is en dus rood oplicht.
 
je kunt ook de invoer valideren
dat je bij het invoeren niet meer verder kunt

of een voorwaardelijke opmaak voor de cel maken dat wat je ook invoert de goede uitkomst geeft
 
Gebruik idd. data validatie

Je kunt hier aangeven dat de invoer een datum moet zijn (en tussen welke data de datum moet liggen)
 
In bereik a1:a10 is het enkel mogelijk een geldige datum in te voeren tussen 01/01/2017 en 31/12/2017.
 

Bijlagen

  • datumvalidatie(cobbe).xlsx
    7,6 KB · Weergaven: 30
Aanvullling

Dank jullie wel. Hier kan ik wel wat mee, maar ik heb er gelijk een aanvulling op. Wanneer de waarde gekopieerd wordt vanuit een ander bestand, dan krijg je de foutmelding niet. Kan ik dat ook op de een of andere manier beveiligen?
 
Hoe moeten we ons dat voorstellen?

Hoe worden die datums dan wel ingevoerd?
 
Hallo Cobbe,

De datum wordt dan als bijv. 01.12.2017 ingevoerd, maar wordt vanuit een ander bestand gekopieerd. De data uit dat andere bestand worden in mijn bestand gekopiëerd, maar daar mag alleen een datumnotatie staan en geen datum met punten.
 
Test deze eens dan:
 

Bijlagen

  • datumvalidatie(cobbe).xlsb
    14,2 KB · Weergaven: 39
Beetje late reactie, maar ik had niet gezien dat ik een reactie had...

Helaas lukt het me nog niet. Als ik een rijtje met data kopieer en dat in kolom A plak, dan past ie 'm niet aan. Als ik 'm handmatig met een punt invoer wel.
 
Laatst bewerkt:
Vervang de code eens door deze:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
On Error GoTo oeps
    Application.EnableEvents = False
    If Not Intersect(Target, Range("A1:A13")) Is Nothing Then
      For i = 1 To Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Row
        Cells(i, 1) = Replace(Cells(i, 1), ".", "/")
        Cells(i, 1) = Replace(Cells(i, 1), ",", "/")
      Next
    End If
oeps:
    Application.EnableEvents = True
End Sub
 

Bijlagen

  • datumvalidatie(cobbe).xlsb
    14,6 KB · Weergaven: 38
Ik heb 'm uitgetest. Deze werkt inderdaad wel! Ontzettend bedankt en nog de allerbeste wensen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan