ACCESS QUERY : Ja/Neen opnemen in expressie voor openstaande facturatie.

Status
Niet open voor verdere reacties.

fde

Gebruiker
Lid geworden
31 aug 2017
Berichten
110
Op mijn enkelvoudig formulier (frm_bedrijf) had ik graag de cijfers (totalen v/d facturen) van het desbetreffende bedrijf (klant) getoond.
Deze cijfers komen uit de tabel tbl_factuur.

cijfers_bedrijf.PNG

Wat betreft de totalen van de gefactureerde cijfers; dat heb ik gevonden en werkt perfect.
sql query : =DSum("[FACTUUR_BEDRAG_EXCL]";"[tbl_factuur]";"[FACTUUR_ID_BEDRIJF]=" & [ID_BEDRIJF])
sql query : =DSum("[FACTUUR_BEDRAG_BTW]";"[tbl_factuur]";"[FACTUUR_ID_BEDRIJF]=" & [ID_BEDRIJF])
sql query : =DSum("[FACTUUR_BEDRAG_INCL]";"[tbl_factuur]";"[FACTUUR_ID_BEDRIJF]=" & [ID_BEDRIJF])

Nu probeer ik de waarde van de openstaande facturen te berekenen. Daarvoor heb ik een Ja/Neen veld bijgemaakt: FACTUUR_BETAALD (indien onwaar de waarden optellen = totaal openstaand bedrag). Doch de expressie om beiden samen te voegen lukt me niet zo goed.

Enig idee?
 
Ik heb geen idee wat je in die matrix wilt zien, waarom je berekende velden niet berekent, waarom je een Ja/Nee veld gebruikt i.p.v. een datumveld.... Wat staat er in de tabel, en wat moet er in de query uitkomen?
 
De bedoeling van de matrix (dit zijn 6 verschillende txt-velden):

Kolom: Gefactureerd = ok --> daar werkt de sql-code(s) die reeds eerder waren doorgegeven perfect voor.
sql query : =DSum("[FACTUUR_BEDRAG_EXCL]";"[tbl_factuur]";"[FACTUUR_ID_BEDRIJF]=" & [ID_BEDRIJF])
sql query : =DSum("[FACTUUR_BEDRAG_BTWL]";"[tbl_factuur]";"[FACTUUR_ID_BEDRIJF]=" & [ID_BEDRIJF])
sql query : =DSum("[FACTUUR_BEDRAG_INCL]";"[tbl_factuur]";"[FACTUUR_ID_BEDRIJF]=" & [ID_BEDRIJF])

Kolom: Betaald = ok --> daar werkt de sql-code(s) die reeds waren doorgegeven perfect voor.
sql query: =DSum("[FACTUUR_BETAALD_BEDRAG]";"[tbl_factuur]";"[FACTUUR_ID_BEDRIJF]=" & [ID_BEDRIJF])

Kolom: Open = daar zou de optelsom in moeten komen van de facturen van de desbetreffende klant (bedrijf) die nog niet betaald zijn.
Daarvoor kunnen eventueel 2 kolommen voor gebruikt worden: FACTUUR_BETAALD (ja/neen) en/of FACTUUR_BETAALD_DATUM (datum-veld).

M.a.w. op de bovenvermelde expressie zou een stukje bijgeplaatst dienen te worden, maar ik weet niet hoe.
Het mag ook in VBA hoor.
 
Je herhaalt eigenlijk alleen je gebruikte formules, maar daar hebben we natuurlijk niet zoveel aan, want die hadden we al. Ik weet nog steeds niet wat er nu feitelijk onder je formulier hangt; is dat een query met één record en 9 velden waarmee je dan de 9 tekstvakken vult?
 
De matrix zoals je bedoeld zijn 9 separate txt-velden. Deze velden zijn als volgt benoemd: txtBedragGefactureerdExcl, txtBedragGefactureerdBtw, txtBedragGefactureerdIncl, txtBedragBetaaldIncl, txtBedragBetaaldBtw, txtBedragBetaaldExcl, txtBedragOpenExcl, txtBedragOpenBtw, txtBedragOpenIncl

Deze 9 velden hebben als besturingselementbron qry_factuur vanuit de tbl_factuur. (de tabel/query is opgevuld met enkele honderden records)
In de tbl_factuur / qry_factuur bevinden zich de volgende kolommen: ID_FACTUUR, FACTUUR_NUMMER, FACTUUR_DATUM, FACTUUR_DATUM_VERVAL, FACTUUR_BEDRAG_EXCL, FACTUUR_BEDRAG_BTW, FACTUUR_BEDRAG_INCL, FACTUUR_BETAALD (ja/neen), FACTUUR_BETAALD_DATUM, FACTUUR_BETAALD_BEDRAG, FACTUUR_ID_BEDRIJF, FACTUUR_BEDRIJF_NAAM, FACTUUR_BEDRIJF_POSTCODE, FACTUUR_BEDRIJF_GEMEENTE, FACTUUR_BEDRIJF_LAND, FACTUUR_ID_WERF, FACTUUR_WERF_NAAM, FACTUUR_WERF_POSTCODE, FACTUUR_WERF_GEMEENTE, FACTUUR_WERF_LAND.

Voor de matrix - kolom Gefactureerd is ok en ook de kolom Betaald is ok.
Ik heb voor het weergeven van de cijfermatige gegevens gewoon een sql-expressie gebruikt zoals eerder vermeld.

Enkel de kolom open daar probeer ik nog een oplossing voor te vinden. Dit mag ook via een sql-expressie of via vba.
 
Ik probeer de velden uit je query op basis van de namen te matchen aan de tekstvelden, maar ik kan er met de beste wil van de wereld maar 4 matchen: FACTUUR_BEDRAG_EXCL, FACTUUR_BEDRAG_BTW, FACTUUR_BEDRAG_INCL en FACTUUR_BETAALD_BEDRAG. Waar komen de andere tekstvelden vandaan?
 
Oeps niet compleet neergeschreven: FACTUUR_BETAALD_BEDRAG_EXCL - FACTUUR_BETAALD_BEDRAG_BTW - FACTUUR_BETAALD_BEDRAG_INCL. Zo is de tweede kolom ook compleet. De derde kolom dient berekend te worden , me dunkt?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou zegger dat er wel meer berekend kan worden :). Je hebt al redundantie in je data zitten. Maar je hoeft dus geen klantgegevens te zien op dat formulier?
 
Het formulier waar de matrix wordt weergegeven = frm_klant. Dus de cijfers van de desbetreffende klant. (ID_BEDRIJF)
 
Laatst bewerkt:
't Is dus een subformulier :). Dan kun je de totalen toch gewoon zien/berekenen in de voettekst van het subformulier? Of mis ik wat?
 
Neen het is geen subformulier - gewoon 9 txt-velden.
Er staat wel een 3 subformulieren op de form frm_klant.
- een subformulier waar alle contactpersonen worden in weergegeven.
- een subformulier waar alle werven worden in weergegeven.
- een subformulier waar alle facturen van de desbetreffende klant worden weergeven.

Nu die totalen weergeven in een subformulier lijkt me visueel niet handig. Mijn bedoeling was deze onmiddellijk te tonen zodra je een fiche van een bepaalde klant opstart.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan