• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

SOM van meerdere SOMMEN.ALS uitkomsten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sandervp

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2017
Berichten
30
Dag allen,

Hoe kan ik meerdere SOMMEN.ALS bij elkaar optellen? Gebruik ik deze formule
Code:
=SOM(SOMMEN.ALS(optelbereik;criteriumbereik1;criteria1;criteriumbereik2;criteria2)+SOMMEN.ALS(optelbereik;criteriumbereik1;criteria1;criteriumbereik2;criteria2))
Dan wordt alleen de som van de eerste SOMMEN.ALS uitgerekend niet de som.

Maar zo wil ik SOMMEN.ALS misschien wel 10 keer in 1 som verwerken.

Of kan ik ook het optelbereik aanpassen naar meerdere kolommen bv in A1:A75 en H1:H75? Criteriumbereik en criteria zijn namelijk in de eerste SOMMEN.ALS hetzelfde als in de 2e SOMMEN.ALS

Hoe kan ik deze formule wel kloppend maken?

Bedankt
 
Welkom op het forum.

In antwoord op je vraag:
Hoe kan ik meerdere SOMMEN.ALS bij elkaar optellen?
Zou ik zeggen: bijvoorbeeld zoals je al voorstelt (SOM-functie is overbodig trouwens, het + teken tussen de SOMMEN.ALS is genoeg). Maar die manier lijkt me wel omslachtig bij 10 functies en waarschijnlijk zijn er betere oplossingen (mogelijk een SOMPRODUCT of zo). Omdat er kennelijk iets niet goed gaat is er dus iets aan de hand. Nu hebben we hier geen glazen bol en voorspellen wat dat "iets" is is dus heel erg moeilijk.

Dus op de vraag:
Hoe kan ik deze formule wel kloppend maken?
is het antwoord: door hier een representatief excel-voorbeeldbestand te plaatsen (altijd een goed idee bij een vraag).
 
Laatst bewerkt:
bijlage

Dag AlexCEL,

Hierbij een bijlage:

Bekijk bijlage Telling.xlsx

Er zullen aan dit bestand nog meerdere werkbladen toegevoegd worden met dezelfde opbouw als het 2e en 3e werkblad. In het 1e werkblad komen steeds dezelfde kolommen van de totalen te staan van de overige werkbladen.

Op het werkblad "totalen" wil ik aan de linkerzijde een totaal van ALLE werkbladen bij elkaar hebben. Vanaf cel D6 naar beneden moet dus telkens een som van meerdere sommen.als formules komen te staan
 
Een bekend probleem. In sommige gevallen staat er een spatie achter bijvoorbeeld regelklep en soms niet. Dat gaat fout in de optelling...
 
typisch gevalletje van draaitabel: zie bijlage

Waarom ingebouwde wielen opnieuw uitvinden ?

Structureer werkbladen altijd:
- gebruik rij 1 en kolom 1: dus altijd A1.
- zet voor de layout geen lege regels tussen gegevens
- gebruik als het enigszins kan 'intelligente' tabellen in Excel (ook al ingebakken)

Als je de gegevens als een database zou hebben opgezet (geen afzonderlijke bladen maar alle tekeninggegevens bij elkaar in een intelligente tabel met een apart veld 'tekening' met de waarden W-WT-61-003-01-0x, W-WT-61-053-01-0x, etc.) gecombineerd met een draaitabel, dan hoefde je geen enkele formule te bedenken/gebruiken.

Om dat te illustreren zie de 2e bijlage
 

Bijlagen

  • __typish draaitabelgeval.xlsx
    29,5 KB · Weergaven: 57
  • __typish draaitabelgeval_001.xlsx
    24,2 KB · Weergaven: 45
Laatst bewerkt:
Combineren draaitabellen

Dag SNB,

Ik zou de opzet willen gebruiken van _typisch draaitabelgevalletje. Nu is de draaitabel alleen van toepassing op het eerste totaaloverzicht/ opsomming. Hoe kan ik nu dat 2e totaaloverzicht toevoegen aan deze draaitabel? Ik wil namelijk maar 1 draaitabel hebben met het totaal van alle andere totaaloverzichten die er nog bijkomen.




Excel gebruik ik (nog niet) dagelijks, mijn kennis kan dus alleen maar beter worden. Draaitabellen heb/ had ik nog nooit eerder gebruikt bijvoorbeeld.
 
Kijk dan naar de 2e bijlage.
Daar staat het al voor je klaar.
Maar de hoofdstukken tabellen en draatabellen in Excel kun je het beste via een goed handboek tot je nemen.
 
Draaitabellen

Sorry Snb maar ik blijf lastig...

Ik zou eigenlijk de draaitabel uit kolom H-I van "__typish draaitabelgeval_001.xlsx" in kolom A-B van "__typish draaitabelgeval.xlsx" willen hebben en de kolommen (en opmaak) F:H en J:L uit "__typish draaitabelgeval.xlsx" hetzelfde willen houden. Dit zodat ik niet 1001 rijen krijg zoals in het "__typish draaitabelgeval_001.xlsx" bestand naarmate ik meerdere lijsten/ opsommingen toevoeg.

Daarom was eigenlijk mijn eerste vraag of ik sommen.als formules bij elkaar op zou kunnen tellen
 
Waarom werk je dan met Excel dat per werkblad > 1 miljoen rijen kan bevatten ?

Wees slim en gebruik een werkblad alleen maar om gegevens op te slaan.
Dan kun je een ander werkblad met de draaitabel als analyseinstrumentarium gebruiken.
Gelijksoorige gegevens over verschillende werkbladen verspreiden is een standaardfout van beginners in Excel.
Zou gauw je Excel als database gaat gebruiken moet je vanuit een databaseconcept gaan denken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan