Import werkt niet meer!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ammehoela

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 dec 2017
Berichten
4
Hoi iedereen,

Voor mijn werkgever een database gemaakt met daarin o.a. opgeslagen importbewerkingen.
Zojuist database gesplitst en vervolgens een en ander getest op correcte werking van het systeem.

Nu blijkt dat de opgeslagen importbewerkingen niet meer werkt.

Wie weet wat de oorzaak is en hoe dit is op te lossen?
 
De import doe je nu waarschijnlijk op de verkeerde database. Ik weet ook niet of je importbewerkingen kunt importeren/exporteren. Anders moet je ze vermoedelijk overnieuw maken.
 
Ik heb de database (naam & versie 001) eerst op mijn harde schijf gemaakt met tevens importbewerkingen.
Daarna heb ik een kopie gemaakt en deze geplaatst op een netwerk-schijf (naam & versie 002)
Vervolgens deze gesplitst.
Nu werkt importbewerking niet meer.

Nu zegt jij dat de naam van de database eigenlijk niet gewijzigd had moeten worden?
Of heeft dat te maken met bestandenpad van de database?
Of......
 
Ik weet niet of het aan de naam ligt, maar het zou kunnen. Ook kan het pad een oorzaak zijn. Ik neem aan dat je de import nog steeds in de backend doet, en niet in de frontend, want dat zou ook nog een probleem kunnen zijn. Ik doe dit soort dingen nooit (importbewerkingen opslaan) dus ik spreek niet uit ervaring.
 
Hoe doe je het dan als het gaat om import van bepaalde gegevens vanuit txt of xls bestand naar Access?
 
Ik importeer alles via procedures die ik in VBA heb geschreven. Meestal gebruik ik daarvoor importtabellen (één keer handmatig importeren dus) waarvan de opmaak goed is, zodat de data gelijk de goede opmaak heeft. Na controle zet ik de import dan in de juiste tabellen.
 
Aha, VBA --> dus hogere wiskunde!
Ben daar helaas niet zo goed bekend mee.

Zojuist gekeken naar Macro mogelijkheden, maar ben inmiddels niet veel wijzer van geworden.

Ik ben wel inmiddels er achter gekomen dat import van gegevens (dus ook lege velden) zonder problemen wordt uitgevoerd in standaard database (dus niet-gesplitst).
Er wordt door database een aparte tabelletje gemaakt waarin niet-geïmporteerde gegevens komen te staan (dat is normaal).

Na splitsing gelden blijkbaar andere regels m.b.t. het uitvoeren van import van gegevens via importbewerkingen.
Ik kreeg telkens een melding te zien dat het niet uitgevoerd kon worden doordat in de betrokken velden gegevens voorkomen die onder minimum waarden of boven maximum waarden bleken te bevatten; of zoiets.

Voorheen zonder problemen, nu na splitsing %$#@& (frustrerend).

Jouw oplossing:
"Meestal gebruik ik daarvoor importtabellen (één keer handmatig importeren dus) waarvan de opmaak goed is, zodat de data gelijk de goede opmaak heeft. Na controle zet ik de import dan in de juiste tabellen."

Kan dat ook in een gesplitste database? Zo ja, front-end of back-end?
 
Ik doe dit soort zaken bijna altijd wel in een FE-BE situatie. In beginsel maakt het ook niet eens zoveel uit volgens mij, want uiteindelijk werk je, ook in de FE, op de tabel in de BE. Die is immers gekoppeld. Dat het bij jou fout gaat, snap ik ook eigenlijk niet. 'Hogere wiskunde' valt ook nog wel mee, omdat het eigenlijk maar één regel code is. En met IntelliSense geeft Access ook nog eens vrij nauwkeurig aan wat je moet invullen! Macro's gebruik ik nooit, ik vind het aanleren van de macrotaal verspilde moeite; in dezelfde tijd leer je de basisbeginselen van VBA en daarmee kun je veel meer doen. Dus waarom mensen tijd in macro's steken, ontgaat mij eerlijk gezegd.

Wat ik dus meestal wel doe, is eerst handmatig een import doen van de (uiteraard volgens een vast formaat aangeleverde) gegevens. Daarbij maak ik dan ook een Importspecificatie. Die gebruik ik vervolgens bij het importeren via het DoCmd. Een complete regel ziet er dan zo uit:
Code:
    DoCmd.TransferText acLinkDelim, "ImportSpec", "tblImport", "C:\Test\Test.csv", True
Importspec is uiteraard de importspecificatie, tblImport de tabel waar de handel heen gaat. True of False bepaal je op basis van de veldnamen. Zitten die in het importbestand, dan True anders False.
Simpel toch?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan