• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafieken genereren vanuit verwijzing

Status
Niet open voor verdere reacties.

kingswooder

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2011
Berichten
38
Ik zit met de volgende vraag.
Van een 10-tal meters ontvang ik meetgegevens (temperatuur in dit geval).
Deze gegevens plaats ik in een tabel naast elkaar.
Vervolgens wil ik makkelijk grafieken kunnen genereren.

Het liefst zou ik een aantal keuzes willen definiëren waaruiit vervolgens de grafieken worden gegenereerd.
De variabelen zouden zijn

- start punt
- eind punt
- keuze reeksen

In de bijlage het bestand waarbij ik de grafieken "handmatig" gemaakt heb.

Hopelijk is mijn vraag voldoende duidelijk.

alvast bedankt voor jullie meedenken.

gr Henri
 

Bijlagen

  • meetgegevens_V1.xlsx
    1,7 MB · Weergaven: 31
Henri, welkom op Helpmij.nl!

In de bijlage een oplossing m.b.v. een tabel, draaitabel en -grafiek.
Zie de toegevoegde tabbladen
 

Bijlagen

  • meetgegevens_V1 (hs).xlsb
    1,4 MB · Weergaven: 27
Bedankt voor je reactie. Het is bijna wat ik moet hebben.
Ik wil ook nog de mogelijkheid hebben om meerdere reeksen (meters) in 1 grafiek te zetten.
Dus geen sommatie, maar afzonderlijke lijnen. Is dit ook mogelijk?

alvast bedankt,

gr Henri
 
Als je de draaitabel iets anders opzet dan is dat ook mogelijk.
 

Bijlagen

  • Kopie van meetgegevens_V1 (hs).xlsb
    1,5 MB · Weergaven: 31
Bedankt Haije en VenA,

ik ben er bijna.

Vraag 1: de gegevenstabel heb je die gemaakt daar de cellen te kopieren in blad 1 en deze te plakken in gegevenstabel?

Vraag 2: is het mogelijk om de datumvelden eenvoudiger te selecteren. Ik wil bevoorbeeld van 1 werkweek de gegevens zien. En vervolgens van een tweede werkweek. Nu kan dat alleen door in het filter vinkjes aan en uit te zetten. (als ik me niet vergis). Ik denk zelf aan 2 dropdown lijsten met begin en eindtijd?

Vraag 3: als ik de draaitabel maak zie ik in de rijlabels de losse dagen (dus 18 mei, 19 mei enz) en niet meer de losse dagen met tijd (18-05-17 0:01:00 enz). Waar kan ik dat aanpassen.

In ieder geval al veel dank voor het meedenken

gr Henri
 
Voor vraag 1 moet je bij @Haije zijn.

Vraag 2: je kan het datumfilter gebruiken. Hier kan je dan bv een datum van en een datum t/m opgeven.

Vraag 3: de datums met tijden staan toch in de draaitabel?
 
Zie mijn bestand.
Ik probeer ook de dingen zelf te reproduceren.
In jouw tabel staat in het inderdaad goed, maar als ik het doe krijg ik toch net iets anders (zie de bijlage).

Heb al wat zaken geprobeerd, maar helaas zonder effect. Bij mij sommeert excel de waardes per dag.
Zal wel ergens een vinkje zijn (maar welke)
 

Bijlagen

  • Kopie van meetgegevens_V1 (hs) (2).xlsb
    1,4 MB · Weergaven: 33
Rechtsklik op een willekeurige datum in de draaitabel en klik op degroeperen.
 
Bedankt Haije en VenA,

ik ben er bijna.

Vraag 1: de gegevenstabel heb je die gemaakt daar de cellen te kopieren in blad 1 en deze te plakken in gegevenstabel?

Vraag 2: is het mogelijk om de datumvelden eenvoudiger te selecteren. Ik wil bevoorbeeld van 1 werkweek de gegevens zien. En vervolgens van een tweede werkweek. Nu kan dat alleen door in het filter vinkjes aan en uit te zetten. (als ik me niet vergis). Ik denk zelf aan 2 dropdown lijsten met begin en eindtijd?

Vraag 3: als ik de draaitabel maak zie ik in de rijlabels de losse dagen (dus 18 mei, 19 mei enz) en niet meer de losse dagen met tijd (18-05-17 0:01:00 enz). Waar kan ik dat aanpassen.

In ieder geval al veel dank voor het meedenken

gr Henri

Antwoord op vraag 1: Ja
 
Eindelijk weer toegekomen aan dit project.

Ik heb het bijna, maar als ik nu de grafieken wil maken, krijg ik een vreemde sortering van de datums.

Nu sorteert het programma op:
10-11 t/m 17-11
vervolgens 20-10
dan weer 2-11
en dan 23-10 t/m 31-10
en als laatste 3-11 t/m9-11

Geen idee waardoor dit veroorzaakt wordt. Wie kan helpen?

Via de downloadlink (https://we.tl/zgmpdxaBkG) het bestand tot dusver. (is te groot om te kunnen uploaden). Heb hem nu zo opgezet dat ik in de bladen meter 1 t/m KNMI alle meetgegevens plak.
Op het einde heb ik hulpbladen staan om een en ander te verzamelen, cq snel te kunnen vergelijken.

Deze gegevens verzamel ik op het tabblad gegegevenstabel (voor elke meter 10.000 regels).

De gegevenstabel gebruik ik vervolgens voor het genereren van de draaitabel.

Ik had gehoopt hier de grafieken mee te kunnen maken, maar nu heb ik dus dat rare sorteerprobleem.

Wel nog een vraagje: Is het ook mogelijk om bijvorrbeeld 2 variabelen (bijvoorbeeld temperatuur en luchtvochtigheid) in 1 grafiek te krijgen met een draaitabel (dus 1 op de primaire en 1 op de secundaire as).

alvast bedankt weer
 
Plaats een relevant voorbeeldbestand. Zet ergens in een willekeurige cel =ISNUMBER(A1) als de datum in A1 staat. Als het resultaat FALSE is dan staat er geen echte datum maar tekst in A1.
 
Volgens mij herkent excel de waarde inderdaad niet als datum.
Ik zie echter geen mogelijkheid om dit aan te passen.

In de bijlage het uitgeklede bestand.
 

Bijlagen

  • Meetgegevens Totaal meting 3 - test2.xlsb
    1,9 MB · Weergaven: 31
Verander de formule in kolom B in de tab 'gegevenstabel' eens in
Code:
=--'Meter 6'!B2
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan