• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datum vergelijken in VBA

Status
Niet open voor verdere reacties.

rocknroadie

Gebruiker
Lid geworden
5 sep 2016
Berichten
184
Hallo,

ik heb een cel in een sheet waar ik dmv een date picker een datum in geef. achterliggend wil ik controleren of de geselecteerde datum in het verleden ligt of niet. als deze in het verleden ligt moet er een msgbox komen met de melding "u gaf een datum uit het verleden op, klik op yes om dit te bevestigen of op no om de datum opnieuw in te geven.

het enige probleem waar ik tegenaan loop is dat ik niet weet hoe "vandaag" te definieren in VBA. ik heb al geprobeerd met een andere cel de waarde "=vandaag()" te geven en daar mee te vergelijken maar dat werkt niet....

kan er ff iemand meekijken en mijn fout verbeteren?

alvast bedankt

Marc


Bekijk bijlage test datum.xlsm
 
het enige probleem waar ik tegenaan loop is dat ik niet weet hoe "vandaag" te definieren in VBA
Dat doe je simpel met 'Date' :thumb:
Code:
If DTPicker21.Value < Date Then
 
Het kan ook zo:
 

Bijlagen

  • test datum (cobbe).xlsm
    22,5 KB · Weergaven: 62
Het kan ook zo:


Cobbe,

ik begrijp jou voorbeeld volledig waarvoor dankk maar op een of andere manier is de "kalender" niet aanklikbaar wanneer ik de file van jou open. enig idee hoe dit komt? moet ik een bijkomend besturingselement installeren misschien?

Marc
 
Ja wellicht het calendar-besturingselement gewoon aanklikken in de verwijzingen.
 
Bij mij werkt hij ook niet, er staat "ONTBREEKT" voor zowel de calendar als common controls.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan