• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lijst met verschil tussen getallen. Actie wanneer verschil positief/negatief wijzigt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Taas2006

Gebruiker
Lid geworden
9 mei 2007
Berichten
33
Beste allemaal,

Hopelijk kan iemand mij helpen met een vraagstuk die helaas mijn Excel-kennis te boven gaat. Ik heb het Excel document bijgevoegd ter verduidelijking.

Dagelijks krijg ik aan het begin van de dag een openingswaarde binnen en aan het eind van de dag krijg ik een sluitingswaarde binnen. Tussen deze waarde kan een positief of negatief verschil uit komen. Op het moment dat het verschil van positief naar negatief of visa versa veranderd moet ik een handeling uitvoeren. Daarvoor moet ik weten met hoeveel punten de reeks toe of afgenomen is en moet een nieuwe reeks starten vanaf het sluitgetal van de omslag dag.

In het bijgevoegde Excel-voorbeeld betekent dat het volgende:

Dag 1 t/m dag 4 leveren allemaal positieve verschillen op. Namelijk 20 punten (8+4+6+2). Aan het einde van dag 5 merk ik een negatief verschil op. Daardoor sluit een positieve reeks af. Dit kan ik pas doen na de afsluiting van dag 5 wat betekent dat ook het verschil van dag 5 (ook al is deze negatief) meegerekend moet worden in de eerste reeks. Dan kom je uit op 8+4+6+2-3 = 17 punten. De nieuwe reeks begint direct met de laatste sluitingswaarde van de vorige reeks (in dit geval 17 in D8) en gaat net zolang door tot de daling (negatief verschil) veranderd in een positief verschil. Bij elke nieuwe reeks wordt er een verwachting meegegeven die gebaseerd is op het laatste verschil van de vorige reeks. Hieronder heb ik de reeksen neergezet die bij het voorbeeld passen.


Positieve verwachting: Reeks 1: D3 tot D8 (van 0 tot 17 = 17 punten)
Negatieve verwachting: Reeks 2: D8 tot D12 (van 17 tot 12 = 5 punten)
Positieve verwachting: Reeks 3: D12 tot D15 (van 12 tot 11 = -1 punten)
Negatieve verwachting: Reeks 4: D15 tot D16 (van 11 tot 19 = -8 punten)
Positieve verwachting: Reeks 5: D16 tot D18 (van 19 tot 16 = -3 punten)
Negatieve verwachting: Reeks 6: D18 tot D19 (van 16 tot 23 = -7 punten)
Positieve verwachting: Reeks 7: D19 tot D20 (van 23 tot 19 = -4 punten)
Negatieve verwachting: Reeks 8: D20 tot D22 (van 19 tot 09 = 10 punten)

Ik zou dus graag willen dat als ik de openingswaarde en sluitingswaarde invoer, Excel de reeksen bepaalt en het verschil per reeks berekent zodat ik automatisch het aantal punten te zien krijg zoals in het voorbeeld.
Bekijk bijlage Voorbeeld Excel bij vraag.xlsx

Hopelijk is dit mogelijk en weet iemand hoe ik dit het beste in Excel kan verwerken. Alvast erg veel dank voor het meedenken.

Groet Drk
 
nee, alleen als de sluitingswaarden gelijk zijn wordt het ingewikkeld.

ik kan in vba een nieuwe function maken . die kun je dan net als elke excel functie gebruiken.
 
Met een formule kan je de omslagpunten wel bepalen alleen zal je moeten bepalen of 0 positief of negatief is of genegeerd moet worden.

Code:
=OR(AND(E4<=0;E3>0);AND(E4>0;E3<0))

Moet G12 niet -5 zijn?
 
Laatst bewerkt:
Met een formule kan je de omslagpunten wel bepalen alleen zal je moeten bepalen of 0 positief of negatief is of genegeerd moet worden.

Code:
=OR(AND(E4<=0;E3>0);AND(E4>0;E3<0))

Moet G12 niet -5 zijn?


Bedankt voor je reactie. Je hebt helemaal gelijk. G12 hoort -5 te zijn. Nog maar eens een bevestiging dat ik nu echt voor de automatische berekening moet gaan ;)

Is de bijgevoegde code gewoon te gebruiken als formule in Excel? Als ik deze invoer krijg ik nu een "ongeldige naam" foutmelding.
 
hier een mogelijke oplossing (met 3 hulpkolommen) maar zonder vba: zie grijze cellen
het kan vast met minder hulpkolommen, maar ik wilde de formules niet te lang hebben.

als je liever een vba function (zonder hulpkolomen) wilt,laat het dan weten.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Excel bij vraag met hulpkolommen 1.xlsm
    12,5 KB · Weergaven: 53
hier een mogelijke oplossing (met 3 hulpkolommen) maar zonder vba: zie grijze cellen
het kan vast met minder hulpkolommen, maar ik wilde de formules niet te lang hebben.

als je liever een vba function (zonder hulpkolomen) wilt,laat het dan weten.

Dan moet je de formule even vertalen.


Beide heel erg bedankt voor de hulp! Ik ga er vanavond gelijk induiken.

Nogmaals dank!
 
hier een mogelijke oplossing (met 3 hulpkolommen) maar zonder vba: zie grijze cellen
het kan vast met minder hulpkolommen, maar ik wilde de formules niet te lang hebben.

als je liever een vba function (zonder hulpkolomen) wilt,laat het dan weten.

Hoi Sylvester,

Toch maar direct even gaan testen. Ziet er super uit. Enige punt wat ik tegenkom is als bij verschil 0 beide formules op WAAR komen te staan hij de reeks afsluit. Bij verschil 0 kan de reeks altijd door blijven gaan. Is dit op te lossen?

Mijn dank ik groot!
 
Hoi Sylvester,

Toch maar direct even gaan testen. Ziet er super uit. Enige punt wat ik tegenkom is als bij verschil 0 beide formules op WAAR komen te staan hij de reeks afsluit. Bij verschil 0 kan de reeks altijd door blijven gaan. Is dit op te lossen?

Mijn dank ik groot!

Ik ben verder gaan kijken en zie dat dit komt doordat er in zeldzame gevallen een andere openingswaarde is dan dat de sluitwaarde was de dag ervoor. Ik heb de formule uit tabel H nu aangepast dat het verschil berekend moet worden tussen de openingswaarde en sluitwaarde per dag en niet de sluitwaarde van de huidige dag en de dag ervoor. Lijkt op deze manier opgelost te zijn zonder dat er verder in de berekeningen iets wijzigt.
 
ik snap niet wat je bedoeld.

staat het puntenaantal niet op de juiste plek?

geef in het voorbeeldbestand aan wat je bedoeld. en plaats het hier.

een voorbeeld zegt meer dan duizend woorden.
 
hier een mogelijke oplossing (met 3 hulpkolommen) maar zonder vba: zie grijze cellen
het kan vast met minder hulpkolommen, maar ik wilde de formules niet te lang hebben.

als je liever een vba function (zonder hulpkolomen) wilt,laat het dan weten.

Ik kom toch nog een afwijkend punt tegen. Als een negatief verschil wordt afgewisseld met een positief verschil resulteert de formule soms in de verkeerde aantal punten (negatief aantal punten hoort positief aantal punten te zijn en visa versa). Dit gebeurt als de formule in kolom I werkt met het resultaat van de vorige dag in kolom H. Als in kolom H de reeks 0 is en van die dag daarvoor ook gaat het mis.

Is dit iets wat eenvoudig op te lossen is of wordt het dan een te grote wirwar van regels?
 
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb het voorbeeld weer bijgevoegd. Ik heb het specifieke deel omrand. Bij K19 zou -7 moeten staan. Het gaat fout als er twee keer 0 onder elkaar staat (zoals bij J15 en J16). Daardoor staat het aantal punten in K19 positief maar dit moet negatief zijn. Dit is ook het geval in rij 16.

Hopelijk verduidelijkt dit het.

Bekijk bijlage Voorbeeld Excel bij vraag met hulpkolommen 2.xlsm
 
je schrijft:Bij K19 zou -7 moeten staan.
maar de koers gaat van 16 naar 23
dan zijn de punten toch 7
 
De formule klopt wanneer er reeksen ontstaan die minimaal twee dagen achter elkaar doorzetten. Echter wanneer er dagen zijn dat positieve en negatieve verschillen elkaar afwisselen wordt het iets ingewikkelder.
Ik heb het hele verhaal (inclusief voorbeelden) onder elkaar gezet. In de bijlage de voorbeelden:

De verwachting van de dag wordt gebaseerd op het verschil van de voorgaande dag (- verschil = volgende dag negatieve verwachting en + verschil is volgende dag positieve verwachting).
Zolang het verschil aansluit bij de verwachting is er geen actie vereist.
Wanneer het verschil niet overeenkomt met de verwachting sluit de reeks en wordt de som gemaakt: Sluitingswaarde (na constatering conflict verwachting en verschil) - openingswaarde begin reeks.
Het begin van (de nieuwe) reeks is gelijk aan de sluitingswaarde na constatering conflict verwachting van de vorige reeks.

In bijlage heb ik het toegelicht.

A is sluitingswaarde waarmee een nieuwe reeks begint. De reeks krijgt een positieve verwachting mee (normaal wordt verwachting gebaseerd op sluitingswaarde dag ervoor. In het voorbeeld ontbreekt deze doordat A het eerste getal is in het voorbeeld).
De dagen daarna kloppen naar verwachting. De verschillen zijn positief zoals de verwachting.
B (dag 5, rij 8) heeft een positieve verwachting. Echter eindigt die dag met een negatief verschil. Het volgende wordt in gang gezet:
- De reeks die bij A begonnen is wordt gesloten inclusief de sluitingswaarde bij C.
- De som wordt opgemaakt: C-A= aantal punten.
- C is het eerste getal van een nieuwe reeks.

D is het zelfde als bij C. Op dag 9, rij 12 is de verwachting een negatief verschil. Echter bij de sluitingswaarde wordt geconstateerd dat dit verschil positief is.
- De reeks die bij C is begonnen is wordt gesloten inclusief de sluitingswaarde bij D.
- De som wordt opgemaakt: D-C= aantal punten. Het kan dus voorkomen dat er een negatief aantal punten behaald wordt.
- D is het eerste getal van een nieuwe re
Iets verderop:

Op dag 15, rij 18 is er een positieve verwachting. Echter is er na de sluitingswaarde bij F een negatief verschil ontstaan. Hierdoor gebeurt het volgende:
- De reeks die bij E begonnen is wordt gesloten inclusief de sluitingswaarde bij F.
- De som wordt opgemaakt: F-E= aantal punten
- F is het eerste getal van een nieuwe reeks.

Nu het lastige gedeelte. De reeks die bij F is gestart is een korte reeks omdat bij G het verschil al weer niet klopt bij de verwachting. De verwachting is bij de F reeks dat het verschil negatief blijft maar dit is niet het geval bij G. Nu gaat de som "G-F= aantal punten" helaas niet op. Het start getal (F) is 16, de verwachting is negatief, maar komt positief uit G = 23. Het verschil is daardoor 7 punten in de min.Bekijk bijlage Voorbeeld Excel bij vraag met hulpkolommen 3.xlsm
 
Het start getal (F) is 16, de verwachting is negatief, maar komt positief uit G = 23. Het verschil is daardoor 7 punten in de min
of de reeks lang is of kort,
er doet zich het zelfde voor.
waarom dat verschil?
dus:
19/25/16/23 geeft -7 (bij de 23)
en
19/25/16/15/23 geeft +7 (bij de 23)
klopt dat?

moet een negatieve verwachting zo ook positief worden gewaardeerd:
18/25/16/23/19 geeft dan +4 ipv -4 (bij de 19)
klopt dat
 
Laatst bewerkt:
Het Excel voorbeeld heb ik vernieuwd bijgevoegd. H12 was namelijk niet -2 maar +2. Bekijk bijlage Voorbeeld Excel bij vraag met hulpkolommen 3.xlsm

De vraag in je reactie begrijp ik niet helemaal. Maar ik zal het -/+ aantal punten verduidelijken.

Als een nieuwe reeks wordt aangegaan. Zoals in het voorbeeld wordt gestart bij C. Wordt de sluitingswaarde 14 als uitgangspunt genomen. Deze reeks krijgt een negatieve verwachting/lading mee. Vervolgens gaan de dagen voorbij waar de verschillen negatief zijn en er dus niks gebeurt. Bij D is er een positief verschil (F12) en de reeks stopt. De waarde 14 wordt er weer bij gepakt. Het getal 14 is negatief "geladen" en als het getal in E12 hoger is dan 14 zal dit resulteren in - punten. Als het getal in E12 lager dan 14 is zal het resulteren in + punten. In dit geval is in E12 het getal 12 en dus 2 punten lager dan 14. Dit levert +2 punten op.

Bij F start de reeks met 16 en die is negatief "geladen" op het moment dat er de dag(en) erna een positief verschil ontstaat zal de reeks stoppen. Dit is het geval bij G. Als het getal in E19 hoger is dan de 16 zullen dit - punten worden. Als het getal lager is dan 16 wordt het verschil dus + punten. Het getal in E19 (23) is hoger dan 16. Dus de punten wordt - punten. Het aantal punten wordt bepaald door het verschil tussen eerste sluitingswaarde van de reeks en de laatste sluitingswaarde van de reeks. (E19 - E18) = 7 punten in de min.


Wanneer een verschil precies 0 is zal er geen actie ondernomen worden en de reeks wordt doorgezet.

Hopelijk schept dit wat meer duidelijkheid. Mocht dit toch nog onduidelijk zijn is het misschien een optie om te overleggen via (bijv.) skype.

Ik ben benieuwd.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan