asus TP500L start niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

jangunjur

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 dec 2017
Berichten
1
Bij het plaatsen van de stekker voor externe audio, heb ik per abuis de USB poort die er naast zit aangeraakt met de stekker. De externe speakers waren op dit moment uitgeschakeld.
Op het zelfde moment sloot mijn laptop af en geeft geen enkel teken van leven meer.
De batterij was niet leeg, voedingsspanning via adapter was aangesloten.
Hij geeft ook niet meer aan dat de voeding is aangesloten, het lampje hiervoor is uit. Groen bij volle accu, en oranje tijdens opladen.
Kan het mogelijk zijn dat er op een of andere manier een sluiting is veroorzaakt?
Ik heb enkel de behuizing geopend hierna, en vastgesteld dat deze direct verbonden is met de print waar de HDD op zit.

Is er een manier om hem op een andere manier weer tot leven te brengen. Voor reparatie aanbieden heeft geen zin, ben op het moment in Afrika, dus een erkende reparateur is niet voorhanden.

Aangezien ik hem bedrijfsmatig gebruik, is behoud van data belangrijk. Indien geen oplossing voorhanden, is het dan toch mogelijk om de HDD extern op een andere pc aan te sluiten?
 
Hallo, Het kan zijn dat de netbook alleen hoeft te worden gereset omdat deze in de war is door de lekstroom. Bijvoorbeeld nu denkt dat de batterij niet geladen is.

Doorgaans zijn er twee manieren voor dit model om te resetten.

Een onhandige is de stekker van de batterij los te halen voor een aantal minuten en ondertussen wat op de aan/uit knop drukken om alle rest spanning te lozen. Bij deze mini laptop kan de batterij er niet makkelijk uit, dus na schroeven te hebben verwijderd zou je de kabel van de batterij los moeten peuteren en daar is beter niet aan te beginnen zonder ervaring ermee.

Makkelijkst zou zijn wanneer de computer weer opstart na de Power of On knop 30 tot 60 seconden in te drukken in plaats van twee seconden, probeer daarna 60 seconden Power of On samen met de Windows toets. Het toestel moet dan haast wel aan gaan.

Zoek anders verder naar Reset Opties van dit model. Een laptop openen is meestal op YouTube te zien.

De harde schijf is een gewone 1 Tb laptop schijf en kan in een externe behuizing hiervoor geplaatst worden of aan een interface kabel met stroomvoorziening gehangen, die in een USB poort van een computer kan. Die oplossingen zijn via eBay.com wel te vinden (als ze willen verzenden tenminste) en een reparateur heeft deze adapters of behuizingen ook.

Er zou ook een SSD station in zitten, die geheugenschijf is half de form-factor en zit dan onder het dochterbord.
 
Hallo

"heb ik per abuis de USB poort die er naast zit aangeraakt met de stekker"

Enkel het aanraken van de buitenkant van het chassisdeel kan niet leiden tot deze symptomen ...

Ik vermoed eerder dat de 3.5mm connector --> In <-- de u.s.b. stekker is gestoken , met kortsluiting van de +5v als gevolg .


Meestal is een u.s.b. poort individueel beveiligd met een zekering ... blijkbaar is dit in dit geval niet zo ...

Controleer of er rond de voedingsconnector een zekering terug te vinden is .

Meestal gemarkeerd als F Fuse of PF .

Kun je controleren d.m.v. multimeter.

Indien je echt pech hebt , is er buiten een of andere zekering nog meer defekt ... voedings mosfet's controleren ...

Mocht al het bovenstaande voor u chinees zijn ... niet zelf aan m.c. gyveren , maar laten uitvoeren door iemand die weet met wat hij bezig is ...

Ik ga er wel van uit dat de battery , alsook netadaptor reeds zijn gecontroleerd en o.k. bevonden.

Peter
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan