ssd met windows 8.1 in andere laptop plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
941
Ik heb een Thinkpad X250 i7 met Linux Mint op een hdd. Mijn dochter een X250 i5 met W8.1 op een ssd. Voor haar zware wiskunde progs is mijn i7 processor beter geschikt en daarom wil ik de harddisks omwisselen zodat ze dan op mijn i7 kan werken. Mijn vraag: ik heb begrepen dat Microsoft Windows (en Office) koppelt aan de computer waar het oorspronkelijk op is geïnstalleerd. Als de ssd met W8.1 in de andere laptop wordt overgezet, krijg je dan problemen met Microsoft die dan windows en office niet meer als 'legitiem' ziet?
 
Ja, problemen met de herkenning van de andere chipset sowieso want het werkt gewoon niet.

Windows heeft slechts enkele licentie vormen voor ook op andere computers te mogen installeren. Het wordt dan retail-licentie genoemd. Dat gaat via contact met de Microsoft klantenservice.

De andere computer is misschien nog goed op te waarderen. Kijk in de handleiding of sneller geheugen, een andere processor (al dan niet met nieuwe firmware) of een betere grafische kaart opties zijn. Een grafische kaart kan de computer aanmerkelijk versnellen.
 
Thinkpad X250 i7 met Linux Mint
Die stond er al op bij aanschaf? indien een Windows versie 8.1 dan zou je daar weer die erop kunnen zetten, die is al geactiveerd dan en Linux op die andere.
 
Een X250 upgraden kan alleen met een 16GB geheugenbankje. Toen ik de i5 kocht (van een partikulier met nog bijna drie jaar on site garantie) zat er W8.1 op. Maar volgens mij werden ze geleverd met W7, dus waarschijnlijk is 8.1 er later op gezet (en dat werkt al ruim twee jaar probleemloos, is dus legaal neem ik aan).
 
Wat is de bedoeling van dat antwoord?
En wat heeft 16GB met een upgrade te maken? een Windows kan al met 2GB draaien.

Dat ding waar nu Linux op staat Windows 8.1 opzetten, wel dezelfde uitvoering gebruiken, geen key's ingeven, als het goed is de Windows al digitaal geactiveerd.
Dan met een File Transfer de inso van de i5 machine op de i7 machine zetten en erna Linux op de i5 machine zetten eventueel via een image.
https://www.howtogeek.com/211256/how-to-quickly-transfer-your-files-and-settings-to-a-new-pc-or-mac/
Met deze tool de juiste 8.1 binnen hengelen.
https://www.heidoc.net/joomla/techn...icrosoft-windows-and-office-iso-download-tool
 
Dank. Wat betreft mijn antwoord (dat sloeg op de upgrade suggesties van Alfred 2): ze maakt op de universiteit (econometrie master) wiskundige berekeningen op de i5 waarvoor het ding soms 3 uur staat te rekenen. Soms lukt het niet en volgt de melding 'te weinig geheugencapaciteit'. Er zit nu een 8GB geheugenbankje in en dat kan ik vervangen door een duur 16GB bankje (er is maar plek voor 1 bankje). Ik bedoelde dus te zeggen dat dit de enige upgrade optie voor de X250 i5 is. Ik denk daarom dat mijn X250 i7 daar beter mee overweg kan als ik er tevens 16GB in zet.
 
Eigenlijk had ik beter moeten weten wat er in de computer past. Er zijn wel grote verschillen in snelheid van geheugen schijven. https://www.ct.nl/reviews/test-ssds-met-sata-of-pcie-interface/15752

Systeemgeheugen verschilt marginaal. Vreemd dat dit niet genoeg zou zijn. Wordt er virtueel geheugen (wisselbestand) mee bedoeld of schijfruimte?

Heeft de universiteit niet een rekencentrum of op zijn minst een supercomputer welke ter beschikking staat? Hoe deden de studenten dit rekenwerk dan voorheen?

Nu ik toch bezig ben om mij ermee te bemoeien, het is ook mogelijk om berekeningen on-line te laten uitvoeren. Er zijn allerlei mogelijkheden. http://maxima-online.org
 
Ik ben zelf technisch niet voldoende op de hoogte, maar schijfruimte is er nog voldoende op haar ssd. Het gaat om thuis opdrachten uitvoeren. Ik heb ook begrepen dat een collega-student diezelfde berekeningen doet op een Mac-book met veel meer geheugen en daarmee gaat het wat sneller en zonder melding geheugen tekort. Zal eens kijken naar dat on-line uitvoeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan