• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

berekening afhankelijk van inhoud van 2 verschillende cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

rocknroadie

Gebruiker
Lid geworden
5 sep 2016
Berichten
184
Ik heb een bestand (zie bijlage) waarin ik in kolom K het bedrag dat iemand mag aanrekenen ga berekenen.

dit bedrag is afhankelijk van bepaalde zaken

1. als het een deurdeal is dan is het 1/3 van het bedrag uit kolom J BEHALVE als de naam in kolom F = Nick dan is het het bedrag uit kolom J/2
2. als het geen deurdeal is dan is het 1/3 vanher bedrag uit kolom J met een minimum van 75 euro BEHALVE als de naam in kolom F = Nick dan is het het bedrag uit kolom J/2

is redelijk complex maar ik krijg het niet opgelost met een ALs ..... iemand die mij ff kan helpen?

in kolom L wordt het totaalbedrag ingevuld (of deurdeal).
kolommen i j en k worden vervolgens automatisch uitgerekend.

het gaat dus om de formule in kolom K


alvast bedankt

Marc

Bekijk bijlage test fee berekenen.xlsx
 
Volgens mij doet deze wat je wilt:
Code:
=ALS(F2="Nick";J2/2;ALS(L2="deurdeal";J2/3;MAX(75;J2/3)))
Moet wel een bedrag in J2 staan.
 
Zet het soort deal in een aparte kolom het heeft niets met het totaalbedrag te maken. De kolomvolgorde heb ik een beetje gewijzigd zodat het wat logischer werkt en de formules zijn ook wat eenvoudiger geworden.
 

Bijlagen

  • test fee berekenen.xlsb
    9,6 KB · Weergaven: 27
Zet het soort deal in een aparte kolom het heeft niets met het totaalbedrag te maken. De kolomvolgorde heb ik een beetje gewijzigd zodat het wat logischer werkt en de formules zijn ook wat eenvoudiger geworden.

vena, dank! klinkt logisch inderdaad.

er is echter iets wat ik niet begrijp. in kolom L wordt de boekingen fee berekend. wat is de bedoeling van "*" in die formule?

alvast bedankt

Marc
 
Die snap ik niet....

als I2 deurdeal is dan wordt er geen berekening gedaan. dan blijft de fee booker op 0 staan.
het gedeelte na "*" is het verschil van I2 met "deurdeal", interpreteer ik dat goed?

Marc
 
(I2<>"Deurdeal") resulteert in TRUE/WAAR of FALSE/ONWAAR ofwel 1 of 0. Als I2 gelijk is aan "Deurdeal" is het resultaat van de voorwaarde FALSE/ONWAAR en dus 0. Een berekening met 0 vermenigvuldigen zal altijd 0 geven en een berekening met 1 vermenigvuldigen geeft het resultaat van de berekening. (100*0 = 0, 100*1=100).

Als je formules niet begrijpt dan kan je het evalueren van formules gebruiken of de delen in hulpkolommen zetten.
 
danku VenA

ik had nog nooit van het evalueren van formules gehoord.... bedankt voor de voorzet, ik duik er vol enthousiasme in!

danku voor de tip!


Ook apexcel bedankt voor de tip!

Marc
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan