bijwerkquery maken omboeken van artikelen van de ene lokactie naar de andere

Status
Niet open voor verdere reacties.

dreetje78

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 dec 2017
Berichten
3
Ik ben bezig met een access file te maken om eenvoudig aan de hand van een transactiecode,
de artikelen om te boeken van de ene lokatie (7) om te boeken naar een andere lokatie (8).

dus het moet iets worden van : werkelijk geen idee:(:(

ik heb bijlages toegevoegd met schermafbeeldingen,

nu wil ik dus van locatie 7 aftellen en lokatie 8 optellen.

tevens zou ik dit in een formulier willen doen. maar daar kom ik wel uit (hoop ik)
 

Bijlagen

  • select.JPG
    select.JPG
    66 KB · Weergaven: 54
  • result.JPG
    result.JPG
    61,9 KB · Weergaven: 62
Laatst bewerkt:
Ik snap je bedoeling (en tabellen) niet helemaal. Wat doe je precies, en waarom gebruik je deze (in mijn ogen onzinnige) Outer Join?
 
ik heb nu een systeem waarbij ik alle artikelen handmatig moet overboeken van het een naar de ander.
maar ik wil dus op de pakbon een barcode zetten waarbij ik alle artikelen in 1 keer kan doen.

ik werk met een gekoppelde tabel en de outerjoin is toeval (ik wou ermee voorkomen dat ik lege resultaten kreeg, stel dat het niet in loc 7 is oid)
 
Je krijgt ‘lege’ resultaten als er niks is, en dat lijkt mij in dat geval een prima resultaat. Nu lijkt het alsof je artikelen verkoopt die je niet hebt... En dat lijkt mij dan weer een onmogelijke situatie.
Maar ik snap je dus nog steeds niet. Als je artikelen muteert (en verkoop is dat) dan kun je toch al de voorraad opvragen? Daar heb je toch geen aparte tabel voor nodig? Als er éėn ding is dat ik geleerd heb bij het maken van databases, dan is het dat je gegevens niet dubbel opslaat. En al helemaal niet als ze niet gerelateerd zijn.
 
@OctaFish Bedankt voor je snelle antwoorden.
ik ga het je proberen uit te leggen. (we hebben 3 "locaties". locatie 8 =winkel , locatie 7=uitgepakt vuurwerk en locatie 1=ingepakt vuurwerk)
Wij voorverkopen vuurwerk via de onze website, daar maak ik een transactie van (op locatie 8), en van die transactie maak ik een pakbon met een barcode er op.
als de persoon de bestelling komt halen moeten de gewichten weer kloppen.
en dan zou ik de voorraad van de uitgepakte bunker naar de verkoop willen boeken om de negatieve voorraad weer weg te werken en het gewicht in de bunker weer op "werkelijk" te krijgen.

met locatie 1 hebben we nu niks van doen.
 
Dus als ik het goed heb, gaat het om orders die uit verschillende stappen bestaan, en waarbij je de goederen ook nog fysiek verplaatst. Dat kun je m.i. met behoud van historie opslaan, of zonder. De laatste variant is het simpelst, maar heeft ook nadelen. In die variant heb je één verkooprecord, waarin je met statussen aangeeft waar in de lijn de order zich bevindt. Dus als je de bestelling plaatst is de status "Geplaatst" en de lokatie "Lokatie 8". Vervolgens krijg je de status "Uitgepakt" waarbij de bestelling naar "Lokatie 7" wordt overgeboekt. En vervolgens de status "Uitleveren" waarbij de lokatie wordt omgezet naar "Lokatie 1". Je verandert per order dus steeds een aantal velden om de mutaties aan te geven. Gebruik je Orders + Deelorders, dan doe je de mutaties uiteraard in Deelorders, want de mutaties hebben betrekking op de artikelen, niet op de bestelling.

Nadeel is, dat je alleen de mutaties verandert, en dus geen historie hebt. Zodra je een artikel omzet, is de vorige status weg. Ook kun je in de bestelling niet aangeven of er problemen zijn geweest. Als je een bestelling hebt van 300 glazen, en je laat onderweg de doos vallen, kan er best een keer een glas sneuvelen. Dat moet dan uiteraard worden vervangen. De vraag is overigens of je dat überhaupt wel in de order moet vastleggen; de klant heeft hier uiteraard geen boodschap aan.
Maar het historieverhaal zou dus wel een factor kunnen zijn. Dat kun je dan oplossen door aan de bestelregels een tabel te koppelen met mutaties, zodat elke bestelregel eigen mutatierecords krijgt. Hier staan dan wat meer gegevens in (je hebt nu ook datum- en tijdvelden en zo).

Maar ik zie nog steeds niet zoveel noodzaak om voorraad tabellen bij te houden, want uit die mutaties kun je alles herleiden wat je maar wilt. Het enige voordeel van het opslaan van de voorraad in een tabelveld (verder niet aan de verkopen gerelateerd) is dat je makkelijk de voorraad kunt controleren. Maar daarvoor kun je een status "Controle" of zoiets toevoegen, waarbij je voor een artikel dan een mutatierecord toevoegt waarin je geen verkoop hebt, maar een telling. Uit de verkopen en inkopen zou namelijk een getal moeten rollen dat aangeeft wat de voorraad moet zijn ([Ingekocht] - [Verkocht] = [Voorraad]), maar de werkelijke voorraad doe je door fysiek te gaan tellen in het magazijn. Het verschil (bijvoorbeeld door breuk) is dan een mutatie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan