• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Klassenlijsten laten invoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JustinSlbk

Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2008
Berichten
9
Beste helpers,

Momenteel ben ik bezig met een excelbestand, waarin ik het meeste wat ik wil al voor elkaar heb gekregen. Echter, wat mij niet lukt is het volgende:
Ik wil de sheet zo maken dat ik, wanneer ik de klas invul bij O5 (of kies in een keuzelijst die daar komt te staan), alle gegevens van de studenten uit die klas automatisch terecht komen in A2:E33.

Zie ook de afbeelding die ik heb bijgevoegd. Blad 2 betreft de database van de studenten.

Kan dit überhaupt en zo ja, wie kan mij uitleggen hoe dat moet?


Schermafbeelding 2017-12-08 om 16.11.32.png
Bekijk bijlage Cijfers berekenen per cesuur.xlsx
 
Laatst bewerkt:
Ik zal er ook een foto van maken en ze ook posten, zodat je kan zien hoe dat moet.
 
^ :d

Ofwel, ik denk dat je beter een voorbeeld Excel bestand kunt toevoegen ...
 
Zie ook de afbeelding die ik heb bijgevoegd.
Helaas het verkeerde forum, met plaatjes kan je terecht in een of ander photoshop forum.
Als lid sinds 2008 zou je beter moeten weten.:confused:
 
Bedankt voor jullie superonaardige reacties. Je kunt ook gewoon behulpzaam proberen te zijn, gezien ik gewoon oprecht een vraag stel.

Lid sinds 2008 betekent niet dat ik ooit actief ben geweest. Ik heb toevallig toen een account aangemaakt en stel nu voor het eerst een vraag op het forum.

Bedankt voor jullie behulpzaamheid, he...
 
Bedankt voor jullie super onaardige reacties
Volgens mij was de reactie van Peter B helemaal niet onaardig.
Cobbe zijn antwoord en mijn antwoord zijn ook niet onaardig bedoeld, sarcastisch misschien.
Maar als je als helper iedere dag opnieuw moet lopen zeuren "Waar is het vb bestandje??" wat verwacht je dan?
 
Sarcasme komt niet erg vriendelijk over. Als je hier helper bent, kun je verwachten dat je steeds ergens om moet "zeuren" als iemand een vraag heeft. Het is niet mijn schuld dat ik nummer 1000 ben die niet weet wat gebruikelijk is hier.

Anyway, excuses voor mijn onwetendheid. Terug naar mijn vraag. Bijgevoegd een voorbeeldbestand.

Bekijk bijlage Cijfers berekenen per cesuur.xlsx
 
Kun je hier iets mee?
 

Bijlagen

  • Cijfers berekenen per cesuur(cobbe).xlsb
    18,6 KB · Weergaven: 42
Kun je hier iets mee?

Held, dit is inderdaad precies wat ik bedoelde. Zo te zien heb je iets met macro's gedaan, waar ik 0 verstand van heb :rolleyes: Kun je mij uitleggen hoe ik dit zelf moet toepassen op de database met echte studenten? :D
 
Oké, ik zie nu dat je het met gegevensvalidatie hebt gedaan. Dit had ik zelf ook al geprobeerd, maar lukte dus duidelijk niet.

Als je kunt uitleggen hoe die hele lijst per klas dan wordt opgeroepen, ben ik helemaal blij.
 
Met AdvancedFilter misschien?
 

Bijlagen

  • Cijfers berekenen per cesuur.xlsm
    21,3 KB · Weergaven: 48
Beide codes filteren de lijst op de Klas en copiëren deze gegevens naar Blad 1

Dit gebeurt in VBA, code is te raadplegen door op ALT-F11 te drukken.
 
Beide codes filteren de lijst op de Klas en copiëren deze gegevens naar Blad 1

Dit gebeurt in VBA, code is te raadplegen door op ALT-F11 te drukken.

Dankjewel. Dan heb ik de volgende code gevonden:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
On Error GoTo oeps
Application.EnableEvents = False
With Sheets("Blad1")
  .Range("A2:E32") = ""
    With Sheets("Blad2")
     .Range("A1:F1").AutoFilter
     .Range("$A$1:$F$9").AutoFilter Field:=6, Criteria1:=Sheets("Blad1").Range("O5")
     .Range("A2:E10").Copy Sheets("Blad1").Range("A2")
     .Range("A1:F1").AutoFilter
    End With
  .Range("A33:E33").Copy
  .Range("A2:E32").PasteSpecial Paste:=xlPasteFormats
End With
oeps:
Application.CutCopyMode = False
Application.EnableEvents = True
End Sub

Wat moet ik daar in aanpassen als ik straks een database heb met 1000 studenten, zodat die ook weergegeven worden op blad 1? Als klas A nu 28 studenten bevat en klas B 32 studenten, laat hij van klas B alleen de eerste 4 studenten zien, omdat de range tot E32 loopt.

Ik heb alles al geprobeerd aan te passen in E1000, maar dan verspringt er van alles en verandert de opmaak, maar ik krijg dan in klas B nog steeds maar 4 van de 32 studenten te zien op blad 1. Ik hoop dat duidelijk is wat ik bedoel.
 
Kijk eens of dit beter loopt.
 

Bijlagen

  • Cijfers berekenen per cesuur(cobbe).xlsb
    20,2 KB · Weergaven: 31
Dit werkt bijna, alleen blijft de eerste student van 1A bij alle groepen staan die je kiest in het dropdownmenu en op regel 1 van Blad1 worden nu ook de gemiddeldes weergegeven. Als ik regel 1 weghaal verandert de opmaak weer.

Verder, als ik nu een aantal punten intyp in kolom G en ik druk op enter, springt hij terug naar een selectievenster om de hele groep heen.
 
Ja zat nog foutje in.
Maar je kan natuurlijk niet gewoon rijen verwijderen en/of tussenvoegen zonder de code te beïnvloeden.
 

Bijlagen

  • Cijfers berekenen per cesuur_2(cobbe).xlsb
    20,9 KB · Weergaven: 34
Zoals in #11 als staat met het geavanceerde filter dan volstaat 1 regel code.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  If Target.Address = "$P$6" Then Sheets("Blad2").Cells(1).CurrentRegion.AdvancedFilter xlFilterCopy, Range("S1:S2"), Range("A2:F2")
End Sub
 

Bijlagen

  • Cijfers berekenen per cesuur.xlsb
    21,3 KB · Weergaven: 33
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan