Laptop sneller maken / W10 IntelCeleron 1,6Ghz 2GB RAM 32GB SSD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wocky

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2014
Berichten
192
Beste,

Ik heb een klein 2-tal jaar geleden een netbookje gekocht, puur om wat administratieve taken uit te voeren.
Nu is het zo dat deze laptop een zodanig kleine harde schijf heeft, dat deze propvol zit, ik kan zelfs de systeemupdate van W10 niet uitvoeren.
Er staat nochtans zeer weinig op. Het enige wat ik er zelf op heb geinstalleerd is office 2010, en bandicam, AdobeDCacrobat Reader en een schaakspelletje.
Ik heb er nu ook CCleaner op staan en MemoryCleaner.

Als ik ik via "instellingen-Systeem-Opslag-DezePC" en dan onderaan naar tijdelijke bestanden kijk, dan staat daar 2,5GB aan tijdelijke bestanden aangegeven.
Als ik hier op klik, kan ik deze verwijderen, maar W10 blijft aangeven dat er 2,5GB aan tijdelijke bestanden zijn... dus verwijderd deze niet.
Misschien wel omdat er gewoon te weinig schijfruimte is, om de actie "verwijderen" uit te voeren?

Ook de 2GB RAM zit voor 60% vol, zonder dat ik maar iets die of heb opgestart.
Dus als ik MemoryCleaner uitvoer, kan ik slechts reduceren tot 60% gebruik.

Kan iemand mij helpen hoe ik het beste het volgende aanpak? Liefst op een eenvoudige duurzame manier... zonder zelf te gaan knoeien in systeemmappen of dergelijken.
- De 2,5GB aan tijdelijke bestanden wegkrijgen (ook al heb ik CCleaner gerund, de 2,5 blijft getoond worden in het windows-systeemapplicatie, en CCleaner herkend slechts een paar MB trouwens)
- Meer RAM vrij krijgen.
(Wat betreft meer RAM vrij krijgen, ik heb gelezen dat je een externe drive kan instellen met ReadyBoost, om deze dan te kunnen gebruiken als uitbreiding voor RAM, maar W10 activeert deze functie niet bij mij, omdat ik een SSD schijf heb, en het waarschijnlijk geen extra performantie teweeg zal brengen).

Kan iemand mij helpen?
Alvast bedankt.
Wocky
 
welke netbook ?
 
Laatst bewerkt:
Menno Schoone doet u voor hoe u onnodige bestanden, waaronder tijdelijke bestanden, verwijderd: https://www.schoonepc.nl/windows10/schijfopruiming_schijfdefragmentatie.html Denk ook aan het slaapstand bestand.

Voor te controleren welke programma's en services opstarten kan u AutoRuns van Sysinternals draaien. Dit hoeft niet te worden geïnstalleerd, draait ook vanaf een USB stick en het stelt een lijst op in categorieën. De onbekende namen kan u zoeken met Google. Office draait misschien opstart versnellers wat niet nodig is, doorgaans in de programmagroep Opstarten.

Een USB stick gebruiken als schijfgeheugen (virtueel geheugen) uitbreiding kan alleen wanneer het een snelle en niet al te grote is. Instructies o.a. hier: https://lifehacker.com/5573801/turn-a-usb-flash-drive-into-extra-virtual-ram Voor de programma's die u gebruikt is niet veel virtueel geheugen nodig en u kan de grootte daarvan denk ik ook wel verkleinen.
 
Met zo'n hardware schiet je telkens in de kramp. Juist de gebruikers van deze hardware zitten imho juist niet te wachten op al die tools, dat is ver buiten hun comfort zone. De hardware schiet helaas schromelijk tekort als je niet weet hoe je per dag haast die 32 GB moet bewaken tav het maximaal vrij houden van de vrije ruimte. Ervaren gebruikers kopen nl zulke netbooks niet die kopen bijvoorbeeld een 2e hands Dell Latitude E6330 met Win 10, 250-500 GB harde schijf en meestal 8 GB RAM, prijs rond de 250 euro, max 300 euro. Met dan ook nog een i5 3340M als CPU die heel veel krachtiger is dan de Celerons. Die Dells zijn dan ook nog zeer robuust.
Als "leek" is het begrijpelijk om zo'n stap aan te durven, vraag een goede kennis die er wel verstand van heeft.

De CPU vergelijking van de HP Celeron CPU en die van de Del E6330:
http://www.cpu-world.com/Compare/76...340M_(BGA)_vs_Intel_Mobile_Celeron_N3060.html
De Celeron wint alleen op de lagere power v/d CPU, waardoor ie langer werkt op een accu ...zo een Dell draait ook probleemloos 6-7 uur op een extended accu (en das nog niet eens de grootste accu)
 
Zo'n netbookje kun je wat hardware betreft niks mee, hooguit het werkgeheugen verdubbelen ( afhankelijk van het merk & type netbook ) maar ook van 4 Gb wordt het ding niet sneller.
Die SSD is niet te vervangen, dat is een 32 Gb MMC flash-module die is vastgesoldeerd op het moederbord.
Wil je ruimte vrijmaken, draai dan "schijfopruiming" en zet een vinkje bij "ook systeembestanden opruimen".
Daarmee worden reserve-kopiëen van updates en mogelijke herstelpunten verwijderd ( m.u.v. het laatste ) en dat maakt vaak meer ruimte vrij als "tijdelijke internetbestanden" opruimen.

Of denk eens over vervanging van het ding want met deze hardware is het een vrij kansloos apparaat waarmee je bij Windows Upgrades steeds weer tegen hetzelfde probleem blijft aan lopen.
 
Laatst bewerkt:
Kun je een grotere SSD plaatsen?
Was mijn vraag, het merk/type is nl nog steeds niet genoemd. Neen, blijkbaar...als jij het al weet :cool:
Mijn glazen bol zit in de afwasmachine :d
Via een paar trefwoorden heb ik zo netbooks gevonden die wel aan te passen zijn, en waar ook wat getweaked is, vond het dus dan ook op Tweakers:
Netbook 1: Medion Akoya 1210 met daarin: Atom N270 1,66GHz, 2GB RAM, 10/100Mbit nic onboard en een 120GB SSD van Kingston erin zitten. De Wifi kaart is vervangen door een Intel met AGN ondersteuning.

Netbook 2: Lenovo S10 met daarin: Atom N270 1,66GHz, 2GB RAM een 250GB HDD 7200rpm, 10/100Mbit nic onboard, Wifi kaart is vervangen door een met AGN ondersteuning.
Zoals onze overburen zeggen... let's not jump to conclusions...

Dat het ook die netbooks het niet zijn: daar ben ik het ook met jou eens. Mijn oude Dell D430 subnoteboekje met Win7 2GB en 80GB SSD loopt nog best heel werkzaam, Win10 is eigenlijk net een stap te veel voor hem (haar?).

Laat de TS nu eerst maar komen en hopelijk is die al geholpen met wat er al deels geschreven is, maar merk/type vermelding zou wel helpen.
 
Laatst bewerkt:
Zo'n netbookje kun je wat hardware betreft niks mee, hooguit

Natuurlijk wel. Dit is een uitstekend netbookje voor een Linux variant. En dan voornamelijk een lichte, zoals Linux Mint XFCE of XUbuntu. Er bestaat meer dan alleen Windows ;)

Menigeen weet dat ik hier mee werk. Ik heb naast een laptop en een desktop ook een netbookje, HP Stream en daar werkt XUbuntu en/of Linux Mint XFCE prima op. Heerlijk snel en je kan er in principe alles mee doen wat je wilt.

Mocht je interesse hebben, geef dan een gil. Dan kan ik je best helpen.
 
Laatst bewerkt:
Sorry maar de vragensteller heeft het over Win 10 en niet over Linux.
Daarnaast richt ik mij op de beschikbare hardware en zijn mogelijkheden wat betreft de prestatie-verbetering waar hij om vraagt m.b.t. Win 10.
Jij trekt mijn reactie volledig uit z'n verband en verplaatst de situatie naar een compleet andere discussie..
Als je nou eens ingaat op zijn vraag i.p.v. over iets heel anders te beginnen..?
 
Als niets van de hardware vervangbaar is, kan Linux wel een alternatief zijn. Zo gek is dit voorstel van Femke echt niet.
Wederom aan de TS om hier antwoord op te geven....
Libre Office is een goed alternatief voor Office 2010 als je niet bepaalde restricties hebt mbt templates en macros, maar daar hebben thuis de meesten geen "last" van.
Qua systeem is het even wennen, maar ik denk aan de opening te zien dat de TS het wel zou kunnen (maar willen?).

Heb zelf Linux geleerd in de jaren 90, toen moest je vooral de boeken in want on line was er wel wat, maar de tikken v/d telefoon agv het "inbellen" was veel duurder dan een boek kopen (met een CD erbij, Red Hat 6 ben ik mee begonnen). Heb nu nog 2 Linux, Debian 8, systemen. Ivm mijn werk en genealogie zit ik verder nog op Windows, maar dat zou in de toekomst ook wel via een VM kunnen.
 
Als niets van de hardware vervangbaar is, kan Linux wel een alternatief zijn. Zo gek is dit voorstel van Femke echt niet.

Dank je wel.

@ Scrapheap
Als je aan hardware weinig tot niets kan veranderen omdat het allemaal ingebouwd en vast zit, zoals bij dit soort netbookjes, is het juist wel fijn als iemand een ander idee oppert. En dat de TS leest dat er meer mogelijkheden zijn.
Anders wordt zo'n netbookje weggegooid en nu kan men er iets anders mee doen.

Wees dus blij dat er mensen zijn die meedenken ;)

@TS:
ik hoop dat je je laat horen en wellicht kan je eens nadenken over Linux. Altijd beter dan iets weggooien zonder te weten dat je er nog iets mee kan doen. Ik help je graag.
 
Laatst bewerkt:
Ons geduld wordt op de proef gesteld... straks is ie toch uitbreidbaar zoals ik in #3 opperde...;)
 
Hallo iedereen,

Het gaat over een ASUS TP200S Transformer-book.
https://www.asus.com/be-nl/2-in-1-PCs/ASUS_Transformer_Book_Flip_TP200SA/

Ik heb hem gekocht met de wetenschap dat het inderdaad niet veel meer zou kunnen dan administratieve taken, maar dat die zelfs de gewone W10 updates niet zou kunnen trekken had ik nu niet verwacht.
Ik heb gekocht om te kunnen excellen in de zetel... en omdat het qua design best een tof ding is ;).
Maar intern dus blijkbaar... niet.

Ik heb al opgezocht dat je intern niet zo makkelijk dingen kan upgraden aangezien inderdaad alles vastgesoldeerd is... en nu gaan beginnen solderen ga ik niet doen.
Wel ja, ik kan er gerust vrede mee nemen dat er niet veel schijfruimte op zit, ik ben ook bereid een minisd-kaartje te kopen om meer schijfruimte te hebben... zit een sd-slot in dus...
Maar ik vroeg me dus vooral af welke technieken ik kan toepassen om dit dingetje zo performant mogelijk te laten draaien...
Ik zou ook de boel volledig kunnen formatteren en clean installeren... maar heb ook al gelezen op internet dat je dan problemen kan hebben met de camera-driver die op de juiste moment geïnstalleerd zou moeten worden... in ieder geval... dat formatteren wil ik nog wel proberen... hoewel ik had gehoopt een iets minder drastische oplossing te vinden... want zoveel werk wil ik er nu ook niet perse insteken... 't is maar een simpel ding... alternatief voor tablet... waar ik toch nog de normale versie van Office op kan draaien ipv de tablet-versie (van excel dan) op m'n tablet.

Ehm... Ik zal misschien ook eens proberen JDiskReport te draaien... om de onnodige software beter in kaart te kunnen brengen.
Ik heb deze tips van onderstaande link.
Weten jullie nog betere tools... of de beste?
http://www.techpulse.be/article/156103/tien-tools-om-je-pc-te-optimaliseren/

Alvast bedankt.
Wocky
 
Ik ben er bang voor. Vaak zijn die netbookjes niet uitbreidbaar. 2 GB geheugen en een 32 SSD zit er standaard in en daar is verder niets mee te beginnen.
Aan de TS:
geef het merk eens op, dan kunnen we googlen.

Edit: hahahaha, gelijk geschreven?
Bedankt voor de info.

Nee, solderen moet je niet aan beginnen. Wat je kan doen inderdaad is een clean install (Windows of Linux ;) ), een SD kaartje erbij stoppen. Dat heb ik ook met mijn netbookje.
Altijd handig. Verder heb ik een NAS, die bereikbaar is vanaf het netbookje, en daar zet ik belangrijke zaken op.

Stond er standaard Win 10 op? Hm, ikzelf zou dat er niet meer opzetten. Vreet ruimte en geheugen. Verder toch Libre Office ipv. MS office. Libre Office is gratis te downloaden en te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Er stond inderdaad standaard W10 op toen ik het kocht.. maar zou me niet verbazen dat deze geupgrade werd vanuit een W8 ofzo.

Wat is een NAS?
En ik dien MS excel te hebben om te kunnen oefenen met vba... :)

Groeten Wocky
 
Oke... dan gaat Linux het wrs niet worden... helaas.

Je zou naar Win7 kunnen overstappen, op MP zijn wel sleutels van restpartijen goedkoop te koop

Mijn subnootboekje loopt op Win7 ook heel veel beter dan op Win10 en is kleiner, voor jouw Excel is Win7 nog steeds prima.
in 2020 verloopt formeel de ondersteuning voor win7, tja moet je meteen zorgen maken als je alleen maar wat met excel stoeit?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net nog een instelling gewijzigd die heel wat invloed uitoefend op performantie.
Intypen in het zoekvak "prestaties" en daar "instellingen voor prestatie van Windows" aanklikken.
Daarin gewoon knop "beste prestaties" aanklikken. Dit doet al heel veel.
Ik zie dat mijn RAM geheugen 10% wint, van 60% vol naar 50%.
Ik merk ook dat alles veel sneller reageert... ik heb zo'n smartguesture mousepad... die reageert plots 10x sneller.

Nu vraag ik mij af waarom ik dat instellingen-venster "instellingen voor presatiaes van Windows" niet terugvind in het configuratie-scherm.. maar goed, 'k heb het gevonden.

Als ik nog wat vind zal ik het hier posten.
Als jullie nog van deze tips weten, ik ben benieuwd.
Groeten Wocky.
 
Nog bijkomend.
Weet iemand waarom CCleaner of Windows zelf, de tijdelijk bestanden niet wist in de mappen die tevoorschijn komen als ik onderstaande typ in het uitvoervak?

%temp%
temp

Hiermee heb ik ook nog eens 500mb kunnen winnen...

Groeten Wocky
 
Prestaties staat bij Visuele Effecten. Meestal is dit "Door Windows zelf laten bepalen." Thema's zal trouwens geen Airo kunnen zijn.

Er is ook in het grafisch stuurprogramma een dergelijke instelling. Schuif de schuifbalk daar van Kwaliteit naar Snelheid.

Bij tijdelijke bestanden zijn er voor sommige beperkingen zoals Alleen lezen. De bewerking zou daardoor kunnen stoppen maar misschien waren het er te veel.

Schakel ook Indexeren uit, voor snellere zoekopdrachten. Bij Windows 10 betekent dat denk ik het moeten uitschakelen van de Indexing service.

Nog een tip: sommige virusscanners doen elke keer een scan van de hele schijf waardoor de computer haast bevriest.
 
Tav de temp bestanden: heb je de Verkenner op “verborgen bestanden” zichtbaar staan?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan