NAS problemen na update

Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Berichten
2.879
Hallo,
Ik heb een NAS (WD Mycloud EX2) die altijd redelijk goed draaide op mijn netwerk.
Gisteren echter een firmware update gehad en ik heb nu nogal vreemde problemen met het bereiken van de NAS.
Mijn windows 10 pc ziet de NAS helemaal niet meer en als ik in de verkenner \\niconas\ (naam van mijn NAS) ingeef dan krijg ik de melding "geen toegang tot \\niconas" (of welke map of de NAS ik ook bereiken wil, met daaronder foutcode 0x80004005 : Niet nader omschreven fout

Op mijn windows 8.1 PC is het nog vreemder nu; als ik daar \\niconas wil bereiken dan krijg ik nu de fout "\\niconas is niet toegankelijk" en daarbij nog "de RPC is mislukt en niet uitgevoerd"
Maar vreemd genoeg kan ik wel de submappen rechtstreeks benaderen zoals \\niconas\films of \\niconas\muziek. als ik dan met de verkenner probeer terug te bladeren naar de hoofdmap, komt de melding weer.

NAS is overigens wel te zien als multimedia apparaat en ik kan ook de web interface normaal bereiken.

Er is dus aan de pc's niets veranderd sinds gisteren, alleen aan de NAS.


Heft iemand een idee waar dit aan kan liggen (NAS is al 2x herstart zonder resultaat)
 
Kan je ook downgraden? En wat zegt de support?
 
Klinkt als een probleem met SMB, mogelijk met de policy control. De rest van de NAS zou dan inderdaad gewoon moeten blijven werken, want die draaien op andere protocols voor gegevensuitwisseling (HTTP en DLNA)

Helaas is de genoemde error nogal een brede, met als basis dat een vertrouwde verbinding tussen 2 apparaten niet is gelukt. In dit geval zou ik het probleem in eerste instantie bij de NAS zoeken inderdaad
 
@php4u downgraden leek niet echt een optie omdat er in de vorige versie securityrisks zaten

Ik heb het nu (deels) opgelost na een gevonden tip op internet:

ik heb de naam niconas in mijn HOSTS file gekoppeld aan het IP adres van de NAS en kan de NAS nu in ieder geval handmatig benaderen via \\niconas
Hij verschijnt nog steeds niet in het netwerk, maar ik kan alvast weer bij mijn data.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan