• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoogste waardes optellen niet opeenvolgende cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

starchaser

Gebruiker
Lid geworden
30 nov 2015
Berichten
29
Voor een schutterswedstrijd worden er steeds 2 waardes genoteerd : de score en het aantal keer er een "10" (hoogste waarde per schot) werd geschoten. Bij gelijke score wordt de ranking bepaald adhv het aantal maal de schutter "10" heeft geschoten.
Op 5 scores tellen de 4 hoogste scores.

Voor het optellen van de 4 hoogste scores, heb ik al een oplossing, maar hoe tel ik nu van deze scores de bijhorende kolom met het aantal keer "10" op?

Bedankt voor jullie advies.
grt
 

Bijlagen

  • vbhoogstewaarde.xlsx
    11,2 KB · Weergaven: 48
Probeer deze eens in M2
Code:
=SOMPRODUCT(GROOTSTE((C2;E2;G2;I2;K2);RIJ(INDIRECT("1:4"))))
 
Hey Plongske,

bedankt voor je reactie, maar dit lukt niet. Dan worden de 4 hoogste waardes opgeteld, maar niet de kolommen die gelinkt zijn aan de hoogste scores.

ik heb het vb met jouw voorstel in bijlage gezet, dan kan je zien dat bv voor deelnemer "c" de waardes 20+15+15+20 worden genomen. En de juiste uitkomst zou moeten zijn 15+6+15+20 (groene cellen)

grt
 

Bijlagen

  • vbhoogstewaarde.xlsx
    11,3 KB · Weergaven: 34
Met deze formule in M2 en dan doortrekken naar beneden:

Code:
=ALS(B2>MIN(B2;D2;F2;H2;J2);C2;0)+ALS(D2>MIN(B2;D2;F2;H2;J2);E2;0)+ALS(F2>MIN(B2;D2;F2;H2;J2);G2;0)+ALS(H2>MIN(B2;D2;F2;H2;J2);I2;0)+ALS(J2>MIN(B2;D2;F2;H2;J2);K2;0)
 
Kan ik je met een UDF function bekoren
 

Bijlagen

  • Kopie(jp) van vbhoogstewaarde.xlsm
    24,4 KB · Weergaven: 42
Nog eentje
Code:
=(B2>=GROOTSTE($B2:$K2;4))*C2+(D2>=GROOTSTE($B2:$K2;4))*E2+(F2>=GROOTSTE($B2:$K2;4))*G2+(H2>=GROOTSTE($B2:$K2;4))*I2+(J2>=GROOTSTE($B2:$K2;4))*K2
 
Beste mensen,

allemaal bedankt voor jullie snelle reactie en creativiteit.
Ik heb gekozen voor de oplossing van JP28, omdat ik dan bij meerdere scores, enkel maar 1 waarde moet aanpassen. :thumb:

you're the best... keep up the good work!
 
Ondanks opgelost toch nog een redelijke matrixformule.
Code:
=SOM(ALS(ISGETAL(ALS.FOUT(ALS(VERGELIJKEN(B2:J2;GROOTSTE(B2:J2;RIJ($1:$4));0)>0;B2:J2);""));VERSCHUIVING(B2:J2;;1);""))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan