PC herkent mijn monitor niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

FataMorgana

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2004
Berichten
222
Laat ik eerst even aangeven met welke setup ik werk:
PC: HP Compaq dc5850 - AMD Athlon Dual Core Processor 5200B 2.70 Ghz
OS: Windows 10 home 64 bits
Builtin video adapter: ATI Radeon 3100 Graphics
Monitor: HP LA2306x

Deze PC gebruik ik niet dagelijks.
Hij staat in een kleine werkkamer annex 'radiostudio'.

Situatie:
Tot voor kort werkte de monitor perfect, uitsluitend op de DVI aansluiting.
Onlangs zette ik alles eens aan om recente updates te laten uitvoeren.
Tijdens dit proces zag ik op een bepaald moment de resolutie opeens terugvallen naar minimaal, naar later bleek 1024x768 en niet meer beeldvullend.
Wat ik ook probeerde: ik kreeg dit niet veranderd.
Ik heb toen het originele HP diagnostics programma gedownload, inclusief de driver voor de HP LA2306.
Na installatie blijft het niet werken en kreeg ik de melding dat er geen communicatie is met de monitor (zie afbeelding).
Ik heb daarna naast de DVI-kabel (de witte) de VGA-kabel ook weer aangesloten.
Als ik de monitor instel op VGA krijg ik wel volledig scherm maar blijft de monitor niet bereikbaar.
Op DVI zelfde en is het beeld NIET vullend maar heb ik zwarte balken.

Ik heb de driver al enkele keren verwijderd (via Diagnostics van het HP programma) maar in apparaatbeheer blijft een 'Algemeen PnP-beeldscherm' staan en niet de juiste HP!

Uiteraard heb ik alle updates actueel en ook op alle apparaten overal gezocht naar betere drivers.

Wat is hier aan de hand?

HP diagnostics.png
 
Dit heb ik dus al geïnstalleerd!

Huh?
Deze PC is zoals die hier staat pre-installed met Windows 10!
En alles werkte gewoon perfect!
Je gaat me niet vertellen dat Windows 10 er tijdens mijn laatste update-actie 'spijt' van heeft gekregen en de drivers alsnog heeft uitgeschakeld?

Nu ik beter kijk in apparaatbeheer zie ik wel de ATI Radeon 3100 Graphics staan maar bij status:
"Er zijn geen stuurprogramma's voor dit apparaat geïnstalleerd." staan.
Als ik de info op die site goed begrijp installeert Windows daarom automatisch de 'standaard' Microsoft graphics adapter en doet die dus niets met de ATI?
Klopt dat?


Advies dus terug te gaan naar vorige Windows???
Dat heb ik niet dus kan ik niet!

Maar zoals ik al zei: Deze PC heeft dus ongeveer een jaar prima gefunctioneerd en behalve de noodzakelijke Windows-updates heb ik er niets aan veranderd.

Bizar...
Gevalletje niets aan te doen dus?
Gooi maar uit het raam? :p
 
Deze PC is zoals die hier staat pre-installed met Windows 10!
Zou knap zijn, die ATI kaart is uit 2006.

Staat er een sticker op met de Windows key, zo ja, vermoedelijk voor W7?

En na de laatste update, de Fall Creator update hebben ze de goedwerkende Windows driver beknot in de opties, het waarom ontgaat mij.
 
Zou knap zijn, die ATI kaart is uit 2006.

Staat er een sticker op met de Windows key, zo ja, vermoedelijk voor W7?

En na de laatste update, de Fall Creator update hebben ze de goedwerkende Windows driver beknot in de opties, het waarom ontgaat mij.

Sterker... Windows Vista. :p
Het is dus een 'refurbished' systeem wat ik ruim een jaar geleden heb aangeschaft.
Maar omdat Windows 10 destijds gratis werd aangeboden (als update), hebben ze dit er uiteraard meteen op gezet.
Voor MIJ is het dus 'pre-installed' met Windows 10.
Maar naar Vista wil niemand nog terug denk ik...

Maar als die genoemde update dan zeer waarschijnlijk dus inderdaad de boosdoener zal zijn (want daarvoor werkte het prima)... Hoe los ik dit dan op?
Hoewel ik er dus momenteel niet veel op werk, is het nu geen porum om ermee te werken...
Als ik niet terug wil of kan lijkt dan een simpele nieuwe aparte videokaart de beste oplossing.
 
De grafische driver werd vervangen bij Windows updates. Bij updates staat standaard ingeschakeld dat ook drivers moeten worden geupdate. Dat dus allereerst uitschakelen.

Aan de monitor ligt het niet. Gewoon de goed werkende driver voor de grafische chipset weer downloaden op de website van de fabrikant en anders die van het merk chipset.

Het zou weer terug kunnen gaan naar hoe het was met een systeemherstelpunt.
 
De grafische driver werd vervangen bij Windows updates. Bij updates staat standaard ingeschakeld dat ook drivers moeten worden geupdate. Dat dus allereerst uitschakelen.

Aan de monitor ligt het niet. Gewoon de goed werkende driver voor de grafische chipset weer downloaden op de website van de fabrikant en anders die van het merk chipset.

Het zou weer terug kunnen gaan naar hoe het was met een systeemherstelpunt.

Dat teruggaan naar een systeemherstelpunt heb ik nog niet geprobeerd.
Maar waar schakel ik uit dat drivers meegenomen worden bij Windows updates?
Dat kan ik nergens vinden.
 
In een oude PC die ik nog in de berging had staan, zat nog een externe videokaart van Nvidia.
Automatisch herkend door Windows 10 en alles werkt nu weer zoals het hoort.

Tegen beter weten in had ik ook nog een mailtje naar de leverancier van de PC gestuurd (Conrad).
Die kon na ruim een week niets meer zeggen dan dat ik voor driver-problemen naar de betreffende firma moest gaan, ATI Radeon dus.
Fijn dat ze zo 'behulpzaam' zijn als je iets bij hen koopt...
Gelukkig was het inmiddels dus al opgelost.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan