• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

uren in de week aan en klant hangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Buzzz

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2017
Berichten
13
Hoi,


Na wat zoekwerk kom ik steeds op dezelfde voorbeelden uit die voor mijn vraagstuk niet werken. Eigenlijk weet ik niet waar ik naar opzoek moet om dit voor elkaar te krijgen.

Ik heb een jaar kalender waar ik per dag 2 blokdelen tijd in kwijt kan. Voor elke klant heb ik zo een aparte jaarkalender om facturen op te baseren.
Mijn poging is om de tijden van alle klanten in 1 jaarkalender te stoppen. Mijn oplossing was om een dag aan een klant te koppelen om zo totalen per maand op te kunnen tellen.
De functies die ik geprobeersd heb zijn IF, SUMIF en SUMIFS, voorwaardelijke acties. Alleen in mijn geval werkt dit niet omdat de kolom tijden geen aangrenzende kolom klantnamen heeft.

Zie bijgevoegd excelsheet in het rood omlijnde deel, eind maart/april.

Waar ik naartoe wil is dat ik onder de jaarkalender per maand een optelling krijg wat ik voor de verschillende klanten aan uren/blokken heb gewerkt.

Bekijk bijlage TEST2017.xlsm
 
Hierbij een mogelijke oplossing:

Code:
in cell J180: =SUMIF(I$9:I$174;H180;J$11:J$176)+SUMIF(I$9:I$174;H180;J$13:J$178)
 

Bijlagen

  • TEST2017pcb.xlsm
    83,9 KB · Weergaven: 41
Hoi Piet,

Vandaag tijd gevonden om er in te duiken. Ik probeer je opzet over te zetten in mijn actieve form. Ik begrijp de basis van de formule maar niet waarom je deze twee keer doet en waarom je die specifieke ranges kiest?



Groeten, Jan.

Edit,
Antwoord gevonden.

"The sum_range parameter actually specifies only the upper leftmost cell of the range to be summed. The remaining area is defined by the dimensions of the range argument."
 
Laatst bewerkt:
Hoi Buzz,
Als je de werking nu snapt zul je ook gaan beseffen dat de opmaak van de matrix niet regelmatig is.
Bijvoorbeeld van regel 60 t/m 151 is de verticale verdeling anders dan de rest.
De eerste Sumif zoekt alle regels in kolom I voor 1 klant en sommeert hij het getal in kolom J die 2 regelnummers lager staat (1ste blokdeel)
De tweede Sumif zoekt in dezelfde kolom I weer die betreffende klant en sommeert het getal in kolom J die 4 regelnummers lager staat (2de blokdeel)
Om een goede werking te krijgen voor het geheel zul je de opmaak regelmatig van structuur moeten maken.
 
Ja, zo had ik het ook gedacht. Geimplementeerd en gecorrigeerd. En het werkt prima.
Nogmaals bedankt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan