• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafiek ALS-Functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Infralogy

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2017
Berichten
5
Goedenavond,

Ik heb een vraagje, ik moet een gemaal met een pomp simuleren in Excel.
Daarbij moet de pomp aan gaan bij een bepaald pijl totdat een bepaald minimumpijl is bereikt, daar moet de pomp weer afslaan.

In mijn geval is het gewenste streefpeil -4,5m onder NAP en moet de pomp aan gaan bij -4,4m NAP en uit gaan bij -4,6m NAP.
Ik heb nu de volgende formule opgesteld: =ALS(W76<=$L$30;"UIT";ALS(W76>=$L$31;"AAN";"UIT"))
W## is het waterpeil en L30 is het peil waarop de pomp moet aanslaan, L31 is waarop de pomp moet afslaan.

Het peil start op -4,5 maar door neerslag e.d. stijgt het peil -> De pomp gaat aan op -4,4m zoals de bedoeling is en gaat als het onder de -4,4m is gelijk weer uit. Hier zou de pomp aanblijven moeten staan tot -4,6m is bereikt.

tldr: Het peil blijft rond -4,4m hangen omdat de pomp uit gaat als hij kleiner wordt als -4,4m.

Alvast bedankt :)
 
Ik kan hem hier niet uploaden het bestand is 11MB, en als ik de formules wil kopiëren verwijst alles zich fout door. :c
 
11 Mb is zeker geen voorbeeldje :(
Probeer te achterhalen waardoor de file zo groot is en ga daar snijden, met behoud van de werking.
Als dat niet werkt kun je overwegen om de file via WeTransfer o.i.d. te delen, zodat wij kunnen helpen.
Zonder voorbeeldje kunnen wij als helpers helaas niet veel betekenen.
 
Ik heb de file eerst gestript en toen de formule in kolom U aangepast.
Tip: gebruik geen merged cells (kolom AF was volledig gemerged tot 1)
 

Bijlagen

  • Opdracht2_Duflow_Stan_Tensen_pcb.xlsx
    1,3 MB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:
Alvast erg bedankt voor uw tijd, ik wil graag dat hij bij rij 66 ook aan blijft staan totdat het waterpeil op -4,6m komt dan mag de pomp weer afslaan en mag het waterpeil weer stijgen tot -4,4m.
Nu blijft het waterpeil nog steeds rond de -4,4m hangen omdat de pomp meteen weer uitgaat als hij kleiner als -4,4m wordt.
Weet u hier nog oplossing voor?
 
Ik denk dat ik de formule heb gevonden.
In cell U50:
Code:
=IF(AND(W50>MaxLev;U49="UIT");"AAN";IF(AND(U49="AAN";W50>MinLev);"AAN";"UIT"))
Ik ben benieuwd of dit het gewenste resultaat geeft.
 

Bijlagen

  • Opdracht2_Duflow_Stan_Tensen_pcb2.xlsx
    1,3 MB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
Hallo Piet,

Dat is precies het resultaat waar ik naar op zoek was!
Erg bedankt voor het helpen met mijn vraag, u bent een held.

Ik zal mijn vraag als beantwoord markeren, nogmaals bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Hallo InfraLogy,
Ik ben blij dat ik de goede formule heb kunnen vinden en dat je ermee verder kunt.
Hij viel bij mij in de categorie: LASTIG
Dus leerzaam voor beide kanten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan