• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

5 formules in 1 (ALS functie)

Status
Niet open voor verdere reacties.

brianvdw

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2015
Berichten
50
Goedemiddag,

Ik ben bezig met een lange formule en ik kom er niet uit, wat ik ook invoer ik krijg een foutcode. Kan iemand hier die ervaring heeft met lange formules deze voor mij opstellen? Ik heb de formule maar volledig uitgeschreven, aangezien mijn formules zelf niet werkten. Het zijn in principe 5 formules in 1. (ALS formules).

1. Als kolom F + Kolom G samen gelijk zijn of groter zijn dan kolom A + kolom D + kolom E dan is de uitkomst kolom E.
2. Als kolom F + Kolom G samen gelijk zijn aan kolom A dan is de uitkomst kolom E gedeeld door 2.
3. Als kolom F + Kolom G samen groter zijn dan kolom A en 50% van kolom D en kolom E samen dan is de uitkomst alles boven kolom A en D.
4. Als kolom F + Kolom G samen groter zijn dan 50% van kolom A dan is de uitkomst kolom E gedeeld door 2
5. Als kolom F + Kolom G samen kleiner zijn dan 50% van kolom A dan is de uitkomst:
100 * Kolom F en Kolom G samen, gedeeld door Kolom A / 100 * Kolom E.

Ik weet dat het voor sommige mensen vrij simpel zal zijn, maar zoals aangegeven krijg ik foutmelding na foutmelding en heb ik het opgegeven. In ieder geval bedankt voor de hulp. In de bijlage een voorbeeld van het betreffende Excelformat.


Bekijk bijlage Formules voor belasting provisie.xlsx
 
Je moet het wel zelf uitpluizen of het klopt:
Code:
 =ALS($F2+$G2>=$A2+$D2+$E2;$E2;"")) 
 =ALS($F2+$G2=$A2;$E2/2;"") 
 =ALS(EN($F2+$G2>$A2;($D2+$E2/2)[COLOR="#FF0000"]>$A2[/COLOR]);$A2+$D2;"") 
 =ALS($F2+$G2>$A2/2;$E2/2;"") 
 =ALS($F2+$G2<$A2/2;$F2+$G2*100/$A2/100*$E2;"")

Samengestelde formule

Code:
=ALS($F2+$G2>=$A2+$D2+$E2;$E2;ALS($F2+$G2=$A2;$E2/2;ALS(EN($F2+$G2>$A2;($D2+$E2/2)[COLOR="#FF0000"]>$A2[/COLOR]);$A2+$D2;ALS($F2+$G2>$A2/2;$E2/2;ALS($F2+$G2<$A2/2;$F2+$G2*100/$A2/100*$E2;"")))))
 

Bijlagen

  • Formules voor belasting provisie.xlsx
    12,1 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Hoi Cobbe,

Hij klopt volgens mij nog niet helemaal, maar dat ligt misschien wel aan mijn beschrijving, dus ik ga morgen even flink puzzelen. Je hebt me in ieder geval echt onwijs geholpen al.

Bedankt voor de gedane moeite tot zo ver!
 
Heb nog een kleine aanpassing gedaan in de formule post#2.
 
Hoi Cobbe,

Super bedankt, hij is er bijna. Hij pakt alleen kolom F niet hetzelfde als kolom G, terwijl deze beide "en" formules zijn telkens. Als ik bijv. in kolom G het getal 50 invoer dan komt er een ander bedrag uit in kolom I, dan wanneer ik in kolom F het getal 50 invoer, maar waarom...

En ik zie dat op het moment dat ik in kolom F of G de helft van Kolom A invoer er geen getal uitkomt en dit klopt op zich ook gezien mijn beschrijving, dus ik wil het volgende invoegen in de formule: =ALS($F2+$G2=$A2/2;$E2/2;""), maar ook hier krijg ik foutmeldingen, zou jij of iemand anders dit nog er in willen voegen voor mij? Ik snap echt niet wat ik verkeerd doe :confused:. Uiteraard blijf ik wel zelf ook puzzelen hier aan.
 
Laatst bewerkt:
Uw formule er nog aan toegevoegd:
Code:
=ALS($F2+$G2>=$A2+$D2+$E2;$E2;ALS(EN($F2+$G2>$A2;($D2+$E2/2)>$A2);$A2+$D2;ALS($F2+$G2>=$A2/2;$E2/2;ALS($F2+$G2<$A2/2;$F2+$G2*100/$A2/100*$E2;""))))

Maar het probleem blijft natuurlijk de volgorde van berekenen,
doe er nog enkele voorbeelden bij en vul handmatig de gewenste uitkomst in zodat we de formule kunnen aanpassen aan het gewenste resultaat.
 
Laatst bewerkt:
Aah, de volgorde van berekenen telt ook mee. Ik had verwacht dat omdat het allemaal verschillende uitgangspunten zijn dat dit niet mee zou spelen. Ik ga even een mooi bestandje proberen te maken en voeg deze z.s.m. toe!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan