keuze inputbox

Status
Niet open voor verdere reacties.

TEP

Gebruiker
Lid geworden
2 nov 2017
Berichten
42
Hallo
in VBA - kan ik in excel een inputbox laten verschijnen met bijv. 3 keuzemogelijkheden. 1 van de 3 moet dan aangeduid worden.
hoe pak ik dit best aan?

thx, Tep.
 
Je vraag is niet echt duidelijk.
Over welke mogelijkheden heb je het en wat bedoel je met "aangeduid"?
 
excuseer, beetje onduidelijk geweest inderdaad.
bedoeling is dat er een soort keuzebox op-popt waar 3 keuzemogelijkheden hebt, waarvan je 1 rondje of vinkje moet aanduiden/aanvinken en OK klikken.
daarna kan het programma verder.

(ben vroeger met VBA bezig geweest en probeer het terug op te pikken, is hele tijd geleden... dus heb zelf wel het gevoel dat het een domme vraag is ;) )
 
Ja klopt Hellboy, maar ik wil de box nog niet op het tabblad zetten.
deze moet pas opkomen na verloop van tijd, ergens in de VBA. Heel simpel met 3 keuzes.
 
Je kan hem ook vanuit de VBA op zichtbaar/onzichtbaar zetten.
Als je wat extra uitleg geeft over wat de gebruiker exact moet kunnen aangeven worden er misschien wel betere oplossingen aangedragen.
 
bedoeling is berekeningen te doen die ofwel teruggaan tot begin 2017, enkel de laatse 3 maanden of enkel de laatste maand.
gebruiker drukt op een knop waarna de berekeningen beginnen (dat werkt allemaal), maar ik wil dus de keuze geven over welke voorbije periode de berekeningen moeten lopen.
de keuze kan ik dan in een variabele steken waar ik in de vba mee kan werken

thx!
 
ok, dus eerst option buttons bouwen in excel, onzichtbaar zetten en dan zichtbaar/onzichtbaar maken wanneer nodig.
had gehoopt dat dit rechtstreeks vanuit vba zou kunnen, maar ik ga het zo proberen dan.

Bedankt voor jullie geduld! ;)
 
Rechtstreeks kan ook als je er mooie Userform van maakt.
 
heb het anders opgelost, maar heb ander probleem nu.
ik gebruik een gewone inputbox, waar ik een datum laat ingeven, alles na die datum wordt berekend.
probleem is dat als ik 1/11/2017 ingeef, dit in de autofilter wordt vertaald als 11/1/2017 (die Amerikanen toch met hun gekke datumnotatie ;))

hoe kan ik de datum toch in de juiste format krijgen? (dacht eraan iets te schrijven dat die datum in string zet en dan effectief mm en dd omdraaien, maar lijkt me te omslachtig)
is er geen makkelijkere methode?

thx, Tep.
 
@Hellboy

Ik vind de overdadige links naar YouTube niet gebruikersvriendelijk in een forum.
Wat VenA doet spreekt mij meer aan, het is concreet en latere bezoekers hoeven zich ook verder geen ongeluk te klikken en geduld te oefenen om een heel filmpje af te kijken, dat pas achteraf blijkt geen antwoord op de vraag te zijn.
Het is is prettiger als je een konkreet antwoord geeft.
Verwijzen naar andere plekken kan als je de vragensteller de gelegenheid wil geven meer van achtergronden te weten te komen.
 
@snb: klopt, bedankt.
@Hellboy: toch bedankt voor de moeite en de reactie

@VenA: merci, maar dit doet het niet. Heb de Cdate er rond gezet, en de datum in de vba is inderdaad dd/mm/yyyy.

wanneer ik dan deze variabele in een autofilter gebruik, de code pauzeer en effectief ga kijken in de tabel, staat in de autofilter nog steeds mm/dd/yyyy (zie bijlage en code onder).
(ik hoop dat het wat duidelijk is, want ik kan de excel zelf niet posten hier, staat teveel vertrouwelijke info in... alvast bedankt).


Code:
        NaamPL = "Jos"
        DatumVanaf = CDate(InputBox("Geef datum vanaf wanneer moet geteld worden dat een PL aan een project gewerkt heeft", "Datum vanaf...", "01/01/2017"))
        ..
        ActiveSheet.Range("$A$1:$AF$" & LaatsteRij).AutoFilter Field:=7, Criteria1:=NaamPL
        ActiveSheet.Range("$A$1:$AF$" & LaatsteRij).AutoFilter Field:=12, Criteria1:=">=" & DatumVanaf
        ..[ATTACH]313647.vB[/ATTACH]
 

Bijlagen

  • filter.JPG
    filter.JPG
    36,8 KB · Weergaven: 85
@ snb,
geef een man een vis en hij eet 1 dag, leer een man een net te maken en gebruiken en hij wordt de rijkste man van het dorp.
 
@Hellboy:

Je zit hier in een forum en niet op de hengelsportklup.
Al dat gehengel naar Youtube levert bezoekers in dit forum niets op.
 
Code:
Sub M_snb()
   with ActiveSheet.cells(1).currentregion
        .autofilter 7,"Jos"
        .autofilter 12, ">" & cdbl(date-30)
   end with
End sub
 
Great! Thx snb, dat heeft het 'm helemaal gedaan.
en toch ook weer veel bijgeleerd hier... ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan