• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel macro datum notatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

LoriMe

Gebruiker
Lid geworden
28 mrt 2013
Berichten
46
Hallo allemaal,

Ik ben redelijk bekend met excel maar niet echt met macro's. Ik kan een macro opnemen, maar daar blijft het dan ook bij. Ik heb een overzicht waarin ik een macro heb opgenomen die ervoor zorgt dat via 'Tekst naar kolommen' de tekst verdeeld wordt. Helaas loop ik tegen een datum notatie in. De Engelse datum wordt gebruikt in plaats van de nederlandse. Wanneer ik handmatig de 'Tekst naar kolommen' gebruik, werkt het wel maar wanneer ik het via de Macro (knop Bijwerken) doe werkt dit dus niet.

Ik heb al gevonden dat ik onderstaande datumconversie moet gebruiken maar ik weet niet waar ik dit in de code moet plaatsen. Daarnaast wordt er wel voor de Nederlandse variant gekozen indien de Engelse niet kan (bijvoorbeeld 20 december blijft 20 december doordat er geen 20e maand is) dus ik weet ook niet zeker of dit de oplossing is.

Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen. Alvast bedankt voor het meedenken! Bekijk bijlage Excel macro datum notatie.xlsm
 
Probeer dit eens:
Code:
Sub Macro2()
Range(Range("A1"), Range("A1").End(xlDown)).TextToColumns Destination:=Range("A1"), _
    DataType:=xlDelimited, TextQualifier:=xlDoubleQuote, Tab:=True, Comma:=True, FieldInfo _
    :=Array(Array(1, 1), Array(2, 4), Array(3, 1)), TrailingMinusNumbers:=True
End Sub
 
Code:
Sub Macro2()
    Range("N5:N10").TextToColumns _
        Comma:=True, _
        DataType:=xlDelimited, _
        Destination:=Range("A2"), _
        TrailingMinusNumbers:=True, _
        TextQualifier:=xlDoubleQuote, _
        FieldInfo:=Array(Array(1, 1), _
                         Array(2, 4), _
                         Array(3, 1))
End Sub

Waar het om gaat is het getal 4 in Array(2, 4), die bepaalt hoe de datum wordt getoond.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan