• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule begin- en einddatum (2)

Status
Niet open voor verdere reacties.

rogermiller

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2017
Berichten
63
Hallo,

Zie bijgevoegd format. Ik dien de productie te berekenen en o.b.v. de facturatiefrequentie worden de aantallen berekend. Indien de facturatiefrequentie per maand is dan dienen de aantallen proportioneel berekend te worden o.b.v. datum begin levering en datum einde levering. Hier is inmiddels een formule voor bedacht. Echter gaat dit mis bij nr. 1 t/m 4.

Weet iemand hoe ik dit kan aanpassen?

Groet rogermiller
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    13 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:
Hoe moet het systeem weten dat je pas vanaf 1-7 de berekening wilt hebben als je 13-6 invult? Ik haal dat nergens uit.
 
OctaFish, wellicht met de functie als, als de productiemaand later is dan de beginmaand?
 
Ik snap niks van de berekeningen maar heb voor u de eerste productiemaand in een cel gezet per rij.
Deze kan je dan meenemen in je berekeningen, denk ik zo.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld (cobbe).xlsx
    12,1 KB · Weergaven: 34
Allereerst wordt er naar de facturatiefrequentie gekeken. Is dit gelijk aan 'einde traject' of 'tarief per jaar' dan is het aantal 1. Indien de facturatiefrequentie gelijk is aan 'per minuut' dan zijn de aantallen gelijk aan de som van de minuten van januari t/m november 2017. Dit alles is in de formule verwerkt en gaat juist. Echter wanneer de facturatiefrequentie gelijk is aan 'per maand' dan gaat het mis. De productie (aantallen) dienen proportioneel berekend te worden. Hierbij dient rekening gehouden te worden met de 'datum begin levering' en 'datum einde levering'. Helaas kunnen wij de aantallen niet uit de systemen halen, waardoor via Excel dit handmatig berekend wordt.
 
Ook ik snap niks van de uitleg.
op rij 2 is einde levering voorzien op 31 mei
De begin levering is op 13 juni
Maar de productie staat ingevuld in juli
Ik vind er maar geen logica in
 
Hierbij nog aanvullende uitleg. Hopelijk is het hierdoor iets duidelijker.

Uitleg bij nr. 1:
Er is productie in mei en juni 2017 en de begin- en einddatum zijn respectievelijk 9-5-2017 en 12-6-2017. Per maand krijgen we een tarief van € 357. Echter mogen we de startmaand maar voor ((31 dagen in mei - / - 9 dagen in mei + 1) / 31 dagen in mei) 0,74 meenemen. Voor de einddatum mogen we (12 dagen in juni / 30 dagen in juni) 0,4 meenemen. Totaal mogen we facturen 1,14 (0,74 + 0,4) maal € 357.

Uitleg bij nr. 2:
Er is productie in juli en november 2017 en de begin- en einddatum zijn respectievelijk 13-6-2017 en 31-5-2018. Per maand krijgen we een tarief van € 1.102. De productie in juli 2017 is later dan de openingsmaand (juni 2017) en daarom mag deze maand volledig (1) worden meegenomen. Ook de productie in november mogen we volledig meenemen (1) aangezien de einddatum in de toekomst ligt (mei 2018). Totaal mogen we facturen 2 (1+1) maal het tarief van € 1.102.

Uitleg bij nr. 3:
Er is productie in juni, juli, oktober en november 2017 en de begin- en einddatum zijn respectievelijk 13-6-2017 en 28-11-2018. Per maand krijgen we een tarief van € 1.102. Echter mogen we de startmaand maar voor ((30 dagen in juni - / - 13 dagen in juni + 1) / 30 dagen in juni) 0,6 meenemen. Voor de einddatum mogen we (28 dagen in november / 30 dagen in november) 0,93 meenemen. De productie in juli en oktober ligt tussen de start- en einddatum in, waardoor deze maanden beide volledig meegenomen mag worden (2). Totaal mogen we facturen 3,53 (0,6 + 0,93 + 2) maal € 357.
 
Plongske, de maanden 1 t/m 12 zijn de maanden in 2017. Heb het aangepast in het voorbeeld bestand.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    13 KB · Weergaven: 23
Sorry voor het late antwoord.
Ik had effen weinig tijd en heb ook even moeten zoeken om een gepast antwoord te vinden.
Test deze even uit.
Deze kijkt of er een productie is geweest op de maand van begin van levering en ook op de maand van eind levering indien niet word er telkens 1 bijgeteld
Het is wel een draak van een formule geworden.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld roger (plongske).xlsx
    12,3 KB · Weergaven: 28
Nieuwe poging
Deze kijkt nu naar het begin van de maanden
 

Bijlagen

  • Voorbeeld roger (plongske).xlsx
    12,6 KB · Weergaven: 35
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan