• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoeken in excel met 2 argumenten, 1 resultaat

Status
Niet open voor verdere reacties.

Scuba70

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2017
Berichten
12
Beste,

gebruik maken van formule zoeken, horinzontaal, verticaal lukt me aardig.
echter ik ben nu bezig met een zoekfunctie : 2 argumenten , 1 resultaat en dat lukt me niet zo.

bijgesloten een bijlage

in tab Database zie je klant, contactpersonen en afdelingen (contactpersonen kunnen in meerdere afdelingen zitten - en klant kan meerdere contactpersonen hebben)

bij raadplegen kies ik klant en afdeling. resultaat moet dus zijn eerste contactpersoon die hij tegenkomt (mooier zou zijn dat hij meerder contactpersonen laat zien, maar weet niet hoe te tonen)

hopelijk kan iemand mij verder helpen ?
 

Bijlagen

  • helpmij3.xlsx
    10,8 KB · Weergaven: 32
Deze?
Code:
C4: =INDEX(database!$B:$B;MIN(ALS(database!$A$4:$A$8=$A4;1;9^9)*ALS(ALS.FOUT(VIND.SPEC($B4;database!$C$4:$C$8&database!$D$4:$D$8&database!$E$4:$E$8)>0;0);1;9^9)*RIJ($4:$8)))
Let op: dit is een matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter na invoeren/wijzigen.

Update:
Als je je database beetje handiger opzet kun je met draaitabellen de prachtigste analyses/rapporten maken. Zie bijlage.
 

Bijlagen

  • helpmij3 (AC).xlsx
    20,9 KB · Weergaven: 37
Laatst bewerkt:
[EDIT]
ik heb je laatste aanvulling nog niet gezien....
Ik ga er nu naar kijken....
[/EDIT]

Hallo AlexCEL,

dank voor je reactie.
Wanneer ik deze in cel C4 plaats, dan krijg ik juiste antwoord te zien.
Echter, dit werkt niet bij volgende regels. Dan kloppen de antwoorden niet of krijg ik #N/B
ik heb ook in de formule gekeken, maar komt er (nog) niet uit....
 
Laatst bewerkt:
Beste AlexCEL,

dank voor je voorbeeld met draaitabelllen.
Die zijn zeker handig, ik zie nu ook meer mogelijkheden, en zal ze ook vaker toepassen.

Dank je wel !!
 
Echter, dit werkt niet bij volgende regels. Dan kloppen de antwoorden niet of krijg ik #N/B
Heb je de opmerking onder de formule in post #2 wel gelezen en toegepast?
Let op: dit is een matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter na invoeren/wijzigen.

Succes met de draaitabellen, een heel handig onderdeel van Excel waarmee je snel grote hoeveelheden data kunt analyseren.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan