• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

boeken factuur

Status
Niet open voor verdere reacties.

AD1957

Verenigingslid
Lid geworden
27 feb 2016
Berichten
1.990
Hallo forumleden,
In de laatste jaren heb ik een boekhoud c.q. begrotingsprogramma in elkaar gezet.

Nu wil ik nog het volgende:

Bij het opslaan van de factuur in een map facturen zou ik graag willen dat blad verkoopboek wordt ingevuld met
fact nr.
datum
deb. nr.
naam
bruto bedrag
btw
netto bedrag

rekening houdende met de maand waarin de factuur is gemaakt.
facturen van januari in de maand januari etc.

Ben nu al een hele dag bezig maar krijg alleen het factuurnr ingevuld.
Alle codes die ik probeer om de rest in te vullen geven steeds een foutmelding
en ik heb dus alles maar verwijderd.
Wie kan helpen

Groet,
AlbertBekijk bijlage BOEKHOUDING A 2018.xlsb

p.s. heb niet het hele bestand meegestuurd (alleen het gedeelte wat nodig is.)
 
En nog heb je teveel meegestuurd. Om welke knop gaat het? Of waar staat de code waar deze vraag over gaat? Of mogen de helpers eerst even een stuk of 10 forms en 10 modules doornemen?

In basis is het vrij eenvoudig
Code:
Sheets("verkoopboek").cells(rows.count,1).end(xlup).offset(1).resize(,7) = array(fact nr.,datum,etc)
 
Hallo VenA,
Het gaat om de knop "boeken factuur" in het blad factuur, onder aan de layout.
Of commandbutton 5 blad Factuur
In het verkoopboek moet echter kolom 5 niet worden ingevuld.
Zelf kom ik gewoon niet verder.
 
Waar loop je tegenaan dan? Waarom moet kolom 5 niet ingevuld worden? Als er niets ingevuld hoeft te worden dan kan je deze kolom net zo goed weglaten toch?
 
Goedemiddag VenA,

Ik heb de code geplaatst op blad Factuur onder de knop "factuur boeken en opslaan"(commandbutton 4)
Na enkele wijzigingen werkt het perfect.

Echter nog 1 probleem wat ik niet krijg opgelost.

Het verkoopboek in januari boeken loopt perfect.
Als ik echter in februari wil gaan boeken loop ik tegen een probleem op, de eerste lege rij in januari wordt geselecteerd. (eigenlijk wel logisch)

Is het mogelijk om als de factuurdatum in febr. valt dat er dan de 1e lege rij in februari wordt geselecteerd (rij 69 etc.) en zo verder voor de andere maanden

kort gezegd: rij selectie afhankelijk maken van factuurdatum.

Groet en dank,
Albert
Bekijk bijlage BOEKHOUDING A 2018.xlsb
 
Hoewel het wel zal kunnen maak je het jezelf onnodig moeilijk en is het uitgangspunt verkeerd. De tab 'verkoopboek' hoort een aaneengesloten tabel te zijn waarin je de data verzamelt. Dus eerst ervoor zorgen dat je data gestructureerd is dan worden alle formulieren en code een stuk eenvoudiger. Rapportages/overzichten maken is dan een fluitje van een cent.

En anders wordt het tellen wanneer een maand begint en wanneer een maand eindigt in het verkoopboek en hierin ben je niet consequent met het aantal rijen dat je per maand reserveert wat het nog weer complexer maakt.
 
Begrijp wel dat het niet makkelijk zal gaan. Alles vloeit voort uit een boekhouding die ik ongeveer 10 jaar geleden heb gemaakt voor iemand anders.
Probeer het steeds iets sneller te maken. Ben echter steeds blijven voortborduren op het oude ontwerp. Misschien gewoon helemaal opnieuw beginnen.
Mocht je toch een oplossing hebben voor mijn vraag dan houd ik aanbevolen.
Groet,
Albert
 
Gewoon opnieuw beginnen;)

Met de kennis van VBA en Userforms die je nu hebt is het niet eens veel werk (denk ik). Probeer bij dit soort projecten te denken in databasetaal dus tabellen en niet vanuit de opmaak.

Zie in mijn kladblok de oranje cellen hoe je het ook binnen jouw huidige opmaak ± kan oplossen.
Code:
Private Sub CommandButton4_Click()
  Sheets("verkoopboek").Cells(Month([F18]) * 64 - 3, 2).End(xlUp).Offset(1, -1).Resize(, 7) = Array(Range("F20").Value, Range("F18").Value, Range("F21").Value, Range("B20").Value, Range("F76").Value, Range("F75").Value, Range("F74").Value)
End Sub

Als je meer gaat verkopen in een maand dan er in de gereserveerde ruimte past dan gaat het natuurlijk een puinhoop worden.:d

Zo hoort een voorbeeldbestand eruit te zien dus zonder ballast.
 

Bijlagen

  • BOEKHOUDING A 2018.xlsb
    159,3 KB · Weergaven: 126
Laatst bewerkt:
Goede avond,
Ik ga ermee aan de slag. Zal wel even gaan duren. Ik blijf de huidige boekhouding nog maar even gebruiken, wegens tijdgebrek.
Had tijdelijk al een oplossing. Boeken per kwartaal. En bij volgende kwartaal de eerste cel gewoon even vullen.

Groet en dank voor alle hulp,

Albert
(p.s. ik meld de vraag af, want het gaat nog weken misschien wel maanden duren voordat ik weer tijd krijg)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan