• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel vraagstuk: Database

Status
Niet open voor verdere reacties.

stephendeman

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2017
Berichten
28
Beste Excel-wizzards,

Ik heb het forum een beetje doorzocht maar kon geen antwoord vinden op mijn vraag. Voor mijn onderneming ben ik bezig met een opzetten van een database van mijn klanten en potentials. Nu hebben we veel data vergaard de afgelopen tijd in Excel. Inmiddels zijn we dusdanig gegroeid dat het zoeken naar de data steeds langer begint te duren. Nu is een geautomatiseerd systeem nog niet aan ons besteed en denk ik het goed af te kunnen met Excel (voorlopig). Wat is hetgeen waar ik nu tegen aanloop:

Ter info: Het bestand bestaat uit meerdere tabs:
1. Tab met namen (alfabetisch) met namen en een link naar de plek in het bestand (tabs)
2. Tabs met DATA die we vaak gebruiken voor een mailing of zoals nu de kerstgroet
3. Tabs met alle gegevens van onze klanten

(Ter bijlage een versimpelde versie van ons bestand)

Wat wil ik bereiken (wat dus niet lukt):

1. Dat de namen gevonden worden in het Excel bestand en mij verteld onder welke CEL deze staan. Bijvoorbeeld: "Bedrijf Fictief" > Gevonden in TAB: Rotterdam Cel A46. Deze kan ik dan weer linken. Anders moet ik 2.500 records handmatig zoeken (welke TAB en welke CEL).

2. Dat onder de TAB 'DATA STADX' ik alle basis gegevens heb die uit de TAB "STADX" komen. Ik kan bijvoorbeeld een verwijzing maken voor het opzoeken van de naam met ='STADX'!A56' maar, omdat er een (vaste) ruimte zit tussen de cellen (21 cellen) lukt het mij niet om de cellen door te trekken. Een Vlookup of Hlookup (werk met Engelse versie) werken niet en een Sumif ook niet.

Kortom 1 grote crisis hier :p. Nee, mijn Excel-kennis reikt tot daar en ik kom niet verder. Wat begon als: "Dat doe ik wel even" is uitgelopen op een lichte nachtmerrie. Ik dacht ik probeer het eerst nog even op het Helpmij forum alvorens de handdoek in de ring te gooien.

Wie of Wie is hier de Wizzard?

Bekijk bijlage Voorbeeld Database.xlsx
 
Je hebt het wel over een database, maar hoewel Excel daarvoor wel gebruikt kan worden is het dat niet. Het is en blijft een rekenblad.
Maar als ik het zo bekijk heb je genoeg aan 1 werkblad met de gegevens en een userform erop voor zoeken, invoeren en wijzigen van gegevens.
Waarbij het werkblad met de gegevens dan wel als een database tabel is ingericht en niet zoals het nu is.

Maar als het toch opnieuw opgezet moet worden kan je er beter een echte database als Access voor gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Hoi steph,
Welkom op het forum :)
Hoewel de opmerking van Edmoor over het gebruik van een Access bestand als database een veel betere oplossing is weet ik dat Excel wordt gebruikt als goedkope werkkracht.
Laat ons maar beginnen met een opmerking van Edmoor die is terecht
Maar als ik het zo bekijk heb je genoeg aan 1 werkblad
Dat klopt als een bus. Per stad of gemeente een tabblad (of twee) is gewoon onzin.
Dus alles in één tabblad.
Vanaf excel 2007 kan je 1,048,576 klanten in hetzelfde tabblad zetten.
Als je zoveel klanten hebt dan heb je volgens mij een heel succesvolle zaak.
Hier een voorzetje om alleen te zoeken en om u een plezier te doen krijg je ook het cel adres (vbtje uit de oude doos)
en mij verteld onder welke CEL deze staan.
Zo gepiept ( is dit correct Nederlands, als stomme Belg heb ik geen flauw idee:rolleyes:)
een userform erop voor zoeken, invoeren en wijzigen van gegevens.
 

Bijlagen

  • Listbox + zoeken.xlsb
    39,1 KB · Weergaven: 65
Leuke voorzet :thumb:
 
off topic
@ Edmoor, ik wilde het al een een paar dagen terug vragen.
Ben je aan het knutselen met een nieuwe avatar voor de feestdagen:)
 
Heb je m'n nieuwe avatar nog niet gezien dan? ;)
 
Net als die van jou dus ook aan de komende feestdagen aangepast :D
 
Hoi steph,
Welkom op het forum :)
Hoewel de opmerking van Edmoor over het gebruik van een Access bestand als database een veel betere oplossing is weet ik dat Excel wordt gebruikt als goedkope werkkracht.
Laat ons maar beginnen met een opmerking van Edmoor die is terecht

Dat klopt als een bus. Per stad of gemeente een tabblad (of twee) is gewoon onzin.
Dus alles in één tabblad.
Vanaf excel 2007 kan je 1,048,576 klanten in hetzelfde tabblad zetten.
Als je zoveel klanten hebt dan heb je volgens mij een heel succesvolle zaak.
Hier een voorzetje om alleen te zoeken en om u een plezier te doen krijg je ook het cel adres (vbtje uit de oude doos)

Zo gepiept ( is dit correct Nederlands, als stomme Belg heb ik geen flauw idee:rolleyes:)

Zeker, nou zoveel hebben we er (nog) niet lol. Heel handige VB en interessant, kan deze wel verbouwen tot iets bruikbaars denk ik al moet er veel gesleuteld worden om alles in 1 bestand te krijgen :D Thanks
 
Ook daar kan zo op het eerste gezicht een eenvoudige VB routine voor worden gemaakt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan