• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

De som berekenen aan de hand van de uitkomst??

Status
Niet open voor verdere reacties.

MYBS

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2017
Berichten
5
Hallo,

Ik heb weinig ervaring met Excel en vraag me af of het volgende mogelijk is:
Ik heb een aantal verschillende waarden in kolom A staan. Als je een X aantal waarden bij elkaar optelt krijg je de juiste uitkomst.
Ik heb alleen de waarden en de juiste uitkomst.
Kan ik dan op de een of andere manier Excel laten uitrekenen welke waarden bij elkaar opgeteld moeten worden om die uitkomst te krijgen? Het kan dus zijn dat er 3, 5 of 8 waarde opgeteld moeten worden.
Ik weet niet of dit mogelijk is en zo ja, welke functie je hiervoor dan moet gebruiken?

Groet
 
Hoi Jean-Paul,

Bedankt voor je reactie.
som.als was ik eerder al tegengekomen, maar ik heb verder geen criteria waaraan voldaan moet worden dus ik weet niet hoe ik dit dan zou moeten toepassen.
En als ik het goed begrijp wordt er bij somproduct waarden met elkaar vermenigvuldigd en dat is in mijn geval niet de bedoeling.

Alle tips zijn welkom :)
 
In plaats van te zeggen wat je niet wilt en wat je niet hebt kan je beter een voorbeeld van je document hier plaatsen.
Dus niet een plaatje maar een echt Excel document ;)
 
@MYBS,
Heb je een voorbeeld van de lijst van bedragen en de som waar je op uit wilt komen ?
Ik heb een VBA routine die via Trial and Error naar de oplossing zoekt.
Afhankelijk van de lengte van die lijst kan dat korter of langer duren.
 
Hallo Piet,

Ik heb geprobeerd de Excel-file bij te voegen.
Kolom B geeft de waarden aan.
Kolom F geeft de uitkomst aan (maar alleen de laatste 6 cijfers)
Een X aantal waarden uit B (kunnen vaker gebruikt worden) leiden samen tot de uitkomst.
De verschillende uitkomsten vormen op die manier een woord/zin.

Ik had gehoopt dat hiervoor een formule zou zijn.

Bekijk bijlage Puzzel.xlsxBekijk bijlage Puzzel.xlsx
 
Dat is zeker een puzzel !
Ik zal er morgen naar kijken.
 
@MYBS,
Ik heb er nog eens naar gekeken, maar ben niet zeker wat precies de bedoeling is.
Zou je in de Excel file met de hand een voorbeeld kunnen aangeven van wat het gewenste resultaat is?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan