Andere computers in mijn netwerk toegan geven tot windows 10 pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

DirkQ

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2005
Berichten
311
Ik heb in mijn thuis netwerk verschillende computers draaien met verschillende besturingssystemen.
Een "hoofd computer" draait sinds kort op windows 10.
Dan zijn er nog een laptop met Linux Lubuntu 17.10 (met samba netwerk) en twee ontwerp computers met Windows XP.
Op die XP computers gebruik ik software die niet meer wil draaien onder win7 en hoger. (upgrades zijn geen optie omdat ze onbetaalbaar zijn of onwerkbaar)
Netwerk Verbinding tussen de XP computers en de linux laptop loopt vlekkeloos.
Ik kan in Windows 10 geen enkele mogelijkheid vinden om mijn andere netwerk computers toegang te geven.
Ik kan nergens vinden hoe ik Windows 10 in mijn netwerk groep kan toevoegen..
Eigenlijk kan ik niks vinden wat in windows 7 nog aardig simpel was en met windows 7 had ik ook geen enkel probleem in het netwerk.

Wat ik heb gedaan : thuiswerk ingesteld, bestand en printerdelen ingesteld, schijven gedeeld en dat was altijd voldoende.

Met mijn Windows 10 computer kan ik wel op de de XP en linux schijven komen.
Maar met mijn XP computers kan ik niet in de windows 10 schijven komen en dit toch belangrijk voor wat ik doe.
Als ik nu een bestand van mijn Windows 10 nodig heb moet ik er naartoe lopen om het vandaar uit naar mijn XP computers kopiëren of ik loop de hele tijd heen en weer met een USB schijf..

Op de XP en Linux computers zie ik de Windows 10 computer wel in het netwerk maar krijg dus op geen enkele manier toegang.
Doorgaans vind ik de oplossing wel op google maar dit keer niet.

Als ik mijn andere computers moet aanpassen vind ik het ook prima als ik maar weer toegang heb
Wat moet ik doen om met Windows XP toegang te krijgen tot Windows 10 in het zelfde netwerk?
 
Er zijn een aantal standaard settings in windows 10 die anders zijn dan in vorige versies:

1) standaard kan sharing alleen met user details. Dwz, alleen met een username en password van een geldig account op de windows 10 PC.
2) Standaard encryptie van de verbinding gebeurd met cifs 2. Dat zou met de juiste CIFS instelling op linux geen probleem moeten zijn, maar mogelijk wel voor XP (ik weet niet meer zeker welke niveau XP ondersteund)
3) standaard rechten zijn strikter op sommige directories. controleer of "EVERYONE" in het lijstje met accounts staat van de share

Voor 1 en 2 kun je het makkelijk testen via de settings (ik heb Engelse versie)

settings -> network & internet -> network & sharing center -> change advanced sharing settings -> (naar beneden scrollen) "all networks" 'uitklappen' -> "turn off password protected sharing" en "enable file sharing with devices that use 40 or 56 bit encyption"

Vervolgens opnieuw proberen (nadat je zeker weet dat "everyone" in ieder geval leesrechten heeft op de share)
 
Ik heb het settings verhaal uitgevoerd en ik kan nu WEL de gedeelde schijven op de windows10 computer zien.
Maar als ik een schijf wil openen krijg ik [toegang geweigerd tot bestand \\win10computer\c!]
Dan kun je nog als administrator een naam en wachtwoord opgeven maar wat ik ook probeer ik krijg geen toegang.
Het weigerscherm geeft dan [fout tijdens uitvoeren programma c:\totalcommander\tcmadmin.exe 2396 ATHLON64\administrator] (ATHLON64 is de XP computer naam)
Doe ik met [my network places] krijg ik de melding [\\win10computer\d is not accessible. you might not have permission to use this network resource. Contact the administrator -blablabla-]

Ik heb het e-mail adres geprobeerd, de naam die ik als windows 10 User heb niks wil
Ik heb eens naar de share mogelijkheden gekeken in Windows 10 en waar ik bij windows 7 een gebruiker kon toevoegen krijg ik nu een veld [Object naam] ik kan daar geen naam invullen, wordt niet geaccepteerd.
Trouwens wat er met "object" wordt bedoeld kan ik nergens terug vinden...

Zo ver ben ik dus nu...
Ik ben beslist geen digibeet maar er staan enorm veel onbegrijpelijke termen in windows 10 die ik nog in geen enkel ander systeem heb gezien , net als dat [object naam] object kan alles zijn van een drol tot een computer...
 
Laatst bewerkt:
Volgens je verhaal probeer je op de hele "C" en "D" schijf te komen. Heb je deze geshared of alleen lagere directories?

rclick op een directory die je delen -> properties -> sharing tab -> "advanced sharing" -> share aanvinken -> permissions -> everyone read
 
Ik heb hele schijven geshared als "data bakken" op de andere computers en heb dus de ook de schijven op de windows10 pc zo geshared
at is inclusief de advanced sharing, maar zelfs al zet ik ze open dat iedereen alles mag doen, ik krijg telkens dat inlog/wachtwoord scherm dat nergens op reageert wat ik er ook invul ..
 
Activeer allereerst het administrator account


Kijk of het volgende helpt:
Kijk of je Windows 32- of 64bits is. Hier staat een beschrijving hoe je kunt kijken of je een 32 of 64 bit versie van Windows hebt

64bit:
Stap 1:
Open Kladblok. Klik op Start → Alle Programma's → Bureau-Accessoires → Kladblok.
Kopieer onderstaande code:
takeown /f %windir%\SysWOW64\srvsvc.dll
icacls %windir%\SysWOW64\srvsvc.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\SysWOW64\srvsvc.dll
takeown /f %windir%\SysWOW64\browser.dll
icacls %windir%\SysWOW64\browser.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\SysWOW64\browser.dll
takeown /f %windir%\SysWOW64\listsvc.dll
icacls %windir%\SysWOW64\listsvc.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\SysWOW64\listsvc.dll
takeown /f %windir%\SysWOW64\provsvc.dll
icacls %windir%\SysWOW64\provsvc.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\SysWOW64\provsvc.dll
takeown /f %windir%\SysWOW64\fdphost.dll
icacls %windir%\SysWOW64\fdphost.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\SysWOW64\fdphost.dll



Ga naar Bestand - Opslaan als.
Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
Bij "Bestandsnaam" zet je:repairservices.bat.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).
Klik op de knop Opslaan. Rechtsklik → repairservices.batAls administrator uitvoeren



Stap 2:
Open Kladblok. Klik op Start → Alle Programma's → Bureau-Accessoires → Kladblok.
Kopieer onderstaande code:
@ECHO OFF
IF EXIST "%userprofile%\desktop\log.txt" DEL /Q "%userprofile%\desktop\log.txt"
ECHO Reconfigure Services>>"%userprofile%\desktop\log.txt"
FOR %%S in (
"LanmanServer"
) DO (
>>"%userprofile%\desktop\log.txt" (
ECHO %%S
SC CONFIG %%S start= auto))
FOR %%T in (
"Browser"
"fDPHost"
"HomeGroupListener"
"HomeGroupProvider"
) DO (
>>"%userprofile%\desktop\log.txt" (
ECHO %%T
SC CONFIG %%T start= demand))
START notepad "%userprofile%\desktop\log.txt"

Ga naar Bestand - Opslaan als.
Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
Bij "Bestandsnaam" zet je:fixservice.bat.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).
Klik op de knop Opslaan.
Rechtsklik → fixservice.batAls administrator uitvoeren

Herstart je pc. Kijk of het probleem nog is of niet.


32bit:
Stap 1:
Open Kladblok. Klik op Start → Alle Programma's → Bureau-Accessoires → Kladblok.
Kopieer onderstaande code:
takeown /f %windir%\System32\srvsvc.dll
icacls %windir%\System32\srvsvc.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\System32\srvsvc.dll
takeown /f %windir%\System32\browser.dll
icacls %windir%\System32\browser.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\System32\browser.dll
takeown /f %windir%\System32\listsvc.dll
icacls %windir%\System32\listsvc.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\System32\listsvc.dll
takeown /f %windir%\System32\profsvc.dll
icacls %windir%\System32\profsvc.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\System32\profsvc.dll
takeown /f %windir%\System32\fdphost.dll
icacls %windir%\System32\fdphost.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\System32\fdphost.dll



Ga naar Bestand - Opslaan als.
Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
Bij "Bestandsnaam" zet je:repairservices.bat.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).
Klik op de knop Opslaan. Rechtsklik → repairservices.batAls administrator uitvoeren



Stap 2:
Open Kladblok. Klik op Start → Alle Programma's → Bureau-Accessoires → Kladblok.
Kopieer onderstaande code:
@ECHO OFF
IF EXIST "%userprofile%\desktop\log.txt" DEL /Q "%userprofile%\desktop\log.txt"
ECHO Reconfigure Services>>"%userprofile%\desktop\log.txt"
FOR %%S in (
"LanmanServer"
) DO (
>>"%userprofile%\desktop\log.txt" (
ECHO %%S
SC CONFIG %%S start= auto))
FOR %%T in (
"Browser"
"fDPHost"
"HomeGroupListener"
"HomeGroupProvider"
) DO (
>>"%userprofile%\desktop\log.txt" (
ECHO %%T
SC CONFIG %%T start= demand))
START notepad "%userprofile%\desktop\log.txt"

Ga naar Bestand - Opslaan als.
Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
Bij "Bestandsnaam" zet je:fixservice.bat.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).
Klik op de knop Opslaan.
Rechtsklik → fixservice.batAls administrator uitvoeren

Herstart je pc. Kijk of het probleem nog is of niet.


Kijk vervolgens of in de configuratie van je netwerkadapter:
  • Client voor Microsoft Netwerken
  • Bestands- en printerdeling voor Microsoft Netwerken
staat ingeschakeld.

bestandsprinterdeling.png
 
Laatst bewerkt:
Ik heb sinds vrijdagavond het huis vol met licht hulp behoevende kerstvakantie logees, het kan dus een paar dagen duren voor ik het kan proberen.
Maar ik hou je op de hoogte.
 
Ik ben er weer..
Met dat batch bestand krijg ik "bestand niet gevonden"
Mijn zoon was hier ook gedurende de kerst naar oud en nieuw week en hij had zijn computer ook mee en dat is best handig dan.
Maar samen kwamen we er ook niet achter hoe een schijf volledig deelbaar te maken.
Daarna hebben op alle betrokken computers met niet XP afhankelijke software die in windows 10 absoluut niet wil draaien Windows 10 gezet maar dit veranderde ook niks aan het probleem dat ik niet volledige schijven kan delen.

We ontdekten wel dat mappen op die schijven afzonderlijk deelbaar zijn en ik heb daar een beetje kromme oplossing mee bedacht.
Ik heb op elke schijf een "mastermap" gemaakt en vervolgens de hele inhoud van die schijf daarin verplaatst.

In elk geval kan ik zo weer de normale dingen doen die ik gewend ben maar blijf me af vragen waarom het allemaal zo moet.
Het lijkt wel dat ze iedereen maar "in de cloud" willen hebben en dat is iets wat ik categorisch verdom omdat ik Microsoft niet verder vertrouw dan ik het weg kan gooien.
Ik heb ook al die telemetrie en spionage troep uitgegooid en (hoop ik) alle reclame bende, waar ik helemaal niet op zit te wachten, en zo werkt windows 10 prima tot zover..
Maar dat is een heel ander verhaal
 
Laatst bewerkt:
nou deze oplossing is dus geen oplossing, elke keer als in een nieuwe map in die X-schiijf map maak moet ik die weer apart delen
Ik begin dit knap waardeloos te vinden en begin al aan terug gaan naar windows 7 te denken
 
Dat bovenste plaatje moet kloppen bestandsprinterdeling.png
En dan R-muis op de schijf en dan naar eigenschappen, de tab delen, geavanceerd delen, vinkje bij deze map delen, machtigingen, toevoegen, type jouw naam in het veld eronder, kies voor "Naam controleren" OK en zet op het scherm de lees/schrijf vinkjes, klik toepassen of ok.
Klaar.
Ik heb totaal geen thuisnetwerk ingesteld, doe het zo.
 
Ik heb alle suggesties geprobeerd, niks werkt.
Terwijl ik toch dacht dat allemaal windows10 computers met el kaar zouden kunnen communiceren?
Naar mijn ervaring is de complete schijf inhoud delen met een andere W10 pc in een netwerk onmogelijk..
Er zal misschien wel een manier voor zijn maar Microsoft heeft het onmogelijk gemaakt om dit op een normale begrijpelijke manier in te stellen.
Ik ben van Windows 10 genezen ik heb het van alle computers af geflikkerd en overal weer Windows 7 op gezet.
Alle pc's aan het thuis werk toegevoegd, schijven gedeeld è voila het werkt gewoon zonder verdere acrobatische toeren.

Buiten mijn probleem , in mijn ogen is Windows 10 een waardeloze poging om android e.d. te imiteren met hun Windows 10 "app shop" e.d.
En het is zo lek als een mandje, hackers hoeven geeneens kunsten uit te halen om je gegevens van je pc te krijgen, Windows 10 deelt het toch wel automatisch met internet cloud en online drives en stuurt natuurlijk netjes elke keyboard aanslag naar micro$$$$oft...
Zet voor de aardigheid maar eens de Commodo firewall Op windows 10 , je schrikt je te pletter wat er allemaal stiekem naar buiten probeert te komen..
En om dat te beschermen, gooit windows na verloop van tijd de comodo firewall in quarantaine als ongewenste software of wist het gewoon, dat is tenminste wat mij overkwam toen het na een update ineens was verdwenen.
Dat zijn de dingen die ik al heb gevonden, en dan heb ik nog niet eens dieper gegraven naar de ongetwijfeld ingebouwde achterdeurtjes en exploits
BAH ik vind het een Kilo Uniform Tango systeem

Zoals ik al zei Ik ben van Windows 10 genezen ...

Hehe dat is er uit..


Beschouw dit topic maat als opgelost : gewoon bij windows 7 blijven en mocht de ondersteuning daarvan stoppen, een Linux alternatief zoeken..
 
Laatst bewerkt:
Je kan de vraag nu als opgelost markeren of op het vraagteken klikken.
attachment.php
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan