Waarom bepaalt windows update hoe ik mijn pc gebruik?

Status
Niet open voor verdere reacties.

bouncer1980

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2006
Berichten
317
ik word helemaal gestoord van die automatische update in windows 10, die je niet zelf kunt uitschakelen, wordt maar gewoon automatisch geïnstalleerd zonder melding en pas bij afsluiten pc zie je de melding bijwerken komen.
Allemaal prima als het alleen beveiligings updates betreft, maar kan toch niet zo zijn dat windows voor mij gaat veranderen waarmee mijn foto's en film bestanden etc geopend worden. Foto's worden ineens met foto viewer van windows geopend ipv mijn eigen geïnstalleerde picasa, film bestanden worden ineens door een windows programma geopend.

Zijn er meer mensen die hier tegenaan lopen? En is hier iets aan te doen?
 
Leesvoer: https://gadgets.ndtv.com/laptops/features/how-to-disable-windows-10-automatic-updates-728049

Echter wordt ook daar al aangegeven: Windows 10 Pro users have an option to delay the updates they receive, but if you are on Windows 10 Home, there isn't much you can do about it.

In Windows 10 kun je gemakkelijkste, mits je Windows 10 pro hebt, de updates weer ouderwets laten notificeren dat er update klaar staan. Zoals dat in Windows 7 etc. het geval was.
In geval van Windows 10 Pro:

Via gpedit.msc (in start>uitvoeren) kun je een policyregel aanmaken voor Windows update.
Onder Computerconfiguratie > beheersjablonen > Windows-onderdelen > Windows Update > Automatische updates configureren > Optie 2 kiezen.

De tool die in bovengenoemd stukje leesvoer gebruikt wordt heb ik geen ervaring mee.

Bij Windows 10 home zul je iets meer werk moeten verzetten. Dan kun je de Windows update service uitschakelen.
Echter ontvang je dan helemaal niets meer.
Wil je handmatig een update ronde doen, schakel dan eerst de service weer in, updates installeren, en dan weer uitschakelen.

Weet je zo of je Windows 10 home of Pro gebruikt?
 
Laatst bewerkt:
hoi, bedankt voor je heldere antwoord.
Helaas de home editie :)

op zich heb ik nog niet zo n moeite met de automatische updates, echter wel met het feit dat er zomaar programma's worden bepaald die bepaalde bestandstypen openen. Dat mag een gebruiker toch hopelijk nog zelf bepalen?
 
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate]

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate\AU]
"NoAutoUpdate"=dword:00000001

In notepad het bestand als updatefix.reg opslaan en dubbelklikken, reboot, je mist dan wel alle updates.
 
Bij configuratie kun je dan toch weer de default instellen? Of bij het andere programma zelf. Ik heb de indruk dat Microsoft dit doet omdat dan de voorwaarden van hun programma gewijzigd zijn. En doordat hun programma weer opstart ga je automatisch akkoord met de nieuwe voorwaarden. Bij Windows 7 heb ik dat ook wel eens.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan