Laptop harde schijf.

Status
Niet open voor verdere reacties.

tuurke

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2002
Berichten
992
Wat verandert er indien ik in energie de harde schijf op "nooit" uitschakelen zet ?
Kan dit problemen veroorzaken ? Actueel 10 en 20.
Energie.jpg

Misschien nog vermelden: mijn vraag is ivb met slaapstand en sluimerstand die ik meestal gebruik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als het een klassieke draai harde schijf is, dan zou ie eerder stuk kunnen gaan. Eea hangt wel af hoe je de laptop gebruikt, continu als gamer of met grote pauzen..
Als gamer heeft het geen zin... die schijf moet toch continu draaien...
De 2 standjes ... dan draait ie niet dus dat heeft er niks mee te maken..
 
Kijk, je hebt verschillende energieschema's om daartussen snel en gemakkelijk te kunnen kiezen. Een strikte instelling is dus nooit een verkeerde keuze omdat ze onderling moeten verschillen.

De kleine harde schijven draaien gemakkelijk uit stilstand naar volle toeren en zijn gemaakt voor laptops die, zoals u zelf al aangeeft, veel open en dicht klappen (slaapstand) maar de degelijkheid is na te gaan door het model harde schijf te zoeken op review's. Gaan ze snel stuk dan zou ik ze niet vaker uit laten schakelen dan de bedoeling is. Iets draaiende houden vergt altijd minder dan aan zetten.

Bij energiebeheer heb ik zelf altijd dat ik het apparaat nét nodig heb wanneer iets uitschakelt. Dan heeft dat bepaalde gekozen schema op dat moment geen zin. Zou je veel erbij weglopen en de accu vol willen houden maar het systeem nog wel beschikbaar dan zal het meteen meer nut hebben dat alleen de harde schijf uitschakelt.
 
Mijn laptop is meer dan 7 jaar oud. Draait de ganse dag maar gaat of zet ik regelmatig in slaapstand of sluimer.

Ik heb een beurssysteem dat de ganse draait en constant de koersen van mijn excel toepassing bijwerkt.
Door een wijziging in het beurssysteem (wijziging van aanvoerder van korsen) stel sinds enkele weken vast dat na een langere periode van slaap of sluimer de koersen in excel niet meer worden bijgewerkt en ik mijn excel hiervoor opnieuw moet opstarten.
Daar tegenover draait het beurssysteem steeds normaal door na slaap of sluimer.
Daarom stelde ik de vraag ivm de schijf.
 
Het laten draaien, vergt weinig van een harde schijf aangezien deze op den duur ook op andere punten versleten zou kunnen zijn. Tien jaar zou die mee gaan (zeker economisch), dan draait die vast en zeker nog en is bovendien op dezelfde temperatuur gebleven en hoefde niet vaak te beginnen.
 
In feite weet ik nog steeds niet welke het verschil is tussen de actuele gegevens zoals die nu in "energie" staan en de schijf tussen de schijft nooit lateb stoppen in slaap of sluiper.
 
De harde schijf stopt ook in de slaap of sluimerstand maar dan worden er de gegevens die in het geheugen staan eerst naartoe geschreven.

Zoals nu staat de slaap of sluimerstand niet ingeschakeld dus programma's blijven geladen en actief en stopt alleen de harde schijf na 10 minuten of 20 minuten (de keuze voor 20 minuten bij netstroom-gebruik moet je in de lijst zo te zien nog aanklikken).

Het enige wat je dan merkt aan verschil, dat is dat na 10 of 20 minuten inactiviteit de schijf begint met draaien als je de muiscursor of het toetsenbord beroerd. Het is alleen stroombesparing voor de harde schijf. De harde schijf moet dan niet zijn aangesproken door een programma of deze begint denk ik opnieuw 10 of 20 minuten te tellen. Evenzo begint de harde schijf weer met draaien wanneer deze nodig is.
 
Volgens mij heeft energiebeheer weinig te maken met de duurzaamheid van een schijf maar alles met het energieverbruik van de computer. Wil je dat begrijpen moet je lezen wat er daar staat bij de uitleg.
Een energiebeheerschema is een verzameling hardware- en systeeminstellingen die wordt gebruikt om het energieverbruik van uw computer te beheren. Met energiebeheerschema's kunt u het energieverbruik van uw computer verlagen, de prestaties optimaliseren of een balans tussen beide instellen. Zie Accustroom besparen voor informatie over het verlengen van de levensduur van de accu van uw laptop.
Bij tuurke staat die op gebalanceerd en dat is het meest gunstige.

Gebalanceerd Dit schema biedt u volledige prestaties wanneer dat nodig is en bespaart energie gedurende perioden waarin er geen activiteiten op de computer plaatshebben. Dit is het beste energiebeheerschema voor de meeste mensen.

Dus de vraag is wat is het verschil in energieverbruik in de huidige situatie met de actuele gegevens en als je de harde schijf op nooit uitschakelen zet. Wat verbruikt een dergelijke HDD dan? Weegt dat op tegen de eventuele nadelen? Dan moet je de Help zelf maar even lezen. Daar staat ook een uitleg over de besparing op accustroom.

Hier vindt u antwoorden op enkele veelgestelde vragen over energiebeheerschema's.
Omdat ik een desktop-pc heb en in het verleden problemen heb ondervonden als de harde schijf uitschakelde heb ik dat op nooit gezet. Hoge prestaties en nooit dan maar meer energieverbruik. Bij een laptop zal energieverbruik (accu) meer impact hebben.
 
Laatst bewerkt:
Begrijp ik het goed (sorry).
Bij het sluiten van mijn deksel gaat de laptop in sluimerstand en draait zoals ingesteld niet meer.
Als ik aan de aan/uit knop raak, ontwaakt de laptop uit sluimerstand.
Als ik in sluimerstand ben en gekoppeld aan netstroom lijken mijn gegevens wel bijgewerkt te worden.

Doe ik zelfde op gekoppeld op accu wordt er bijwerkt.

Normaal ?
 
Senso, jouw bericht is gekomen nadat ik het mijne doorstuurde. Ik lees het na.

Mijn vraag gaat in ieder geval niet over "energieverbruik". De laptop doet dienst als desktop en als de accu laag niveau aanduid schakel ik over naar netstroom.
Het is enkel het bijwerken van de gegevens die binnen gekomen zijn tijdens de sluimerstand en die worden na het ontwaken niet altijd bijgewerkt (zie laatste bericht).

Daarom dacht ik: schakel ik de schijf "nooit" uit het probleem hiermee op te lossen...niet dus.
 
mijn vraag is ivb met slaapstand en sluimerstand die ik meestal gebruik.
Daar is onlangs nog een hele discussie over geweest op Helpmij.nl. Ik gebruik deze niet en ik denk dat je dan zelf de juiste instelling moet kiezen. Lijkt mij dan niet wenselijk om de HHD onnodig te laten draaien. Wat in post8 staat is een beetje onduidelijk.
De harde schijf stopt ook in de slaap of sluimerstand maar dan worden er de gegevens die in het geheugen staan eerst naartoe geschreven.
Als dat waar is, wat is het probleem dan? Dan zet de schakelaar op Nooit, immers is die uit de slaap of sluimerstand dan werk je toch op de laptop!
Alfred schrijft:
Bij energiebeheer heb ik zelf altijd dat ik het apparaat nét nodig heb wanneer iets uitschakelt.

Het is enkel het bijwerken van de gegevens die binnen gekomen zijn tijdens de sluimerstand en die worden na het ontwaken niet altijd bijgewerkt (zie laatste bericht).
Prima. Was niet helemaal duidelijk in de beginvraag. Lijkt mij dan een ander probleem. Komen die gegevens überhaupt wel binnen in slaap- en sluimerstand en waar staan die dan in de wachtrij? Ik moet afhaken want daar heb ik mij nooit mee beziggehouden.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie door de bomen het bos niet...
Stopt de harde schijf in sluimerstand of slaapstand wel of niet ?
 
Door een wijziging in het beurssysteem (wijziging van aanvoerder van korsen) stel sinds enkele weken vast dat na een langere periode van slaap of sluimer de koersen in excel niet meer worden bijgewerkt en ik mijn excel hiervoor opnieuw moet opstarten.
Daar tegenover draait het beurssysteem steeds normaal door na slaap of sluimer.Daarom stelde ik de vraag ivm de schijf.
Das natuurlijk logisch... een laptop in slaap- of sluimerstand kan geen actuele gegevens verwerken en als dat noodzakelijk is moet je dus jouw laptop permanent aan laten....
Als de beurzen het voor jou heel goed doen.... dan zou ik me niet druk maken over de slijtage van jouw harde schijf... die heb je allang terug verdient als je goed boert... :cool:
Een fatsoenlijke SSD (250-500 GB) zou een goed stil en meestal een duurzamer alternatief zijn. Van het plaatsen van een SSD in mijn subnotebook Dell D430 uit 2009 (!!) heb ik heb nooit spijt gehad, Win7 draait er ontzettend soepel op, Win10 duidelijk veel stroever door de 2 GB max te plaatsen RAM.
 
Het punt is hier dat een programma wel actief blijft als op netstroom maar daarentegen als op de accu aangesloten dan moet er iets gedaan worden om de gegevens van het programma weer bij te gaan werken na het ontwaken. Vanwaar het verschil?

Dit ligt niet aan de harde schijf.

Als de spanning van de batterij onder een bepaald minimum komt dan gaat de laptop van slaapstand over in sluimerstand. Bij de wat langer al gebruikte batterijen kan deze waarde al meteen bereikt zijn waardoor de diepere sluimerstand direct al wordt geactiveerd.

Lees het hier na: https://ondernemingsdatabank.indica...__hoe_werkt_het_/NLTAITAR_EU151206/50/related

Als de batterij in de slaapstand een onder*grens bereikt, zal de laptop in sluimerstand gaan.
 
Idd ligt niet aan de HD... in elke van die 2 standen worden er geen gegevens verwerkt, begrijp ik het probleem wel goed, zo ja... laten we het niet ingewikkelder maken dan dit...
 
Stopt de harde schijf in sluimerstand of slaapstand wel of niet?
Die stopt volgens mij.
Door een wijziging in het beurssysteem (wijziging van aanvoerder van korsen) stel sinds enkele weken vast dat na een langere periode van slaap of sluimer de koersen in excel niet meer worden bijgewerkt en ik mijn excel hiervoor opnieuw moet opstarten.
Daar tegenover draait het beurssysteem steeds normaal door na slaap of sluimer.
Ik kan Alfred2 en Route99 redelijk volgen maar geef nu eens direct antwoord op de vraag waarom het programma van het beurssysteem wel doordraait en Excel dan niet? Dat is dan de vraag waar het hier om draait.
 

Dus "hibernate," wat laptops typisch doen, is verkeerd vertaald. Geen Sluimeren maar Winterslaap.

Bij slaapstand van een laptop (!) blijft alles in het geheugen staan want deze moet binnen seconden en bij het openklappen meteen weer kunnen werken. Daardoor is er verbinding met het on-line programma gebleven neem ik aan, waar bij het naar de schijf schrijven van het geheugen, om echt helemaal af te kunnen sluiten, het programma opnieuw moet inloggen. Hierdoor moeten niet alleen tussentijdse maar al de gegevens weer worden opgehaald. Dat zal voor Excel het verschil maken voor wat het op dat moment kan doen.
 
Excel moet je verversen met F5 of je moet er wel iets slims in zetten om het automatisch te laten doen...
Als je op MP of Tweakers was en je zet hem in bijv de hybernate stand, dan komen de meldingen automatisch binnen via de website zonder te verversen. Dus die websites zitten anders in elkaar, net on-line programma van het beurssysteem, dat vraagt zelf actie.. is er nog wat voor mij dat ik moet weten.....
En dat doet Excel niet standaard zover ik weet....
Met een timer in Excel (via VBA?) die telkens de inhoud laat verversen zou wellicht in de buur van de dynamiek van het programma van het beurssysteem komen.

Drukke dag gehad, moe (oa een verhuizing) , kijk zelf even hier tussen voor een betere automatisch update van Excel data input.
https://www.google.nl/search?client...0JbYAhVKAsAKHWzcCh4QvwUIJCgA&biw=1016&bih=798
 
Ik heb hybride slaapstand ingeschakeld en zowel langs "accu" als over "netstroom" lijken, na een slaapperiode van een tweetal uren, de gegevens te worden bijgewerkt.

De bevestigende test volgt morgen.

Iedereen bedankt voor de hulp.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan