mail verzend niet als ik php file bepaalde naam geef

Status
Niet open voor verdere reacties.

fsasfsas

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2006
Berichten
429
Dag

Ik heb een vreemde fout en wellicht kunnen jullie me helpen de oplossing te vinden.
Ik weet namelijk totaal niet waar ik moet zoeken.

Ik had een bestand cont.php wat niet helemaal correct werkte. Met name het verzenden van mail ging niet helemaal lekker (gewoon via mail van php, deze ging niet via phpmailer). Die ellende met verzenden bleek een probleem bij de provider (blacklist) maar dat wist ik niet. Heb daarom in de code zitten rommelen om het werkend te krijgen en daarmee juist een werkend onderdeel verpest. Er waren teveel wijzigingen (ook op ander gebied) om terug te gaan naar de backup. Het duurde namelijk nogal een poosje voor ik in de gaten had dat die mailfunctie niet meer goed werkte.

Ik heb vervolgens nog eens wat wijzigingen gemaakt in die code, maar nu in een kopie die cont2.php heette tot het naar wens was. Dat bestand werkt nu goed. Het vreemde is nu dat, als ik dit bestand rename naar cont.php de mail niet werkt. Als ik het bestand een andere naam geef, gaat het goed. Allerlei andere dingen (echo van andere teksten) blijven wel goed gaan daarom veronderstel ik dat het niet de cache is. De cache had ik voor de zekerheid ook geleegd en dan zouden ook die echo dingen niet vernieuwen. Wat zie ik over het hoofd? Als ik dus het bestand cont2.php (of welke naam dan ook) run in de browser gaat het goed. Als ik dat bestand hernoem naar cont.php pakt ie wel de vernieuwde echo's (dus hij pakt niet een pagina uit de cache) maar de mail gaat niet goed.

Ik zit echt op een dood spoor.

het zou fijn zijn als iemand enig idee had waar ik naar moet kijken.

groetjes, Anjo
 
Misschien is het de opcache. Maar dat moet na een kleine minuut wel zeker bijtrokken zijn.
Het bestand zou dan geheel worden gecached, en niet per functie.

Dus ik denk dat je mail wederom ergens op stuk loopt. Ikzelf raad phpMailer aan omdat deze eenvoudig te debuggen is bij dergelijke problemen, en je kan het altijd ombuigen naar SMTP i.p.b. sentmail.
 
Ik heb wel al eerdere PHP mailer aangeraden gekregen maar omdat dit de enige plek was waar ik mail nodig had en de code al geschreven was heb ik het maar zo gelaten. Naar omdat ik het nu niet meer werkend krijg onder die naam (wel dus onder een andere) zit ik momenteel inderdaad phpmailer tutorials te bekijken...
Misschien beter om geen energie te steken in wat er nu mis is maar om energie te steken in phpmailer

Dank. ik ga gewoon niet verder zoeken en op phpmailer over.
groetjes, Anjo
 
Kan ik trouwens, om dat simpelweg eens te proberen, die opcache straffeloos legen?

Code:
opcache_reset()
in een php bestand plaatsen en dat runnen in browser?
 
je zou het in datzelfde script kunnen runnen als eerste.
 
Dag

ik ben aan het lproberen phpmailer werkend te krijgen maar het lukt me niet.
Alle tutorials die ik tot op heden bekeken heb, geven een ander beeld dan wat ik download van GITHUB. En het example wat daar staat, krijg ik niet werkend (ik gebruik composer niet).
Ik zie voortdurend in tutorials verwijzingen naar een autoloader maar die zie ik nergens.
Ik gebruik procedural php dus ik heb ook geen flauw idee wat waar moet staan.
Zou iemand me willen helpen? meer specifiek
Ik heb een dir die heet
Code:
PHPMailer-master
daarin zit weer een dir die heet
Code:
PHPMailer-master
daarin zitten meerdere files en twee dirs, waaronder src
in die src dir zitten de volgende files:
Code:
Exception.php
OAuth.php
PHPMailer.php
POP3.php
SMTP.php

wat moet ik in hemelasnaam boven de volgende code zetten om het werkend te krijgen?
PHP:
<?php

$mail = new PHPMailer(true); 
$mail->addAddress('test@bla.nl');
$mail->setFrom('test@bloe.com');
$mail->Subject = 'Here is the subject';
$mail->Body    = 'This is the message body';
if (!$mail->send()) {
   echo "not sent";
}
else {
   echo "sent";
}

?>

Ik begrijp niet wat ik waar moet includen. Graag hulp.
 
require '../vendor/autoload.php'; does it all!
 
er staat nergens een '../vendor/autoload.php'
dat is de foutmelding.
Die komt immers niet als ik geen composer gebruik.
dat is mijn probleem.
 
Waarom gebruik je geen Composer? Je kan hiermee wel alle losse library's (vendors) op orde houden en makkelijk updaten.
Dit kan je prima installeren op je ontwikkelopgeving.

Anders kan je phpMailer ook los installeren, en de bestanden uit de src map includeren.
 
Ik gebruik composer niet omdat ik dat tot op heden nergens voor nodig had. Dit is niet mijn beroep. Ik maak deze website eenmalig en heb daarom ook dergelijke tools nog niet gebruikt.

Ik heb maar op 1 plek die mail nodig. Vandaar de keuze voor de "gewone" mail ipv phpmailer. Maar dat bleek dus niet handig om te debuggen. Maar om nou voor phpmailer over te gaan op composer is ook weer zowat. Dat wil ik liever niet doen als het niet nodig is.

Het zijn dus de bestanden uit de scr map die ik moet includen? ik dacht al zoiets gezien de namen maar zeker weten deed ik het niet.
Ik wil ook liever niet composer gaan gebruiken. Ik snap dat het toegevoegde waarde kan hebben maar vooralsnog zou ik het dan alleen gebruiken voor PHPmailer. Ik voorzie niet dat ik het in de toekomst nog veel nodig zal gaan hebben. Kortom: liefst zonder composer. Ik zal morgen eens proberen de mikmak in de src folder te includen.

dank

groetjes, Anjo
 
Nog een kleine toevoeging: ik gebruik geen ontwikkelomgeving (tenminste, ik neem aan dat je daarmee iets van XAMMP of vergelijkbaars bedoelt?). Omdat het iets eenmaligs is, zet ik het rechtstreeks op het web bij een provider.

groetjes, Anjo
 
Je kan er een keer naar kijken natuurlijk, het maakt je werkt een stuk makkelijker. En je hoeft niet live te sleutelen aan je site waarbij bezoeker geconfronteerd worden met debug-momenten en rare errors.

Je moet inderdaad de bestanden uit de /src map includeren.
 
Dag

@PHP4U:
Ik ga vandaag eens proberen of ik het met die src programma's aan de praat krijg

@bron:

dank je wel. Even snel gekeken. het aanroepen ziet er inderdaad eenvoudig uit. Wel zijn de bestanden van de PHPmailer hele andere dan de bestanden die ik nu met de download krijg (vandaar ook mijn probleem want die nieuwere bestanden hadik nog niet in een tutorial kunnen vinden).
Ook dit ga ik eens proberen.

Jje zou toch mogen hopen dat het met deze twee mogelijkheden gaat lukken.

dank voor jullie hulp!

groetjes, Anjo
 
Ik zou wel oppassen met de download van Bron. Want enige tijd geleden zat er een kritiek veiligheidslek in. Dus pak liever devrecente, en includeer die bestanden uit de /src dan.

Mocht je zin hebben kan jezelf ook een autoloader maken.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou wel oppassen met de download van Bron. Want enige tijd geleden zat er een kritiek veiligheidslek in. Dus pak liever devrecente, en includeer die bestanden uit de /src dan.
allemaal? Of is er slechts eentje nodig?
Ik ga het proberen maar ik acht de kans aanwezig dat ik terugkom en hier hulp bij vraag. Hopelijk mag dat.

Mocht je zin hebben kan jezelf ook een autoloader maken.
Ik denk niet dat dat er van gaat komen. ik leer graag en in zoverre zou ik dat wel willen doen maar... zoals ik al aangaf is het niet mijn beroep. Op een gegeven moment moet je keuzes maken en omdat de gewone mailfunctie naar behoren werkte, had ik dat gelaten voor wat het was. Tot er een probleem was en ik moest debuggen. Niet te doen. Het is "maar" een klein onderdeel van de site (maar wel een van wezenlijk belang).

dank voor de hulp,

groetjes, Anjo
 
Standaard heb je alleen PHPMailer.php nodig welke je moet includeren. Afhankelijk van je uitbreidingen kan je de andere toevoegen.
Het spreekt wel voor zich als je foutmeldingen krijgt van niet gevonden classes.
 
Standaard heb je alleen PHPMailer.php nodig welke je moet includeren. Afhankelijk van je uitbreidingen kan je de andere toevoegen.
Het spreekt wel voor zich als je foutmeldingen krijgt van niet gevonden classes.

Dank! heb het inmiddels werkend! Inderdaad, foutmeldingen waren duidelijk.

Met dank voor alle hulp. Nog even opzoeken hoe atachments verzonden worden maar dat is een kwestie van even googlen en nog wat andere php mailer docs doornemen. Zie ik meteen wat er nog allemaal meer kan.

groetjes, Anjo
 
RE: Wel zijn de bestanden van de PHPmailer hele andere dan de bestanden die ik nu met de download krijg.
Haha, logisch worden bestanden regelmatig ge-update. Het concept blijft hetzelfde, zie Github voorbeeld

RE: ...oude phpMailer bestanden... Want enige tijd geleden zat er een kritiek veiligheidslek in.
TS werkte voorheen met mail van php. Relatief gezien maakt dan de versie van phpMailer niet zoveel uit. TS heeft denk ik geen bankfiliaal :) maar je hebt gelijk, neem altijd de laatste versie en update deze elke keer naar de volgende versie.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan