Record selecteren met de maximale waarde per groep in query

Status
Niet open voor verdere reacties.

Singha1969

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 dec 2017
Berichten
3
Ik worstel met het volgende issue en kom er na een tijdje googlen niet achter....
Ik heb een tabel tbl.orders, met daarin een ordernummer, productcode en een datum
Vervolgens heb ik een selectiequery gemaakt qry.orders_maand
Middels een groupby krijg ik nu een overzicht van het aantal order per productcode, waarbij ik groupby op maand (maand: DataPart("m"[Datum]), een groupby per productcode en aantal op ordernummer

Dat zie er ongeveer zo uit:
april product A 17
april product B 47
april product C 22
mei Product A 13
mei Product B 10
mei Product C 50

Wat ik echter nodig heb is alleen de regel met het product met hoogste aantal per maand.... dus:
april product B 47
mei product C 50

Is het mogelijk om dit via een functie of een SQL instructie in de query op te nemen?
 
Welkom bij HelpMij! Dat kan je doen met een subquery op het veld Aantal. Die subquery filtert dan op de maximale waarde per maand.
 
Ik had me al een beetje verdiept in subquery's op verschillende sites en ook al van alles geprobeerd, maar de informatie is zo enorm dat ik gewoon niet weet hoe ik hem moet maken.... ik krijg het niet voorelkaar...
 
In dat geval is er maar één oplossing: post de db mee. Want subqueries zijn dermate uitgebreid/lastig dat het geen zin heeft om jou een voorbeeldje van mij te geven. Als je voorbeelden van andere sites niet kan aanpassen, kan je dat met die van mij ook niet.
 
Ik heb een voorbeeld als bijlage bijgevoegd
De tabel heet Voorbeeld. Deze bevat 3 velden (locatienummer, productcode en stuknummer)
Op basis van deze tabel heb ik een query gebouwd Aantal stuks per locatie met een groupby op locatie en product en aantal op nummer.

Voor locatie 10442 is het resultaat dat er van product 040 een voorraad is van 77 stuks en voor product 999 is er nog 1 stuk
Voor locatie 10443 is het resultaat dat er van product 030 een voorraad is van 82 stuks en voor product 140 zijn er 12

De tabel Gewenst resultaat laat zien wat het gewenste resultaat van de query eigenlijk zou moeten zijn.

Ik hoop dat het duidelijk is...
In ieder geval al bedankt voor de moeite
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.zip
    26,8 KB · Weergaven: 17
Ik heb er al even naar gekeken, maar het ligt iets ingewikkelder dan ik had gehoopt omdat er een functie in de subquery zit. Houdt Access niet van. Wellicht is een losse functie een oplossing. Ik zoek nog even door!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan