NAS is helaas niet meer bereikbaar na omruil van modem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Geerebeer

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2011
Berichten
34
Mijn Seagate 2-bay NAS werkte tot volle tevredenheid totdat ik problemen kreeg met mijn KPN Experia box V8 en geen internetverbinding meer had. Nadat deze is omgeruild werkt internet weer prima maar alleen mijn NAS is niet bereikbaar. Samen met een medewerker van Seagate heb ik ooit mijn NAS ingesteld als een externe harde schijf en was er een schijfletter aan toegekend. Seagate kan ik telefonisch nu niet bereiken vanwege vakantie (!!!???) en ik heb niet het geduld om tot begin januari te wachten.

Ik heb Windows 10 en als ik op het bureaublad op "deze PC" klik krijg ik bij netwerklocaties de netwerkschijf (Z:) te zien maar in het icoontje staat een rood kruis. Als ik op de schijf klik krijg ik de volgende tekst : "er is een fout opgetreden tijdens een poging opnieuw een verbinding tot stand te brengen tussen Z: en \\192.168.2.2\Public. Microsoft Network: kan het netwerkpad niet vinden. Deze verbinding is niet hersteld".

Klik ik echter op het bureaublad op "netwerk"dan krijg ik mijn NAS te zien en kan ik daar gewoon op inloggen. Echter staat daar aangegeven: "192.168.2.11 (NAS)". Ik moet dus ergens iets aanpassen maar ik heb geen idee waar. Ik kan me van de vorige keer nog herinneren dat het iets te maken heeft met een netwerkverbinding maken, en ik heb daar uiteraard al voorzichtig van alles geprobeerd maar helaas nog zonder succes.

Kan één van jullie mij misschien hiermee helpen ? Ik zou jullie er enorm dankbaar voor zijn !

met vriendelijke groet,

Gerard
 
eigenlijk geef jezelf het antwoord al.
de nas stond vroeger op het ip adres 192.168.2.2
en nu stat het op 192.168.2.11
verander op je bureaublad het pad van de z schijf naar 192.168.2.11 en je kan er weer bij.
Klik eens met de rechtermuis knop op het icoon van de z schijf en kijk eens of er iets van eigenschap staat, waarschijnlijk kun je daar je ip adres wijzigen.
 
hallo puppie, ik had al eerder het idee dat het antwoord in die richting moest gaan, maar geen idee hoe ik het ip adres van de netwerkschijf kan aanpassen.Als ik rechtsklik op netwerkschijf en ik krijg de eigenschappen te zien, kan ik nergens het ip adres aanpassen. Ik heb alleen tabbladen algemeen, vorige versies, aanpassen en MP3 info. Ik heb overigens ook al bovenin het scherm wat ik krijg als ik op "deze pc" klik geprobeerd een nieuwe netwerkverbinding te maken voor de "11" maar die locatie wordt nietgevonden als ik daar alleen het ip adres intik. Ik moet dan het hele pad intikken en daar heb ik geen idee van. Ik hoop dat je me verder kunt en wilt helpen ? Bij voorbaat dank !
 
o jee dan moet ik eerst een pc zoeken met windows erop.
Ga ik morgen naar kijken.
 
Start een command prompt en tik daar de volgende opdracht:
NET USE
en druk op de Enter toets.
Laat hier zien wat er dan verschijnt.

Je kan ook dit proberen in die command prompt:
NET USE Z: /delete
NET USE Z: \\192.168.2.11\Public /persistent:yes
 
dank dat je me probeert te helpen ! Top !

ik heb de opdrachtprompt als administrator opgestart
er stond al: c:\windows\system32>
ik heb hierachter getikt "net use"
vervolgens gaf het systeem "nieuwe verbindingen worden opgeslagen. er staan geen gegevens in de lijst".
daarna gaf het systeem weer "c:\windows\system32>

mij is even niet duidelijk of dit goed of niet goed is dus ik heb nog even gewacht met het tweede probeersel tot ik van je hoor of dit nut heeft nadat het systeem bovenstaande reactie als eerste gaf.
ik hoor het wel van je.
 
Dat is op zich goed. Die Z: schijf is er dus kennelijk niet.
Probeer dan alleen deze opdracht:
NET USE Z: \\192.168.2.11\Public /persistent:yes
 
er werd mij daarna gevraagd de gebruikersnaam voor de "11" op te geven en het wachtwoord.
Ik heb beiden gedaan, en kreeg als bericht: "Systeemfout 86. Het opgegeven netwerkwachtwoord
is onjuist". (Overbodig om te zeggen dat het wel degelijk het juiste wachtwoord van de NAS is)
 
Tik dan in je internet browser eens het adres 192.168.2.11 in.
Kom je dan op de website van je NAS?
 
ja, dat lukt zonder problemen. Ik kom dan op de inlogpagina van de NAS, waar ik exact dezelfde gegevens invul die hierboven bij de command prompt opgeven dat er een systeemfout is
 
Dan lijkt het me toch dat je in de instellingen van de NAS moet zijn om e.e.a. na te zien.
Kijk ook of de datum/tijd van je computer wel correct is en als dat in de NAS ook gezet kan worden dan die ook controleren.
 
datum/tijd computer en NAS zijn beiden OK.

Bij het opstarten van de PC vanmorgen kreeg ik, na de handelingen van gisteravond laat, de mededeling "niet alle netwerkverbindingen konden worden hersteld" en als ik nu op "deze PC" krijg ik de NAS
niet meer te zien, dus ook niet met een rood kruis erdoor. Bij "netwerk" staat ie overigens nog wel gewoon en kan ik nog steeds op de reguliere manier inloggen in de NAS en in het dashboard daarvan
wordt nog steeds 192.168.2.11 ingegeven.

Wellicht zou ik nu in het scherm " deze PC" een nieuwe netwerkverbinding moeten maken en dan gekoppeld aan het bovenstaande ip adres ? (maar dan wordt er meer gevraagd dan domweg dit ip adres intikken,
je moet dan het hele pad hebben en hier heb ik helemaal geen kaas van gegeten)
 
Eigenlijk is dat hetzelfde als de opdracht die ik je liet uitvoeren. Gebruik dit pad eens:
\\192.168.2.11\Public
 
heb ik gedaan, als ik dan op voltooien klik krijg ik weer het scherm waar ik de netwerkreferenties moet invoeren en,
je raad het al, "het opgegeven netwerkwachtwoord is onjuist".

Schoot me trouwens net nog iets anders te binnen: binnen ons thuisnetwerkje heb ik even op de PC van mijn vrouw
gekeken en daar is de NAS gewoon bereikbaar. Als ik rechtsklik op de NAS om de eigenschappen te zien krijg ik hetzelfde
als eerder hierboven gemeld, dus geen gegevens over ip adres of wat dan ook. Dus nu wel zekerheid dat het niet aan de NAS ligt maar aan de instellingen van mijn PC maar waar ik de specificaties van de NAS op mijn vrouw haar PC kan vinden
en hoe ik die over kan zetten is nog effies een raadsel
 
Het moet ergens een toegangsprobleem zijn.
Dat zou ik toch ook controleren in de instellingen van de NAS.
 
ik heb overigens mijn virusscanner ook nog even uitgezet, maar ook dat helpt niets
 
het netwerk wachtwoord is het wachtwoord wat je voor de computer gebruikt.
Dus niet het ww van de NAS
 
er wordt gevraagd om de netwerkreferenties in te voeren. Daaronder is aangegeven
"voer uw referenties in voor een verbinding met 192.168.2.11" en dat is toch echt de NAS.

Overigens heb ik uiteraard het wachtwoord voor de computer ook nog even gebruik t maar helaasssss
 
door de opmerking van puppie ben ik toch verder gaan denken en uiteindelijk gaan googelen op "het opgegeven netwerkwachtwoord is onjuist" en daar zag ik bij iemand die ditzelfde probleem had als oplossing staan dat naam en
wachtwoord van een van de gebruikers van de NAS moet worden ingevuld. Toen ik dat had gedaan, werkte het uiteindelijk !!!! Ik ben hier echt heel erg blij mee.

Edmoor zowel als Puppie hartelijk dank voor jullie adviezen, het is uiteindelijk niet voor niets geweest. Fijne feestdagen voor jullie en een gezond 2018 !

Ik zal de vraag op opgelost zetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan