Partitioneren wel of niet noodzakelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sleutel62

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2011
Berichten
57
Beste leden,

Mijn vraag betreft het al dan niet partitioneren van de C:\ schijf. Onlangs heb ik een Lenovo ideacentre aangeschaft met een HDD van 1 TB. Op deze schijf was Windows 10 al geïnstalleerd. In schijfbeheer zie ik dat er al een aantal partities aanwezig zijn (Basis GPT)

1 niet toegewezen (1 MB)
2. system (260 MB) FAT32
3. Other (128 MB)
4. Windows (909,18 GB) NFTS
5. niet toegewezen (1 MB)
6. WinRE_DRV (1000 MB) NFTS
7. LENOVO_PART (20 MB) NFTS
8. LRS_ESP (417 MB) FAT32
9. niet toegewezen (711 kb)

2017-12-23.png

Als ik probeer om de C:\ schijf te verkleinen dan lukt dat maar tot ongeveer de helft terwijl er veel meer ruimte beschikbaar is. De fabrikant ontraadt om partities aan te maken. Het zou zelfs gevolgen kunnen hebben voor de garantie. Op de schijf is een recovery_partitie aanwezig waarmee het systeem teruggezet kan worden naar de fabrieksinstellingen. Ook kan er via dit menu (bereikbaar door F2 toets ingedrukt te houden bij opstarten) een image worden gemaakt. Maar het is niet duidelijk of niet alleen systeem maar ook eventueel databestanden worden opgenomen. Wat kan ik het beste doen?
a. Alsnog een partitie aanmaken en eventueel met een defragtool de c partitie te verkleinen of
b. De harde schijf intact laten en mijn databestanden naast de systeembestanden op te slaan.

Alvast dank voor de reacties.
 
Laatst bewerkt:
Met een defrag tool kun je geen partities wijzigen, sowieso is defraggen onzin.

Indien je de partitie volgorde wijzigt dan werkt de recovery idd niet meer, niet echt erg als je een image van de systeempartitie hebt gemaakt en W10 kun je ook van scratch weer installeren.

Waarom je perse de C: wil aanpassen en waarom dat dan belangrijk zou zijn lees ik nergens.

In W10 kun je dat zelf, waarom het niet wil?
Die kan het ook.
https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html
 
Defraggen heeft niets met partitioneren te maken. Het zal in een uiterste geval het partitioneren iets versnellen.
Als het met schijfbeheer niet lukt, dan neem een ander programma. Er zijn er genoeg.
Dat de garantie vervalt bij partitioneren is onzin. Hooguit dat ze zeggen je moet een nieuwe windows versie kopen als deze niet meer terug te zetten is.
Als hij na het partitioneren loopt, en waarom niet, maak dan een bacup met bv macrium reflect. Liefst op een externe schijf. Ook hier zijn weer meerdere programma's mogelijk.

Ik zelf zou ook direct partitioneren. Data van programma's scheiden. Ik begrijp nog steeds niet waarom Windows dat niet automatisch doet.
 
Laatst bewerkt:
Lorre?

W10 hoef je niet te kopen, is gewoon op te halen bij Microsoft en is al digitaal geactiveerd.
 
Partitioneren van C: door Windows wil waarschijnlijk niet omdat het geen primaire partitie is maar een data partitie.

Partities maken kan helpen om schade te beperken tot één partitie als iets in de FAT onleesbaar wordt. De schijf administreert onophoudelijk waar bestanden staan, aan het begin van de harde schijf in de FAT. Zou daar een kras komen door stroomonderbreking dan is de betreffende partitie voorgoed onbruikbaar. Ik zou niet alleen systeem en bestanden gescheiden houden in verschillende partities maar ook werkzaamheden.

Nee, Windows maakt op verzoek een image van alleen zichzelf en de instellingen. Zelf heb ik geen Windows 10 maar backup van de bestanden op de computer moet afzonderlijk worden aangegeven. Dit image bestand, wat natuurlijk op een externe schijf staat, kan je daarna ook inzien om de gegevens te raadplegen.

https://www.pcworld.com/article/301...-in-windows-10-and-restore-it-if-need-be.html

Een backup maken van de drivers wordt via de link hier onder uitgelegd. Dit kan belangrijk zijn wanneer de update functie van Windows ook blijft controleren op nieuw uitgebrachte drivers. Het afvinkje kan worden weggehaald bij Windows updates maar dat zal dan als nadeel hebben dat drivers niet direct vernieuwd worden.

https://computertotaal.nl/artikelen/pc/hardwaredrivers-van-derden-back-uppen-in-windows-10
 
Is dit niet de werkwijze. Het enigste wat je moet doen is de C 859,52 GB splitsen.

b. De harde schijf intact laten en mijn databestanden naast de systeembestanden op te slaan.
Dat is dus onverstandig en onwerkbaar en staat ook uitgelegd in de link.
 
@Lange Pier
Met een defrag tool kun je geen partities wijzigen, sowieso is defraggen onzin.

Omdat ik via schijfbeheer het volume van de C: schijf niet verder kan verkleinen dan 476 GB dacht ik dat het defragmenteren van de C:/ schijf dit probleem (gedeeltelijk) zou kunnen oplossen.

Waarom je perse de C: wil aanpassen en waarom dat dan belangrijk zou zijn lees ik nergens.

Omdat er heel veel loze ruimte op de C:/ aanwezig is die ik wil benutten voor de opslag van data. Het lijkt mij dan wenselijk om ongeveer 100 GB te reserveren voor de C: partitie en de data op een andere partitie op te slaan om meer overzicht te krijgen.

@kostenzer
Ik zelf zou ook direct partitioneren. Data van programma's scheiden. Ik begrijp nog steeds niet waarom Windows dat niet automatisch doet.

Inderdaad want de mappen voor afbeeldingen, downloads etc..die in Windows 10 worden geïnstalleerd zijn na het creëren van een data-partitie nutteloos.

@Senso
Is dit niet de werkwijze. Het enigste wat je moet doen is de C 859,52 GB splitsen.

Link werkt wel maar kan het artikel niet vinden

Uit alle antwoorden trek ik de volgende conclusies:
1. Partitioneren van de C: schijf is wel raadzaam om systeembestanden en databestanden te scheiden.
2. Na het partitioneren is de recovery-partitie niet meer bruikbaar.
3. Als het volume van de C: verkleinen niet lukt met schijfbeheer dan zijn er andere programma's
4. Een image van de C: kan op verschillende manieren worden gemaakt.

Resteert voor mij toch de vraag waarom de fabrikant Lenovo geen DVD's levert met het Windows 10 installatieprogramma. Of is dit besturingsprogramma te groot om op DVD's te leveren? Als ik een image maak van de C: schijf kan ik dit dan het beste doen vanuit het Lenovo herstel menu (F2), in Windows zelf of via een alternatief (Macrium reflect)? Of is er geen verschil tussen al deze images?
 
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Kun je gewoon bij Microsoft ophalen, heb je ook de laatste build.

En een image van de C: dien je met een 3e party tool te doen, die in W10 wordt niet meer onderhouden en is ook nog eens buggy.
Aomei, Macrium en Easeus, allemaal de gratis versies doen het prima.

En wil het wel met Minitool om de C: te verkleinen naar de gewenste grootte?
 
@Lange Pier Bedankt voor deze link.

Via het hulpbestandje (mediacreationtool) van Microsoft heb ik een iso bestand van Windows 10 gedownload en op DVD gebrand. Het verraste mij dat het hele programma op een DVD-5 past. Bevat deze download dan ook de laatste windows 10 versie (the fall creator's update)? N.B> Op mijn desktop is van Win10 nu versie 1709 build 16299.125 geïnstalleerd.
 
Ik zelf zou ook direct partitioneren. Data van programma's scheiden. Ik begrijp nog steeds niet waarom Windows dat niet automatisch doet.
Inderdaad want de mappen voor afbeeldingen, downloads etc..die in Windows 10 worden geïnstalleerd zijn na het creëren van een data-partitie nutteloos.

Nou niet helemaal.
Mappen als
mappen.JPG

Staan in C:\Users\inlognaam

Die SLEEP (= verplaats) je dan naar de plek op je dataschijf waar je ze wilt hebben. Desnoods allemaal tegelijk.
Dan kun je ze blijven gebruiken als voorheen, alleen da data staan dan op je data schijf.
Je tekstverwerker e.d. blijft ze dan in documenten plaatsen, alleen staan ze nu fysiek niet meer op C:
 
Laatst bewerkt:
En wil het wel met Minitool om de C: te verkleinen naar de gewenste grootte?

Ja het is gelukt met Easeus partition master. Voor de C: schijf heb ik 145 GB gereserveerd, lijkt mij groot zat. Na het opstarten was het wel even schrikken toen ik een soort blauw scherm te zien kreeg met een stopmelding van microsoft (jammer wilde nog een foto nemen) Maar de computer startte daarna weer snel op waarna ik de ongebruikte ruimte verder kon indelen. Het systeem lijkt nu stabiel en de recovery-partitie is nog steeds aanwezig.

Die SLEEP (= verplaats) je dan naar de plek op je dataschijf waar je ze wilt hebben. Desnoods allemaal tegelijk.

Ok, bedankt. Maar onder gebruikers/username heb ik veel meer mappen dan het plaatje suggereert. Ook bijv. contactpersonen, cookies ed. Kan ik deze laten staan? Wat is een logische mappenstructuur?
 
Mooi dat het is gelukt. Die reactie van Microsoft is volgens mij normaal.
Hier staat de officiële wijze om persoonlijke mappen en bestanden te verplaatsen. Die kleine mappen moet je gewoon laten staan. Volgens mij pakt men meestal Afbeeldingen, muziek, video's en documenten. Immers dat tikt qua grootte aan.

Wat is logisch? De één werkt weer anders dan een ander.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk heb ik iets stoms gedaan want ik heb de map appdata ook naar de dataschijf gesleept. Nu wil ik de hele map weer terugzetten op de c: schijf maar dat zijn ongeveer 19.000 bestanden. De geschatte duur is een hele dag! Wat kan ik het beste doen. De operatie afbreken of door laten gaan?? Ik zie dat er .bin bestanden worden verplaatst wat kennelijk veel tijd kost.
 
'Waarschijnlijk' is zacht uitgedrukt! Slepen zou ik nooit doen dan liever kopiëren. Dan blijven ze nog 'voorlopig' in originele toestand bestaan. Zou maar laten draaien. En 'een hele dag' is bijna onmogelijk. Maar je hebt natuurlijk voordat je aan deze operatie begon back-ups gemaakt van de afzonderlijke schijven/schijfletters. Dan is er niets aan de hand, immers je kunt dan nog herstellen.
 
Een aantal programmas haalt daar de settings vandaan, bij mij iig wel.... dus die backup ik ook.
Je loopt wel het risico dat je ander je systeem verknalt...
Dus terug zetten lijkt me. Het mooiste is als je een image hebt anders terug copyen.

Anderen hebben het verplaatsen ook geprobeerd... MS raadt het af.

https://answers.microsoft.com/en-us...o/bc826d8d-1ed1-4809-9312-f4d7f26e6735?auth=1
Unfortunately you cannot move AppData folder to another drive. Moving AppData folder to another drive might cause system stability.

Meer te lezen via:
https://www.google.nl/search?client......0...1c.1.64.psy-ab..0.0.0....0.whw8GKVzXGo
 
Laatst bewerkt:
@Senso Nee het duurde te lang. Er gebeurde bijna niets meer dus heb ik de operatie afgebroken. Zo te zien worden bij het slepen van mappen de submappen en bestanden niet verplaatst maar gekopieerd. Ik was bang dat er essentiële bestanden waren verplaatst (geknipt) maar zo te zien is alles op de c: schijf nog intact. Een herstart leverde geen probleem op.

NB: De tip van mappen slepen heb ik van een ander lid overgenomen maar ik begrijp nu dat het niet de officiële weg is.
 
Dat slepen was een zeer slechte tip.

Ik begrijp ook niet dat jij met een AppData en dergelijke mappen aan de slag gaat. Dat is onzinnig en gevaarlijk, immers persoonlijke mappen en bestanden maken onderdeel uit van een account. Gebruikers\Gebruikersnaam | Users\Username,
dat is niet toevallig zo georganiseerd. Username staat voor een account. Meerdere accounts zijn mogelijk. Die hebben hun eigen persoonlijke mappen, bestanden en instellingen. Windows moet natuurlijk de locatie weten van die mappen.

Afbeeldingen, muziek, video's en documenten dat zijn volgens mij de belangrijkste en omvangrijkste datamappen. Die moet je op de officiële manier verplaatsen. Dit doet men vaak om het maken van een aparte systeemback-up en databack-up mogelijk te maken (veiligheid en besparen van tijd etc.). C = Systeem- en D = Dataschijf.
De rest heeft geen enkele zin en mappen die persoonlijke instellingen opslaan is helemaal gevaarlijk want die maken onderdeel uit van het besturingssysteem.
 
Ok ik geef ruiterlijk toe dat het een ondoordachte actie was. Ik wilde mijn OneNote bestanden veilig stellen. Nu staan deze alleen op de onedrive.

De volgende vraag is of er iets is beschadigd. Wat kan ik doen om de map appdata weer in zijn oorspronkelijke staat te brengen? Of is er geen actie nodig omdat de mappen en bestanden vanuit de c: schijf niet zijn verplaatst maar wel gekopieerd? Het slepen naar de data schijf duurde niet lang maar het terugzetten wel. De laatste handeling heb ik afgebroken.
 
Veilig stellen doe je met back-ups maken. Er is voldoende back-upsoftware waarbij je in de originele mappenstructuur kunt duiken om individuele mappen en bestanden te herstellen. Je moet derhalve altijd meerdere (systeem)back-ups maken op verschillende (minimaal 2) HDD's. Dan kan er weinig gebeuren. Als de mappen en bestanden niet zijn verplaatst maar gekopieerd dan is er niets aan de hand en niets beschadigd.

Het slepen naar de data schijf duurde niet lang maar het terugzetten wel.

Dat kan ik dan weer niet volgen immers er hoefde toch niets teruggezet te worden. Je had toch gekopieerd?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan