Patitioneren van een externe HDD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ropie58

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2006
Berichten
112
Beste mensen,

Onderstaande is wellicht niet echt een probleem, maar wel iets waar ik toch nog even wat meer duidelijkheid over zou willen krijgen.

Ik ga binnenkort een 4TB Externe HDD (WD Elements) aanschaffen:

https://www.alternate.nl/html/produ...kNEwVNnt1m_GCmoMwModZeElTX_2EZnRoCj6MQAvD_BwE

en gelet op de grootte van de schijf, denk ik dat het slim is als ik deze opdeel in meerdere partities. Een paar vragen echter:

1) Is het überhaupt ook mogelijk om een externe HDD te partitioneren?

2) Zo ja, kan ik dit dan eveneens doen met het partitioneerprogramma (Partition Magic) dat ik al op mijn computer (Windows 10) heb staan? Ik neem namelijk niet aan dat ik hiervoor PM ook nog eens apart op mijn externe HDD moet plaatsen/kan installeren.

3) Als er nieuwe partities op een pc worden aangebracht, dan dient de PC opnieuw te worden opgestart om Partition Magic de nieuwe voorgestelde indeling te laten effectueren. Hoe doe ik dat met de partitionering van een Externe HDD?

Is het afdoende, nadat ik PM een nieuwe indeling van de externe HDD heb laten maken, om alleen maar de pc opnieuw op te starten zodat PM wellicht dan ook de voorgestelde indeling van de externe HDD kan effectueren, of zijn er éérst nog andere stappen te ondernemen zoals bijvoorbeeld het effectief uitschakelen van de externe HDD o.i.d.? Ik denk bijvoorbeeld dan eveneens aan het volledig loskoppelen van de HDD van het stopcontact en/of de computer (in welke volgorde dan ook - maar graag jullie advies hierover) voordat de pc opnieuw kan/moet worden opgestart.

Ik hoor graag van jullie.

B.v.d.

Robert. ;)
 
Laatst bewerkt:
Een GPT schijf van maken en indelen naar wens, even van de spanning en er weer op of van de USB even af, daarna gewoon te gebruiken.

Link doet het hier niet.
 
Even snel vanaf mijn smartphone: wat bedoel je met "GPT"? Wellicht geef je mij een "oh ja, natuurlijk"-antwoord...
 
Link doet het hier wel.
GPT is Guid partition tabel.

De latere versies van PM kunnen ook de op usb aangestoten schijven partitioneren etc.
 
Onder Linux krijg ik altijd de melding bij het formatteren van een schijf > ~3 TB dat de partitietabel GPT moet zijn. Kan dus nooit mis gaan.
Werkt dat onder Windows ook zo?
 
Hier heb ik net wat over gelezen. Als de maximale grootte van een MBR schijf 2,2 Tb is dan kan je er niet omheen dat dit nooit een goede formattering voor het bestandssysteem op een 4 Tb schijf kan worden. Deze schijf komt met een NTFS partitie en zal dus GPT gepartitioneerd moeten zijn.

Voorwaarden ervoor:

De 64-bits versie van Windows 10/8.1/7 kan alleen op een GPT-schijf worden geïnstalleerd wanneer de betreffende computer is voorzien van EFI/UEFI (Unified Extensible Firmware Interface), de opvolger van BIOS. Alhoewel de 32-bits versie van Windows wel overweg kan met GPT-schijven, is het niet mogelijk deze versie vanaf een GPT-partitie te laten opstarten.

De link naar deze informatie (Schoone): https://www.schoonepc.nl/instal/partition.html
 
Dank je wel Alfred voor jouw reactie, maar eerlijk gezegd, begrijp ik niet echt wat je zegt. Ik heb een Windows Home 64bit computer, en de partitionering zou ik "gewoon" willen uitvoeren met Partition Magic v11. Moet PM mij niet gewoon kunnen vertellen of het gaat lukken? Want PM zal toch altijd de configuratie controleren?

Want met alle respect, ik begrijp niet wat jij nou zegt wat en hoe ik zou kunnen/moeten vaststellen of de partitionering al dan niet gaat lukken. Kan je mij, wellicht in "Jip en Janneke"-taal aangeven hoe nu verder te handelen? Misschien een stappenplan?

Ik hoor graag van je.

Bvd.

Robert.
 
Je hebt die buggy PM helemaal niet nodig, in schijfbeheer van Windows is het prima te regelen.
En een kind kan de was doen, tis echt geen rocket-science
 
Inderdaad in Schijfbeheer is partitionering een optie. Symantec (of Norton) Partition Magic is misschien niet geschikt voor Windows 10 want verouderd en ik heb de combinatie met GPT niet kunnen vinden met Google. Wel allerlei andere programma's die zich nu "partition magic" noemen. Dat zou ik dus niet doen en gewoon bij Help "Schijfbeheer" zoeken. Daar wordt dan uitgelegd wat je moet selecteren voor het opdelen in partities en volg de daar gegeven link.

Wat in de quote staat heeft betrekking op het gebruik van een schijf voor het besturingssysteem, dat is niet helemaal van toepassing.
 
Inderdaad in Schijfbeheer is partitionering een optie. Symantec (of Norton) Partition Magic is misschien niet geschikt voor Windows 10 want verouderd en ik heb de combinatie met GPT niet kunnen vinden met Google. Wel allerlei andere programma's die zich nu "partition magic" noemen. Dat zou ik dus niet doen en gewoon bij Help "Schijfbeheer" zoeken. Daar wordt dan uitgelegd wat je moet selecteren voor het opdelen in partities en volg de daar gegeven link.

Wat in de quote staat heeft betrekking op het gebruik van een schijf voor het besturingssysteem, dat is niet helemaal van toepassing.

Ook @Lange Pier,

Dank je wel jongens voor jullie meedenken en adviseren. Het is zeker niet zo dat ik mijzelf als een "newbie" beschouw in computerland, ik help regelmatig mensen weer op weg met een vastgelopen computer, maar de verhalen m.b.t. "GPT" waren compleet nieuw voor mij. Immers, ik had "PM"-ervaring genoeg opgedaan op al mijn computers die ik heb gehad. Dus voor mij was het eigenlijk niets bijzonders, het ging gewoon vanzelf. Ook was ik bekend met het het gegeven dat Windows zélf ook kan partitioneren. Ik had alleen het idee dat PM veel makkelijker werkt en uitgebreidere mogelijkheden heeft. Ik heb "Schijfbeheer" van Windows nu ook even naar mijn huidige, maar veel kleinere externe HDD, laten kijken en dat geeft inderdaad geen probleem. Ik zal het partitioneren, zoals jullie adviseren, straks dan ook maar gewoon door Windows zelf laten uitvoeren.

Nogmaals dank, en fijne feestdagen toegewenst!

Groeten,

Robert. :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan