Bestanden op externe harddisk kwijt.

Status
Niet open voor verdere reacties.

reef66

Gebruiker
Lid geworden
3 jul 2012
Berichten
133
Ik heb een WD Harddisk van 1 TB waarop ik een flinke hoeveelheid films op had staan. Nu heeft mijn zoon deze schijf op zijn telefoon aangesloten gehad om een film te kijken. Ik ben nu ineens alles kwijt en de schijf wordt aangegeven als "lokale schijf"met slechts 2 mappen (zie bijlages).
Als ik kijk naar de opslagruimte, is er ± 200Gb in gebruik.
Iemand enig idee wat er gebeurd kan zijn?
WDprobleem.JPGWDruimte.JPG
 
Kijk eens in schijfbeheer wat daar allemaal zichtbaar is.
 
Hallo

H.d.d.'s gebruikt voor dergelijke toepassingen ... (films , etc ...) zijn zo goed als altijd in n.t.f.s. geformateerd.

Android telefoons kunnen voor zo ver ik weet dit formaat niet lezen.

Zo goed als zeker werd deze door het toestel geformateerd. (zie dat het huidige formaat exfat is)

Hoedje af voor deze merkloze robuuste telefoon ... meestal kunnen deze de "stress" niet aan om dergelijke grote vermogens te leveren via hun micro u.s.b. connector en dit ook nog te overleven.

Hopelijk voor u , heb je van echt belangrijke data wel een backup.

Peter
 
Hoi,
Ik heb de titel van de vraag maar aangepast.
Help is zo algemeen en wil iedereen hier hebben.
 
Eerst een image maken van die probleem schijf (zoek even op het forum, is zo vaak geweest), mount/ koppel die onder Windows 10 of met een tool en dan proberen met recovery programma's welke het beste is.
Testdisk
GetDataback (test versie te downloaden kun je zien of het wat is, alles terughalen... bestellen...)
...
(op het forum ook vaak langs geweest)

Als je het niet aan durft.. laat het een ander doen, je hebt de zaak zo vernachelt... (=verprutsen)
 
Tis een Samsumg S7 Edge...
 
Laatst bewerkt door een moderator:


De map Lost.dir is leeg...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat bedoel je daar exact mee?
PS: Het is geen probleem dat je niet met Testdisk of Getdataback overweg kunt, niet iedereen is ervaren op dit punt, ik ben ergens anders weer niet ervaren in.\
Vraag dan iemand die je vertrouwt in jouw omgeving waarvan je ook weet dat ie (m/v) er echt verstand van heeft.
 
Het heeft weinig zin om te quoten. Je kunt beter aangeven of je begrijpt wat er geschreven staat. Volgens Peter is de schijf door het telefoontoestel geformatteerd. Zou bij films vaak NTFS zijn en is nu zoals op de afbeelding te zien exFAT. Beschikbaar is 746GB dat vind ik wel vreemd bij een 1TB schijf. Dus je moet die formattering ongedaan maken en doen wat route99 schrijft. Dit lijkt mij dus meer van toepassing.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe het exFAT bestandssysteem georganiseerd is kwa locaties maar je hebt een grote kans dat alleen het begin van je NTFS bestandssysteem overschreven is, alle bestanden zouden daarom nog steeds intact op die schijf moeten staan.

Maar je hebt dus nu een tweede 1TB schijf nodig om de bestanden naar te "extraheren".

Dan moet je een van de programma's gebruiken die genoemd zijn, dit gaat eigenlijk automatisch nadat je het opgestart hebt.

Dus het enige wat je moet uitzoeken zijn de "begin opties". Dus het enige wat je nodig hebt is:

- 1 andere schijf
- een programma
- weten hoe je dat programma moet laten beginnen met zijn werk.

Voor de rest is alles eigenlijk automatisch en het is niet extreem moeilijk.
 
Heb Getdataback aangeschaft en de schijf is idd "hersteld" alleen heb ik nu allemaal opgesplitste bestanden in de herstelmap staan en ben ik in feite niets opgeschoten...
 
Zijn dat dan willekeurige filmdelen? Ook niet te bekijken? Is dat betaalde software? Bij die link van srpchulp staat, 'kan formattering ongedaan maken'.
 
Heb Getdataback aangeschaft en de schijf is idd "hersteld" alleen heb ik nu allemaal opgesplitste bestanden in de herstelmap staan en ben ik in feite niets opgeschoten...

En je hebt eerst een reservekopie gemaakt nietwaar?

Er is een kans dat exFAT überhaupt delen van bestanden overschreven heeft waardoor je op opgesplitste bestanden uitkomt?

Als dat filmbestanden zijn waarvan het eerste deel werkt, kun je ze nog steeds aan elkaar plakken, maar ja ik snap dat dat weinig waard is.

De link van SRPChulp klinkt als een programma wat ik dacht dat ze allemaal zouden zijn: je hebt een extra schijf nodig om de bestanden heen te kopiëren en het verandert niet de schijf zelf. Het is ook gratis blijkbaar.
 
Laatst bewerkt:
Ook Getdataback werkt zo. Heb je de verkeerde gekocht?
GDB verandert niets aan de probleem schijf. Normaal is het precies zoals Xen111 schrijft:
je hebt een extra schijf nodig om de bestanden heen te kopiëren en het verandert niet de schijf zelf.
 
Het is wel duidelijk dat het allemaal niet zo gemakkelijk is als die programma's ons voorspiegelen. Nu lees ik net weer dat er een GetDataBack download is voor FAT en NTFS. Vraag me dan direct af welke moet je in dit geval dan kiezen? Volgens mij, wil je in dit soort gevallen succes hebben, moet je wel een heel goede en beproefde werkwijze (stappenplan) hebben of een bedrijf dat daar ruime ervaring mee heeft.

En voor de zoveelste keer is weer eens bewezen dat je altijd moet zorgen voor meerdere (systeem)back-ups op verschillende externe HDD's. En die schijven kosten tegenwoordig ook niet veel. Uren ellende blijven je dan bespaart.
 
Tegenwoordig wordt Fat op hardeschijven niet meer gebruikt.
Dus voor NTSF moet je hebben.
 
@Senso: Compleet mee eens, het forum zou een stuk minder druk zijn als iedereen dat zou doen...
Een 2 TB schijf kost ca 6 tientjes, doosje erom van ca 15 euro ... klaar..
Of... je knapt je het huidige systeem op met een betere schijf, waar je wellicht toch al oren naar had en gebruikt de oude voor backups; doosje erom heen is wel handig..
Die kosten had je deels toch al gehad bij die wens, de extra kosten het doosje om de HD in te doen.

Tja. Waarom die image niet maken van de probleem schijf, mount/koppel die en laat daar de progs op los als GDB. Nooit met de originele schijf.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan