USB hub 4 poorten

Status
Niet open voor verdere reacties.

KevinL

Gebruiker
Lid geworden
31 aug 2015
Berichten
36
Ik heb op mijn laptop maar 2 usb (2.0) uitgangen, omdat dat wat weinig is heb ik een USB hub besteld (Ewent EW1123 USB2.0 4 port).
Er zit een overspanningsbeveiliging op schijnt het, maar nu vraag ik me toch af wat ik er allemaal op kan/mag aansluiten ?
Want ik las net op internet van iemand dat het moederbord kapot was gegaan, omdat die blijkbaar te zware apparaten er op had aangesloten.
Daar zou die overspanningsbeveiliging toch voor moeten zijn .. krijg je dan een melding als het teveel stroom trekt ?
Aangezien ik net een nieuwe SSD schijf heb en Windows 10 opnieuw geinstalleerd/ingesteld heb, zou het jammer zijn dat mijn laptop defect raakt.

Ik heb een USB hub zonder voeding besteld en wil het volgende aansluiten:
- LinkSys (Wifi USB adapter)
- 2 kleine geluidsboxjes (zonder voeding, USB + geluidsuitgang aansluiting)
- USB muis
- af en toe een USB stick om bestanden over te zetten
- ook geschikt om mijn smartphone op te laden ?

Die geluidsboxjes zullen wel het meeste stroom trekken denk ik, denken jullie dat die USB hub geschikt is ?
 
Kan het niet goed zeggen, normaliter hoort een computer niet kapot te gaan doordat er teveel stroom wordt gevraagd (dat heeft niets met overspanning te maken).

Wel is het zo dat de totale stroom op één USB poort beperkt is, in elk geval minder dan 500mA. Dat betekent dat alle apparaten die stroom gaan delen en dus smartphone opladen kun je dan wel gedag zeggen. Maar: als de rest ook actief is.

Normaal gesproken "doet" een apparaat het gewoon niet wanneer er niet genoeg stroom kan worden getrokken, denk aan DVD spelers die soms ook met 2 USB stekkers komen om maar genoeg stroom te kunnen hebben; maar die moeten dan dus op twee onafhankelijke poorten worden aangesloten, niet op twee poorten van een (unpowered) hub! ;-).

Maar dat een computer kapot gaat is een absolute zeldzaamheid; ik had er in elk geval nog nooit van gehoord, misschien kan iemand anders dat zeggen.

(Persoonlijk zou ik geen seconde aarzelen en het gewoon proberen, maar ja zo ben ik dan... ;-).
 
Je had iets meer geld uit moeten geven dan € 8 voor dat hubje...
Had je een zgn. "aangedreven" usbhub gekocht ( dat is een type met eigen stroomvoorziening d.m.v. een netstroom-adapter ) dan had je alles probleemloos kunnen aansluiten.
Goedkoop is duurkoop blijkt maar weer want wat Xen111 aangeeft klopt.
Een usb2-poort levert max. 500 mA stroom bij 5 V.
Vrijwel altijd is deze poort op het moederbord beveiligd d.m.v. een electronische zekering tegen een te hoge stroomsterkte, dat heeft inderdaad niks met overspanning te maken.

Als je je telefoon aansluit blijft er vrijwel geen capaciteit over om nog meer aan te sluiten, en een WiFi-adapter kan ook een behoorlijke stroomvreter zijn.
Overigens is het mij niet duidelijk waarom je die nodig zou hebben, er zit toch WiFi in je laptop..?
 
Om even duidelijk te maken, spanning wordt geleverd door de bron en is in dit geval altijd 5V bij USB, stroom (stroomsterkte) is de hoeveelheid 'ampère' die bij die spanning wordt gebruikt door het apparaat.

Samen geeft dat vermogen (Watt), dus 500mA bij 5V is 2.5W maximaal per USB poort op in dit geval je laptop.
 
Die wifi adapter heb ik gekocht om gebruik te kunnen maken van 5 GHz, dat kan de netwerkkaart in mijn laptop niet.
Ik merk dat de 5 GHz sneller en stabieler is dan 2,4 (die viel regelmatig weg).
Smartphone opladen is trouwens geen must hoor, 't zou mooi meegenomen zijn, maar aangezien dat nogal veel van de usb poort vraagt dan doe ik het toch maar niet.
Dus die wifi adapter + geluidsboxjes gebruiken de meeste stroom neem ik aan (usb stick niet denk ik). Maar gelukkig is het dus niet zo dat de boel kapot kan gaan (hele kleine kans dus).

Tja ik moet bekennen dat ik er nogal makkelijk over dacht, ik dacht ik koop zo'n hubje dan kan ik meer dingen aansluiten zonder problemen.
Heb er 1 zonder voeding gekocht gewoon uit gemak (wil liefst zo weinig mogelijk aansluiten), want ik dacht een hub met voeding zal voor mijn opstelling nog wel niet nodig zijn.

Maar ik heb even gekeken naar de waardes van de apparaten:
- muis: 5V=100mA
- geluidsboxjes: Piekvermogen van 6 W (3 Watt RMS)
- wifi adapter waardes kan ik helaas niet vinden

Tja toch maar even proberen, werkt het allemaal niet goed dan koop ik wel een hubje met voeding.
 
Die USB hub ga ik toch maar blijven gebruiken.
Als je naar apparaatbeheer gaat kun je onderaan bij 'Universal Serial Bus-controllers' zien hoeveel benodigde stroom een apparaat nodig heeft kwam ik achter.
Bij die wifi adapter staat er 500 mA en bij de muis 100 mA, die 2 zouden dus feitelijk niet samen kunnen werken op een hub, maar het blijkt toch te kunnen, wifi blijft stabiel en muis blijft het ook gewoon doen.
Die geluidsboxjes vragen ook 500 mA aan stroom en die zit nu gewoon rechtstreeks op de 2e USB poort van laptop, werkt ook gewoon.
De usb van de geluidsboxjes doe ik er dan wel even uit als ik bijv. een usb stick ga gebruiken, dat is geen probleem.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan