• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datum converteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Berichten
2.085
Ik heb een tabel met een groot aantal data die ik wil sorteren. Echter, de data zijn als tekst opgeslagen en moet - om te sorteren - worden geconverteerd naar het datumformaat.
In bijgevoegd voorbeeldbestand heb ik in kolom A de gegeven data staan en in kolom B de gewenste weergave.
Omdat het in mijn geval om bijna 65.000 data gaat, zoek ik hiervoor een formule.

In eerste instantie probeerde ik het met het commando SUBSTITUEREN, maar het lukt me niet dit voor alle 12 maanden voor elkaar te boksen.
Wie helpt mij?

Vriendelijke groet,
Guido
 

Bijlagen

  • hm20171227.xlsx
    8,7 KB · Weergaven: 32
Alléén voor de datums in het Nederlands.
Zet in een willekeurige cel een 1 "één" kopieer deze en selecteer de hele kolom A , nu plakken speciaal > Vermenigvuldigen. De cel eigenschappen moet je hierna wel op datum zetten. De 1 kun je nu ook weer verwijderen.
Voor de datums als in A2 zal je iets anders moete uitvogelen, miss. Engelse formules?
 
Met een hulpkolom.

Gr,

Joske
 

Bijlagen

  • helpmij datumwaarde 27122017.xlsx
    9,6 KB · Weergaven: 39
Dankjewel, met de tip van Joske had ik succes!

Vriendelijke groet,
Guido
 
Of zonder hulpkolom.
Code:
=MAX(ALS.FOUT(DATUMWAARDE(SUBSTITUEREN(A1;{"AY";"CT"};{"EI";"KT"}));0))
 

Bijlagen

  • helpmij datumwaarde.xlsx
    9 KB · Weergaven: 27
Mooi oplossing Harry alleen nog een kleine toevoeging voor maart. MAR moet MAA worden
 
Scherp Willem, :thumb:

Dank daarvoor.
Code:
=MAX(ALS.FOUT(DATUMWAARDE(SUBSTITUEREN(A1;{"AR";"AY";"CT"};{"AA";"EI";"KT"}));0))
Code:
=MAX(ALS.FOUT(DATUMWAARDE(SUBSTITUEREN(A1;{"AR"\"AY"\"CT"};{"AA"\"EI"\"KT"}));0))

Ik zal het bestand er weer bij doen want in Excel is het scheidingsteken een backslash of een puntkomma.
 

Bijlagen

  • helpmij datumwaarde.xlsb
    9,5 KB · Weergaven: 19
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan