Nieuwe interne HDD

Status
Niet open voor verdere reacties.

schumim

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2017
Berichten
43
Overzicht
Besturingssysteem
Windows 8.1 Pro 64-bit
Processor
Intel Core 2 Quad Q8200 @ 2.33GHz 63 °C
Yorkfield 45nm Technology
RAM
4,00GB Dual-Kanaal DDR2 @ 399MHz (5-5-5-18)
Moederbord
ASRock P45TurboTwins2000 (CPUSocket) 38 °C
Grafisch
SyncMaster (1360x768@60Hz)
1024MB ATI Radeon HD 3800 Series (ATI) 43 °C
Opslag
931GB SAMSUNG HD103UJ ATA Device (SATA) 37 °C
1397GB Samsung STORY Station USB Device (USB (SATA)) 28 °C
3GB Generic USB SD Reader USB Device (USB)
Optische schijven
HL-DT-ST DVD-RAM GH22LS30 ATA Device
HL-DT-ST DVD-ROM DH16NS10 ATA Device
Geluid
High Definition-audioapparaat
Besturingssysteem
Windows 8.1 Pro 64-bit
Computertype: Desktop
Datum installatie: 1/11/2017 17:56:51

Ik zou een nieuw interne HDD moeten aanschaffen, maar weet je juist niet welke er nog op mijn moederbord zouden passen, en als er daar eventueel nog plaats is voorzien voor een extra interne HDD.
 
Liefst geen SSD. Momenteel nog te duur, zou eentje willen aanschaffen van ongeveer 4 TB.
 
Laatst bewerkt:
Een SSD van 250 GB is ruim voldoende. ( € 89,- )
Daar zet je dan je OS op zodat deze lekker snel is.
De andere schijven gebruik je dan voor programma's en opslag.
4TB voor een SSD ( € 1400,- ) is totale overkill, tenzij je er meerdere virtuele machines op wilt gaan draaien.
Maar dan moet je ook je geheugen uitbreiden.

Als het goed is heeft je moederbord 6 SATA poorten dus dat hoeft geen beletsel te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Anderzijds, mobo is zo oud, dat ik mij langzaam ga afvragen of je bios de 4TB schijf wel (goed) zal herkennen.
 
Overzicht
Besturingssysteem
Windows 8.1 Pro 64-bit
Processor
Intel Core 2 Quad Q8200 @ 2.33GHz 58 °C
Yorkfield 45nm Technologie
RAM
4,00GB Dual-Kanaal DDR2 @ 399MHz (5-5-5-18)
Moederbord
ASRock P45TurboTwins2000 (CPUSocket) 35 °C
Grafisch
SyncMaster (1360x768@60Hz)
1024MBATI Radeon HD 3800 Series (ATI) 41 °C
Opslag
3726GB Western Digital WDC WD40EFRX-68N32N0 ATA Device (SATA) 37 °C
931GB SAMSUNG HD103UJ ATA Device (SATA) 39 °C
1397GB Samsung STORY Station USB Device (USB (SATA)) 28 °C
Optische schijven
HL-DT-ST DVD-RAM GH22LS30 ATA Device
HL-DT-ST DVD-ROM DH16NS10 ATA Device
Geluid
High Definition-audioapparaat
Besturingssysteem
Windows 8.1 Pro 64-bit
Computertype: Desktop
Installatiedatum: 1/11/2017 17:56:51

zo nieuwe HDD geinstalleerd, klopt dit dat er bij mbr een limiet is tot 2 TB en gpt niet, maar daar kan ik geen windows op installeren, of zijn er daar truc's voor om dit te omzeilen. staat nu in gpt indeling omdat ik dan de volledige 4 TB kan gebruiken. En telkens als ik windows 10 wil installeren werkt dit ook niet, installatie lukt ik werk er een paar uur op, dan opnieuw opstarten en begint de miserie, allemaal gekleurde strepen op beeldscherm en dan blauw scherm met links onderen een QR code, en een fout melding over beeldscherm denk ik, hij gaat naar 100% en start opnieuw op, de volgende keer ik het zelfde liedje, of is mijn pc gewoon te oud voor windows 10, vroeger kon windows 10 gewoon draaien, maar na de herfst update is dit probleem begonnen, is er hier een oplossing voor om dit probleem te verhelpen.
 
Een SSD van 250 GB is ruim voldoende. ( € 89,- )
Daar zet je dan je OS op zodat deze lekker snel is.
De andere schijven gebruik je dan voor programma's en opslag..
Waarom heb je dit advies niet opgevolgd?

Schijven > 2 TB moeten GPT indeling hebben.
Misschien ondersteunt jouw bios de 4 TB disk niet goed en is het instabiel...
Je kunt proberen of er een bios update is en laat weten of het hielp.
Ik ga ervanuit de Win10 installatie ok is.
Test met een boot stick van Gandalf Win 10 PE even met memtest86 of jouw RAM deels defect is, kan ook instabiliteit geven.

Tja... is dat allemaal goed behalve die stabiliteit vd 4 TB schijf... dan kun je 2 dingen doen:
  • Schaf een 256 GB SSD aan en zet daar Win10 op en gebruik de 4 TB als opslagschijf (mits dan ook geen problemen oplevert!)
  • Haal de 4 TB schijf eruit, herstel de oude situatie en verkoop de pc en bouw een budget systeem met SSD (de 4 TB als opslagschijf)
  • Of doe een complete upgrade SSD/CPU/mobo/RAM evt videokaart en gebruik de 4 TB als opslagschijf

Neem de gegeven tips nu wel ter harte, de helpers hier geven ze niet voor niets...
Zo "doormodderen" heeft imho weinig zin.

Edit: http://www.helpmij.nl/forum/showthr...-interne-HDD?p=6048381&viewfull=1#post6048381
De 4 TB optie: Daar werd al voor gewaarschuwd mbt ondersteuning.
 
Laatst bewerkt:
Waarom heb je dit advies niet opgevolgd?

Schijven > 2 TB moeten GPT indeling hebben.
Misschien ondersteunt jouw bios de 4 TB disk niet goed en is het instabiel...
Je kunt proberen of er een bios update is en laat weten of het hielp.
Ik ga ervanuit de Win10 installatie ok is.
Test met een boot stick van Gandalf Win 10 PE even met memtest86 of jouw RAM deels defect is, kan ook instabiliteit geven.

Tja... is dat allemaal goed behalve die stabiliteit vd 4 TB schijf... dan kun je 2 dingen doen:
  • Schaf een 256 GB SSD aan en zet daar Win10 op en gebruik de 4 TB als opslagschijf (mits dan ook geen problemen oplevert!)
  • Haal de 4 TB schijf eruit, herstel de oude situatie en verkoop de pc en bouw een budget systeem met SSD (de 4 TB als opslagschijf)
  • Of doe een complete upgrade SSD/CPU/mobo/RAM evt videokaart en gebruik de 4 TB als opslagschijf

Neem de gegeven tips nu wel ter harte, de helpers hier geven ze niet voor niets...
Zo "doormodderen" heeft imho weinig zin.

Edit: http://www.helpmij.nl/forum/showthr...-interne-HDD?p=6048381&viewfull=1#post6048381
De 4 TB optie: Daar werd al voor gewaarschuwd mbt ondersteuning.

Even duidelijk zijn, de windows 10 niet kunnen opnieuw opstarten is al van voor de aankoop van de 4 TB schijf.
En de 4 TB was zowieso als extra opslag voorzien, maar ik stelde hem eerst in als MBR toen zag ik dat ik maar 2 TB kon gebruiken, en niet de volledige 4 TB. toen veranderd naar GPT indeling. En uit intresse effe windows 10 opnieuw geprobeerd op nieuwe schijf, maar is ook het zelfde liedje. Normaal is het niet de bedoeling om windows 10 hier op te installeren, enkel op de interne van 1TB ( Samsung ).
 
Waarom ga je dan door met de vragen over een installatie op 4TB....
Dat geeft alleen extra ruis op de lijn, ook omdat je dat nog ook als apart topic geopend hebt over die 4TB schijf als boot schijf..
Als dit "moet"
Even duidelijk zijn....
Dan mag je even je echte prioriteiten aangeven....het zwabbert nu heen en weer, nu weer helemaal terug naar het 1e probleem (Win10 boot)?

Je kunt onafhankelijk van de 4 TB schijf so wie so de RAM checken met memtest86.
Als dat allemaal niets oplevert kun je nog aan de voeding/Radeon HD 3800 denken, maar als dat allemaal ook niks oplevert vrees ik voor jouw moederbord niet best meer is....
Toch maar een grote hardware update?
 
even een vraag eerst diene windows starten en dan memtest of mag memtest gewoon in windows uitgevoerd worden. en diene windows is dat voor te installeren of gewoon te starten.
Graag hier meer info over aub.
 
Daarvoor heb je geen externe software nodig, dat kan gewoon vanuit Windows zelf.
Hoe je dat doet staat hier uitgelegd voor Win 10.
 
Zou eens kijken welke BIOS-versi er in je bord zit.
De laatste voor jouw bord vindt je hier.
De v 1.80 en hoger bieden volgende verbetering:
1. Support Instant boot.
2. Improve compatibility with big size HDD detection.
 
BIOS is ook de laatste versie die erop staat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zet het bios een op de defaults terug/opslaan settings en herstarten.
En?
 
Ik heb het BIOS terug gezet naar default instellingen, maar veel verschil merk ik niet.
Ik weet wel niet voor wat ik deze moet terug zetten naar default voor de HDD of voor win 10
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gewoon F5 of zo afhankelijk van het merk bios, staat op je scherm...

Wat je wel kunt weten: je hoeft niet telkens de vorige vraag te quoten, dat doe je alleen als het een stuk terug is of als je het opknipt in stukjes en telkens dan een antwoord er neer zet. Het kan super onleesbaar worden zoals bij antwoord #8.

Alles werkt wel goed als je je oude schijf weer terug zet? Laten we dat even nalopen.
Ja, dan zou ik toch voor de eerdere suggestie gaan 256 GB SSD en de 4 TB als data schijf of de andere opties die ik al beschreef onder #7.
 
Beste schumim,

Ik heb een aantal quotes verwijderd. Het is niet de bedoeling een quote te gebruiken als je direct reageert op een bericht. Je kan hiervoor de knop "reageer op bericht" of "snel reageren" gebruiken om direct op een bericht te reageren.
 
Test met een boot stick van Gandalf Win 10 PE even met memtest86 of jouw RAM deels defect is, kan ook instabiliteit geven.

Ik heb deze versie van win 10 effe geprobeerd, ik dacht dat deze om te installeren was, maar blijkt niet zo te zijn, deze draait toch stabiel. Een paar keer opnieuw opgestart en dan een hele nacht laten eropstaan en het werkte nog, ik weet eigenlijk niet zo goed voor wat deze win 10 dient of gebruikt moet worden.
 
Lijkt me duidelijk, het systeem op zich draait dus goed maar het is dus die grote HDD die het probleem veroorzaakt..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan